הרב מכר ״לממש את הטוב שבך״ עכשיו בחנויות הספרים, לרכישה לחצו כאן X

אילו כישורים ניהוליים ניתן לפתח באמצעות תרגול מיינדפולנס?


4 במרץ, 2018

בשנים האחרונות המושג מיינדפולנס שוטף כמעט כל תחום עיסוק. את התרגול המנטלי מקיימים אנשי רוח לצד אנשי עסקים, וכן בגני ילדים ובקרב מטופלי פוסט טראומה. בזמן שאנשים פרטיים מתרגלים מיינדפולנס כדי להוריד מתח, האקדמיה חוקרת את היתרונות הנוירולוגיים של התרגול. מיינדפולנס פרץ לחיינו בסערה שקטה והוסיף לא מעט בלבול. האם זהו תרגול מדיטציה שנועד להביא לשלווה פנימית, או שמדובר בכלי לפיתוח הכישורים הקוגניטיביים שלנו?

רסמוס הוגארד מתרגל ומלמד מיינדפולנס עוד מתחילת שנות ה-90 - הרבה לפני שהנושא זכה לפופולאריות - ונחשב סמכות מובהקת בתחום. הוא אף ייסד תכנית לתרגול מיינדפולנס עסקי שסיפקה שירותים לחברות כמו גוגל, נייקי, מייקרוסופט, איקאה וג'נרל אלקטריק. שורשי המיינדפולנס מגיעים אמנם מהעולם הרוחני של הבודהיזם, אבל כשתרבות המערב גילתה אותו היא הבינה מהר שיש בו תועלת גם לצרכים מודרניים. הוגארד מציג כמה מיתוסים שלהערכתו מרתיעים חלק מהאנשים ומונעים מהם הנאה מיתרונות התרגול.

הוא בוחן את תרגול המיינדפולנס בקונטקסט מערבי ומגלה מה המדע אומר על התרגול, מה ההשפעות ארוכות וקצרות הטווח שלו, ומה בפועל אנו אמורים להשיג בעזרתו. ייתכן שתופתעו.


מילה על מיינדפולנס

מהות התרגול היא במיקוד תשומת הלב בתחושות הפיזיות, במחשבות וברגשות  שלנו בכל זמן נתון. זוהי מדיטציה שלא מצריכה תנאים מיוחדים. למעשה, אתם יכולים לראות אדם מתרגל מיינדפולנס ואפילו לא להבחין בכך: זה יכול להתרחש בנסיעה ברכבת, בישיבה בבית קפה ואפילו בזמן הליכה. כל שנדרש הוא מוח והיכרות די בסיסית עם הטכניקה. ניתן לבצע תרגיל פשוט על ישיבה בכיסא תוך מיקוד תשומת הלב במגע של כפות הרגליים עם הרצפה. אנחנו יכולים להבחין בלחץ העדין שהמשענת מפעילה על הגב, לתת תשומת לב לנשימה וכן הלאה. באותו אופן התרגול מסייע לנו להתבונן על המצב הרגשי שלנו, כצופה מהצד, האם אני רגוע? טרוד? שמח?

העיקרון החשוב בתרגול הוא לדעת לחזור לרגע הנוכחי ולתחושות בכל פעם שאלף ואחת מחשבות מנסות להתגנב פנימה. והן יצליחו. שחרור המחשבות והחזרה לרגע הנוכחי הוא החלק החשוב בתרגול. שהייה במצב של מיקוד מנטלי טהור יכולה להגיע בשלב מתקדם של תרגול, אבל היא לא בהכרח העיקר. הדבר דומה למרים משקולות: החלק החשוב ביותר באימון שלו הוא ההתנגדות של המשקל – להבדיל מהנפת המשקולת עצמה. בסופו של דבר, תרגול ההתנגדות נועד לשפר את כושר הנשיאה של חפצים אמיתיים, אך הדרך לשם עוברת בהכרח בהתמודדות חוזרת ונשנית עם הרצון לוותר לגוף. וכך קורה גם במיינדפולנס. שהייה במצב תודעתי נקי לחלוטין ממחשבות משולה להצלחה בהנפת המשקולת, ואילו דחיית המחשבות היא לב לבו של אימון הכושר למוח - היא ההתנגדות. לבסוף, ההתנגדות היא זו שמסייעות לשאת את משקל הפעולות הקוגניטיביות שלנו

כל ההקדמה הזו נועדה להסביר את הרקע שעליו מתבסס הוגארד בטיעון ש"אנשים חושבים שמיינדפולנס נועד להאט את הקצב... מיינדפולנס, בטווח הקצר, נועד להאיץ את התהליכים המחשבתיים שלנו וכך להיות יותר יעילים בכל דבר שאנו עושים". יהיו שיסתייגו מהקביעה שמיינדפולנס לא נועד 'להוריד הילוך', שהרי הוכח מדעית כי אחת התוצאות המובהקות של התרגול היא ירידה במתח הנפשי. אבל הכול שאלה של איפה אנחנו שמים את הפוקוס, תרתי משמע.

שריר תשומת הלב

כמי שמגיע מהעולם העסקי, הוגארד בוחר להתמקד בפן המנטלי, ויש הרבה מה לקחת גם בהיבט הזה של חיינו. הוא לא מתכחש לתועלת הרגשית של תרגול מיינדפולנס: "אנחנו אכן נהיים יותר מאושרים. אנחנו אכן נהיים יותר אדיבים. אך יש לכך גם יתרונות עסקיים משמעותיים במובנים של שיפור ביצועים והגברת הפרודוקטיביות".

הוגארד מסביר כי תרגול מיינדפולנס מאפשר לנו לחווט מחדש את המוח על ידי האופן שבו אנו משתמשים בו. "חוקרים יכולים לראות כי ככל שאנו מתרגלים יותר תשומת לב... כך מתחזק, בוא נאמר, שריר המיקוד שלנו... זו ההגדרה הקצרה של מיינדפולנס". כל זה מתרחש בחלק של המוח שנקרא קליפת המוח הקדם מצחית - אזור שאחראי על חשיבה יצירתית, תפקודים ניהוליים, אסטרטגיות, קשב, זיכרון לטווח קצר וסדרה של כישורים מנטליים נוספים שמכונים 'תפקודים מחשבתיים גבוהים'. היכולות הללו הן לא רק קריטיות בחייו של הפרט, אלא אף היוו משקל מהותי בשגשוגו של המין האנושי, ומכאן החשיבות של תרגול האזור הזה, כמו גם החיבור לתחום הקריירה.

"ההגדרה הארוכה יותר של מיינדפולס היא פיתוח המסוגלות להישאר מרוכזים במה שאנו רוצים, תוך שאנו ערים לחוויות הגוף ולמה שמתרחש סביבנו", מסביר הוגארד. מדוע זה חשוב? כיוון שבזמן עבודה זה מאפשר לנו לברור את הסחות הדעת תוך שמירה על ריכוז גבוה במשימה, לחלק את הקשב שלנו בצורה אופטימלית וליצור את סדר העדיפויות היעיל ביותר. במילים אחרות, תרגול מיינדפולנס הופך את המוח שלנו למכונה משומנת ויוצק לתוכה צלילות ובהירות מחשבתית.

למרות שתרגול מיינדפולנס שובר שיאים חדשים של פופולאריות עם כל יום שעובר, המחקר על אודותיו הוא עדיין ראשוני יחסית. עם הזמן נחשפים עוד ועוד צדדים ויישומים לחכמה העתיקה הזו, שכל מה שהיא מבקשת זה לקחת את הזמן להקשיב לנשימות שלנו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

5 אפליקציות לתרגול יוגה ומיינדפולנס בכל זמן ובכל מקום

תחזית אופטימית: הדורות הבאים עשויים להיות מודעים יותר לעצמם ולסביבה 

5 יתרונות פיזיים ומנטליים למדיטציה שהוכחו מדעית

בועז מזרחי העורך הראשי של מגזין מהות החיים

סיים בהצטיינות תואר בתקשורת עם התמחות שיווקית מהמרכז הבינתחומי, הרצליה. עוסק בכתיבה, עריכה, מדיה חברתית ויצירת סוגים שונים של תוכן משנת 2011. את שעותיו הפנויות מקדיש לקריאה, צילום וספורט.

עוד ממהות החיים

20.06.18
האתגר בלשכוח את מה שלמדנו – וכיצד זה יכול לשמור אותנו מעודכנים ורלוונטיים
19.06.18
אהוב אותי כמו שאני – מה גורם לנו לחפש אישורים מבחוץ, וכיצד לצמצם את התלות שלנו בהם
18.06.18
כאן אין זרים, רק חברים שטרם הכרנו – שופכים אור על כמה מאשליות הראייה הנפוצות
17.06.18
האם גם מחר תזרח השמש? עד כמה אנחנו בטוחים ביכולת שלנו לדעת משהו
14.06.18
ההרצאה השבועית של TED: מדוע היכרות עם חולשותינו עשויה להציל אותנו?
13.06.18
אל תיקחו את זה אישית – החיים מציבים אתגרים לכולם, גם אם הם מסתירים זאת היטב
12.06.18
אם אתה לא שם אתה לא קיים? – מדוע מציאת כינויים לתופעות חיונית להתפתחות שלנו
10.06.18
תתפלאו לגלות כמה מעט פעילות גופנית נדרשת כדי שהמוח ייהנה מיתרונותיה הקוגניטיביים
07.06.18
ההרצאה השבועית של TED: כיצד גבולות ואילוצים מולידים חופש ויצירתיות?
06.06.18
אנחנו מנסים להבין איך אחרים הפכו למאושרים – אך האם התשובה תועיל לנו באופן אישי?
05.06.18
אם אתם לא זברה בסוואנה, נסו לא להילחץ כמו זברה בסוואנה
04.06.18
הזמן 'טס' לכם ככל שאתם מתבגרים? אל דאגה, אפשר להאט אותו בדרכים פשוטות
31.05.18
ההרצאה השבועית של TED: מי הבוס של המוח שלכם, ואיך להפוך אותו למנהל טוב
30.05.18
כלים וכישורים טכניים חשובים – אבל מה שבאמת מאפשר לנו ליצור הוא הבנה פילוסופית
29.05.18
מה ההבדל בין ביטחון עצמי לחמלה עצמית - ומדוע חמלה עדיפה?
28.05.18
תווים טובים - מדוע המוח שלנו מגיב טוב כל כך לטיפול באמצעות מוסיקה?
24.05.18
ההרצאה השבועית של TED: מדוע חוכמת הזרימה העתיקה של לאו-דזה רלוונטית גם היום
23.05.18
להגיע להישגים במאמץ מינימלי – כיצד חוסר מעש מוביל לשיפור הזיכרון ולהורדת לחץ דם
22.05.18
להפוך את הקערה על פיה – סיבות לא שגרתיות לחשוב מחדש על הדרך שבה אנחנו אוכלים
21.05.18
שכחו אותי בבית – היתרונות הקוגניטיביים והפסיכולוגיים של מנוחה מהסמארטפון