סיפור לפני השינה – מדוע כדאי להמשיך איתו כמבוגרים?


סיפור לפני השינה הוא אולי הטקס המוכר והאהוב ביותר בילדות. ואולם מתברר שהתועלת שלו רלוונטית עבורנו גם כבוגרים. כיצד הוא משפיע על השינה? מדוע בעצם הוא מפחית מתח ועד כמה? מהם יתרונותיו הנוספים ומהי הדרך הכי טובה ליהנות ממנו?


תום לב-ארי בייז | 18 דצמבר, 2023

נסו להיזכר או לדמיין. אתם שוכבים במיטה, מכוסים בשמיכה, מנורת הלילה מפיצה אור שמספיק לעיון בספר, ותו לא. החדר חמים ונעים ואמא או אבא יושבים לצידכם ומובילים את מחשבותיכם בדרך פתלתלה ונעימה אל עבר השינה. בהתחלה אתם מתבוננים באיורים, אך עם הסיפור העפעפיים נהיות כבדות ורק הקול ממשיך להתנגן באוזניכם. האיורים הופכים לחלומות ואתם שוקעים בשינה עמוקה.

לא בכדי, סיפורים מלווים אותנו משחר האנושות, עוברים מפה לאוזן, נחרטים על לוחות אבן ועץ, נכתבים, מוקלדים, מוקלטים ומוסרטים. סיפורים הם הדרך הכי יעילה שפיתחנו להתנסות מבלי להתנסות; לחוות רגשות ולעורר מחשבות מבלי להצטרך ללכת את דרך החתחתים. ללמד אותנו על חיים של אחרים, על עולמות פנטסטיים ובדויים ודרך כל אלו – על עצמנו. סיפורים, כותבת קריסטל רייפול ב-HealthLine, מהנים בכל שעה ביום, "אבל יש להם כמה יתרונות ספציפיים כשהם מגיעים לפני השינה". ולא רק עבור ילדים.

מחקר שהיא מציגה מצא כי חצי שעה של קריאה יכולה לספק הקלה במתח במידה זהה לחצי שעת תרגול יוגה. מחקר אחר שנערך ב-2021 מצא כי מתוך 496 משתתפים שקראו ספר במיטה לפני השינה במשך שבוע, 42% העידו כי איכות השינה שלהם השתפרה. על פי מחקר נוסף משך השינה התארך עקב קריאת סיפור לפני השינה, אצל ילדים ומבוגרים כאחד.

בתקופות מתוחות סיפור לפני השינה יכול להסיט אותנו מהרהורי החשיכה הטורדניים. ובעוד שקריאת ספר היא נהדרת לשם כך, מסתמן שהאזנה לספר יכולה אפילו להתעלות ביתרונותיה ולהחזיר אותנו הכי קרוב שאפשר לאותה חוויה חמימה ונעימה של טקס הקראת הסיפור לפני השינה שחווינו כילדים. "אפשר לעצום עיניים ולהתרווח לאחור בזמן האזנה לסיפור, מבלי שנצטרך לדאוג להחזיק את הספר ולדפדף". האזנה לסיפור מאפשרת לנו ליהנות מכל יתרונותיה של קריאת סיפור אך היא מוסיפה לכך את הנוחות להירדם, ללא טרדות כמו לכבות את האור, להניח את הספר על המדף ולהתכסות מחדש – הכול מוכן לשינה, נותר רק לעצום עיניים, להאזין לקול רך שסוחף את מחשבותינו ולתת לדמיונות להפוך לחלומות. ליקטנו עבורכם כמה הצעות לסיפורים לפני השינה שמתאימים למבוגרים.

1. הנסיך הקטן – בין ילדות לבגרות


2. ההזדמנות של תומס – סיפור מסע ברחבי אתונה והנפש

3. ממשלי איזופוס: האסטרונום – כשיופי ממסך יופי

 
4. העיר שמתחת לים – מכשפות, קסמים ואבנים יקרות

 
5. לילה ישנוני בניו יורק – כיצד נראים חייהם של העובדים בלילה?

 
6. שעת סיפור עם ניסים אמון – סיפורים בעברית מהמזרח

תמונת כותרת: Cederic Vandenberghe / Unsplash

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.