אתנחתא של טבע: שעה של רגיעה אל מול זריחה טרופית בפיג'י


סצנות טבע מרגיעות מהאזור הטרופי של האוקיינוס השקט


בועז מזרחי | 15 דצמבר, 2015

בוועידה הארקטית השנתית ב-2014 – שהתכנסה בנורבגיה תחת הכותרת "בני אדם באזורים הארקטיים" – עלה לבמה האנו רינטמאקי, פרופסור לפיזיולוגיה מפינלנד, כדי לשרטט לנוכחים את "אזור הנוחות התרמי" של בני האדם. לדבריו, הטמפרטורות האידיאליות עבור המין האנושי נעות בין 27 מעלות צלזיוס באוויר הפתוח ל-33 מעלות במים. הוא אמנם הגיע לכנס כדי לדבר על תנאי עבודה נאותים באקלים הצפוני, אך מה שמעניין אותנו הוא מסקנה לכאורה שולית שלו, המסבירה כבדרך אגב מדוע אנו חשים כל כך נוח באקלים שהוא מתאר: "בני האדם מגיעים מהאזורים הטרופיים", הוא מסביר.

שרידי האדם המוקדמים ביותר הידועים לנו התגלו במרכז ובדרום יבשת אפריקה, אזורים שברובם שורר אקלים טרופי. פרופסור רינטמאקי מאמין כי המשיכה שלנו לאקלים הטרופי נובעת מאותו קשר אבולוציוני, ולא מן הנמנע שזו הסיבה שאנו אוהבים נופים טרופיים. כל סצנות הטבע יפות בעיני האדם, מהמדבר הצחיח ועד לפסגות המושלגות, אבל יש משהו בחופים הלבנים, בעצי הקוקוס ובמי הטורקיז שתופס אצלנו מקום מיוחד של כבוד. בהתאמה, אי טרופי הוא פנטזיה חלומית שעונה להגדרה של רבים לחופשה המושלמת.

מכיוון שאנחנו לא יכולים לקפוץ לאי הקרוב למקום מגורינו בכל פעם שנחפוץ להירגע על חוף טרופי, אפשר להסתפק בשעה של מראות וצלילי טבע טרופיים. הווידיאו הבא צולם באיי פיג'י שבאוקיינוס השקט. קחו כמה זמן שנדרש כדי לנוח אל מול הנופים המרהיבים בירוק והגלים המלטפים את החוף.

יוצרי הווידיאו זיכו אותו בשם Lost in Paradise, ואכן, גן עדן צרוב בתודעה הקולקטיבית שלנו כחוף טרופי. זוהי כמובן קביעה מאוד כללית ומופשטת, אבל יחד עם זאת, כנראה שלא תשמעו 'גן עדן' בצירוף עם 'ההרי' וגם לא תיתקלו ב'גן עדן יערי'. גן עדן טרופי, לעומת זאת, הוא ביטוי שגור בפי רבים. הנופים צולמו על שני "איים מבודדים שחבויים באוקיינוס השקט" כדברי היוצרים, והם מלווים את חלקות האלוהים הללו במשך יום, מזריחת השמש עד זריחת הירח. הסרטון מקוצר לשעה, ותוכלו לצפות גם בגרסה הארוכה בת ארבע השעות.

הרפובליקה של איי פיגי' היא מדינת איים שנמצאת אי שם בחלק הדרומי של האוקיינוס השקט, כ-3,000 ק"מ מזרחית לאוסטרליה. מדובר באזור מבודד מאוד, שגם בעידן הכפר הגלובלי מאתגר להגיע אליו, בטח מהאזור שבו אנו חיים. ועדיין, אנשים עושים מאמצים להגיע לשם ולהפיץ את היופי הטבעי של האיים לשאר בני האדם. הווידיאו שם דגש על חוויה נקייה ואינו מלווה במוזיקה, אלא בצלילים המקומיים של הגלים, הציפורים והרוח. הצילומים נודדים בין כמה אזורים – כשבכל פעם מתגלה זווית חדשה של האיים – אבל משתהים מספר דקות בכל סצנה כדי לספוג אותה במלואה ולחוות את הרגע.

הנוף הבתולי של איי פיג'י, על כל צליליו וצבעיו, יכול ללוות אותנו בכל פעילות שדורשת ריכוז כמו לימודים, הכנת מצגת בעבודה ואפילו בזמן בישול. גן העדן הטרופי יכול לשמש גם להרגעה, אם זה לפני שינה, בשעת מדיטציה, או סתם לעזור לנו ולתפוס כמה דקות של שלווה וניקוי ראש על החוף.

מחקרים רבים כבר הוכיחו כי נופי טבע יכולים להשפיע לחיוב על המצב המנטלי ואף על הבריאות הגופנית שלנו. מסתמן כי לנופים הטרופיים יש יתרון מיוחד באפקט הזה. האם זה בגלל שהרבה איים טרופיים נותרו בתוליים ושמרו על טבעם הייחודי, או שמא זהו סמל ליצר ההרפתקנות, תוצר של תקופת גילוי הארצות כאשר האירופאים הגיעו לראשונה לאזורי קו המשווה המרוחקים? ואולי, כפי שמרמז פרופסור רינטמאקי, זוהי פשוט תחושת נוסטלגיה אבולוציונית של חזרה למקורות?

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.