השראה ב-12 דקות: ישראל אהרוני על דרך המשי


בואו לגלות את מקורות האוכל


בועז מזרחי | 30 אוקטובר, 2014

כילד בעיר התחתית של חיפה, ישראל אהרוני, אחד מהמפתחים הגדולים של התרבות הקולינרית בישראל, לא נחשף לטעמים מלבד המטבח האוזבקי של בית הוריו. כשבגר והחל לגלות את המטבח האסייתי, מצא צירופי מקרים מוזרים: מאכלים אוזבקיים שהכיר מבית, בגרסאות "גנובות" במטבח הסיני. פתאום הבין כי ייתכן וכלל לא מדובר בצירופי מקרים, תובנה שהובילה אותו לחקור את דרך המשי ושורשי הזהות שלו ושלנו כבני אדם.

לאורך מסעו על הדרך המשי פגש במאכלים שונים ומשונים, אך גילה כי לרבים מהם מכנה משותף. האטריות או הפסטה למשל, נמצאות בצורה זו או אחרת החל מסין וכלה ברומא כבכל תחנה בדרך יש שינוי קל בין המנות. אט אט הבין אהרוני כי הקשר למזרח טבוע ב- DNA שלו, כיוון שהאוכל האוזבקי עליו גדל, מקורו בתחנה המרכזית על דרך המשי שחיברה בין המזרח למערב.

המסקנות שאליהן הגיע בחקר האוכל מאירות פן מאוד מיוחד בטבע שלנו. אהרוני מסביר זאת באמצעות מטבח הפיוז'ן, המשלב בין אלמנטים מכל העולם, שנדמה לנו שצמח בשנים האחרונות. אולם אהרוני מסביר שפיוז'ן כלל אינו מונח חדש והיה קיים משחר ההיסטוריה –  אלא שפעם הוא פשוט ההשפעות התרחשו בקצב של גמלים וחמורים ואילו היום בקצב של מטוסי סילון.

חקר מעמיק של האוכל חושף רשת תחתית מסועפת של השפעות הדדיות, אשר מצביעה על כך שבסופו של דבר, מקור הכל הוא אחד.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.