מחשב-העל שיחקה את המוח האנושי – מדע בדיוני או המציאות בעתיד הקרוב?


The Human Brain Project: יוזמה שאפתנית תנסה לשכפל את כוח המחשבה שלנו


בועז מזרחי | 12 אוקטובר, 2015

פרויקט המוח האנושי הוא שיתוף פעולה בינלאומי של מדענים שנועד לפצח את מה שמוגדר כיצירה הכי מורכבת ומופלאה ביקום – המוח האנושי.  האם זה בכלל אפשרי?

הפרדוקס הגדול של המוח הוא שהכלי שמאפשר לנו לחשוב ולדעת, הוא אחת החידות הכי גדולות עבור האנושות, עליה אנו יודעים ממש מעט. המדענים מאמינים כי באמצעות הטכנולוגיות המפותחות הקיימות היום ופריצות דרך בתחום הנוירולוגיה, ניתן ליצור מחשב-על שיחקה את פעילות המוח.

מעל 100 מיליארד קשרים עצביים קיימים במוח והופכים אותו למכונה המורכבת ביותר ביקום, המשלבת רוח וחומר לכדי תפקוד אחד. כדי למפות את הפלא הזה, עובדים מעל 200 חוקרים מ-80 מכונים מדעיים ברחבי העולם, על איסוף נתונים נוירולוגיים. את המידע שהצטבר הם עתידים ליצוק למערכת ממחושבת מהמתוחכמות בעולם, שבתום הפרויקט תהווה סימולציה למוח האנושי הכוללת רגשות, חשיבה ואפילו מודעות.

מחשב-העל, או המוח האנושי המלאכותי, יהיה מקפצה לפיתוחים טכנולוגיים ורפואיים שכיום נמצאים על גבול המדע הבדיוני, כמו מערכות עצביות אוטונומיות ושינוי עצבי באמצעות מחשב. כלומר, הוא יאפשר למדענים לפתח רובוטים בעלי אינטליגנציה מלאכותית, העובדים על פי דפוסי הפעולה שלנו, בני האדם. הסימולציה המוחית תתרחש שלב אחרי שלב, כשבכל פעם נוספת מדרגה קוגניטיבית חדשה, עד אשר ניתן יהיה לבנות מחשב-על עם יכולות אנושיות.

סדר הגודל של המיזם השאפתני דומה לזה שקיים במרכז CERN לחקר החלקיקים בשווייץ, שם מנסים החוקרים ליצור חורים שחורים באמצעות מאיץ חלקיקים. 1.6 מיליארד דולר, זה הסכום שיושקע בעשור הקרוב כדי לפתח את המחשב שאמור להוות את המקבילה הטכנולוגית למוח האנושי.

פרופסור טורסן ויזל, מהמדענים המובילים את הפרויקט, טוען כי המחקר יכול להיות נקודת הפריצה לשינוי ממשי בדרך בה נבנה את מחשבי העתיד. הכלים הטכנולוגיים של היום, מהמחשב הביתי, דרך הסמארטפון ועד לצ'יפ במדיח הכלים, עשויים לעבור אבולוציה ולפעול על פי המודל של המוח האנושי אותו מנסים ליצור בפרויקט. כמו כן, המוח האנושי המלאכותי אמור לשמש ככלי למחקר ליצירת תרופות למחלות מוחיות ואף לשים קץ למחקר בבעלי חיים.

מלבד כל הטוב שאמור להיווצר ממחשב-על שכזה, הפרויקט מעורר שאלות מהותיות. הוא אמנם נמצא בראשית דרכו ולא ידוע עד לאיזו קרבה למוח ניתן יהיה להגיע בסימולציה, אך קשה שלא לתהות האם באמת ניתן לחקות את היצירה הזו באמצעים טכנולוגיים? והאם הפרדוקס של אי הכרת המוח לא אמור להתרחש גם במחשב? כיצד ניתן יהיה לחקות את הפרדוקס הזה? ואם הוא לא יתקיים בו – האם החיקוי באמת יהיה אותנטי? בקצב הפיתוח הטכנולוגי האסטרונומי של ימינו, ייתכן ונקבל תשובות עוד פחות מעשור.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.