5 נקודות מפתח בדרך לחיי עצמאות וביטחון עצמי


טיפים מפסיכולוג מומחה לחינוך שמסייעים לקדם חופש מנטלי


בועז מזרחי | 22 אפריל, 2015

עצמאות היא בראש ובראשונה הלך רוח, מצב תודעתי. לפני שמדינה הופכת לעצמאית, החברה שלה צריכה להחזיק במנטליות עצמאית. לפני שבעל עסק הופך לעצמאי, הוא צריך להיות בשל מבפנים ומוכן לאתגר. לפני שילדים הופכים לעצמאיים על פי חוק, עליהם לעבור תהליך של התבגרות נפשית. אבל מהי אותה עצמאות תודעתית? ואיך מגיעים אליה? ד"ר קארל פיקהארדט פרסם ב- Psychology Today מאמר ששופך מעט אור על הנושא.

פיקהארדט הוא פסיכולוג המומחה בחינוך, מחבר ספרים בנושא הורות כמו Surviving Your Child's Adolescence ו- The Future of Your Only Child. הוא טוען כי הבסיס לעצמאות הוא חופש הבחירה. לפנינו מונחות מגוון של אפשרויות להתנהל בעולם וההחלטה מוטלת בידינו. לעתים יש הרבה אפשרויות, וצריך קווים מנחים שיעזרו לבחור את הדרך בצורה שהכי מתאימה לנו. פיקהארדט מציע חמש נקודות מפתח שיכולות לקדם את העצמאות התודעתית שלנו. אתם יכולים לחשוב על העצות הללו כמסגרת אליה ניתן ליצוק את האישיות הייחודית שלכם ולבסס את היסודות שלה.

1. אמרו את דעתכם

מילים הן הדרך לבטא את מי שאנחנו: את העמדות, התחושות והמחשבות שלנו. פיקהארדט מאמין שתקשורת היא אחד הכלים החשובים להשגת עצמאות. כשאנו אומרים את אשר בליבנו ובמוחנו, אנו מצהירים על הצרכים שלנו ועושים צעד משמעותי בדרך לקידום שלהם. אם לא נבטא את רצונותינו, נחיה על פי רצונם של אחרים. אך אם הסביבה מודעת לדברים שחשובים עבורינו, אנו יכולים לחיות על פי התנאים שלנו ובכך ליצור את העצמאות הלכה למעשה. כלומר, להביא לכדי יישום את העצמאות שלנו בפועל.

2. עמדו על שלכם

לדעת להתפשר זה חשוב ומבורך, אבל לא בכל מצב. ישנן סיטואציות שעלינו לעמוד על שלנו ולא לזרום לאן שהרוח נושבת. לכל אחד יש עולם ערכים, חלקם חשובים יותר וחלקם פחות. עלינו לדעת לאזן בין אלה שאפשר להתגמש לגביהם, לבין אלה שמהווים את הבסיס לזהות שלנו. על פי פיקהארדט פעולה על פי היושרה והמצפון האישיים, גם בניגוד לעמדותיהם של אחרים, זה הביטוי האולטימטיבי לעצמאות.

לבחור את היעד אליו אנו רוצים להגיע ואת הדרך לשם, עצמאות היא קודם כל הלך רוח.

3. היו נוכחים

הכוונה היא הן לנוכחות פיזית והן לנוכחות מנטלית. על פי המובן הראשון לכולנו יש מה שפיקהארדט מכנה "חוזים חברתיים". שעלינו לעמוד בהם. כשהחברה יודעת שנגיע בזמן לתור, שנתייצב למילואים, שנעזור לנזקק, היא יודעת שאפשר לסמוך עלינו. אבל יותר חשוב מכך, אנחנו יכולים לסמוך על עצמנו. הביטחון הזה שנהיה היכן שצריך כאשר צריך, הוא הביטוי למובן השני של נוכחות, המנטלי. כלומר, כדי להיות עצמאי באמת, על האדם להכיר בחשיבותו לחברה ובחשיבותו בפני עצמו.

4. שמרו על קצב

הרבה משימות ומעט זמן, זו הנוסחה של העידן המודרני. אם נדע לווסת את המטלות בצורה הנכונה, תהיה לנו שליטה גדולה יותר על הזמן שלנו. דחיינות יוצרת עומס עתידי וכובלת אותנו הן בזמן והן במחשבה. היפטרות מהמחויביות משחררת אותנו ויוצרת פנאי פיזי ומנטלי. לתפיסתו של פיקהארדט לעמידה בזמנים יש היבט נוסף. כשאנו ממלאים את המשימות שלנו בזמן, אנו מפתחים מנגון של הסתכמות עצמית, אנו מפתחים ביטחון ביכולת שלנו לבצע את המוטל עלינו.

5. עם העצמאות מגיעה האחריות

אחריות היא אחד הסימנים המובהקים לכך שאנו נמצאים בתודעה משוחררת ועצמאית. כשאנו מקבלים על עצמנו את השלכות המעשים והבחירות שלנו, אנו מכריזים כי השליטה נמצאת בידינו. לטוב ולרע – אנו מתנתקים מתלות בגורמים חיצוניים (תירוצים) ויוצרים את החופש והשחרור לפעול על פי אמונותינו. פיקהארדט טוען כי כשאנו לוקחים אחריות ומכירים בטעויות, אנו זוכים גם ללמוד מהן. זהו רובד נוסף של עצמאות, שכן הוא מאפשר לנו לצמוח ולקבל החלטות נכונות יותר בעתיד.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.