יומן מצב הרוח שעוזר לנתח את השינויים הרגשיים שלנו


Emojiary היא אפליקציה שעוזרת לעקוב ולתעד תחושות לאורך זמן


בועז מזרחי | 13 מאי, 2015

איך אתם מרגישים ומה שלומכם? שאלה טריוויאלית שאנו שומעים בכל יום, אבל כמה פעמים באמת הקפדנו לענות עליה בכנות, תוך בחינה עמוקה של מצב הרוח והרגשות שלנו? בדרך כלל אנו פוטרים את השאלה בתשובה הטריוויאלית 'בסדר', וזה בסדר. לא תמיד אנו רוצים לפתוח שיחות עומק, ולרוב גם הצד השני שואל מתוך נימוס ולא כי הוא באמת סקרן להבין בדיוק את התהליך הרגשי שאתם עוברים בימים אלה. לצורך כך נוצרה האפליקציה Emojiary.

לשיחות רגשיות עמוקות יש חברים קרובים ומשפחה, אבל לא תמיד הם זמינים, מה גם שיש הרבה רגשות שאנו מעוניינים לשמור לעצמנו. Emojiary מאפשרת לבצע את ההרהור הפנימי ואת הרפלקסיה העצמית בצורה פשוטה, מהנה ונוחה, כאילו אתם מדברים עם חבר.

האפליקציה מבוססת על תקשורת באמצעות רגשונים (אמוטיקונים או סמיילים). בכל יום תקבלו התראה ותישאלו כיצד אתם מרגישים. הכוונה כאן אינה לפתוח בשיחת חולין, אלא שתיקחו רגע לחשוב איך אתם מרגישים באמת. אחרי שגיבשתם מסקנה – אתם שמחים, מתרגשים או סתם עייפים – תתבקשו לבחור ברגשון שהכי קולע למצב הרוח שלכם, ואם תבחרו בכך, תוכלו גם להוסיף טקסט המתאר את מצב הרוח שלכם. בהמשך, האפליקציה תבדוק מה קורה אתכם והאם חלו שינויים במצב הרוח.

המודעות לרגשות מוצגת בתור שיחה עם חבר. צילום מסך מתוך Emojiary.

לאורך זמן ייווצר לכם מעין גרף רגשי בסמלונים, היוצר תמונה כללית של השינויים הרגשיים שעברתם, ותוכלו לצפות בו בעמוד ההיסטוריה. אלמנט נחמד נוסף באפליקציה הוא פתיחה של רגשונים חדשים, אותם תקבלו במתנה ככל שתרבו להשתמש בה. המחשבה שמאחורי ההחלטה להשתמש בסמלים היא היכולת שלהם להעביר רגש בצורה פשוטה, הזמן הקצר שלוקח להשתמש בהם ובעיקר הוויזואליות שמאפשרת לעקוב בקלות אחר התחושות.

אחד הדברים שניסו מפתחי האפליקציה ליצור, ואף יישמו בצורה טובה, הוא תחושה של שיחה עם חבר. השאלות מתנהלות בצורת צ'אט (בדומה לוואטסאפ) ויש הרגשה כאילו מישהו נמצא מהעבר השני. אולם מי שאתם משוחחים עמו הוא למעשה עצמכם, וליתר דיוק, התודעה הרגשית שלכם.

מודעות רגשית עצמית היא אחד משני מרכיבים של אינטליגנציה רגשית – יכולת חשובה מאוד לבני האדם. קבוצת מחקר משותפת של אינטל, אוניברסיטת קולומביה בניו יורק ואוניברסיטת פורטלנד, בדקה את השפעותיהן האפשריות של אפליקציות סלולאריות על מודעות רגשית עצמית. מסקנותיהם היו כי אפליקציות המעודדות מודעות רגשית הן בעלות פוטנציאל גבוה לפתח חמלה אצל המשתמשים וכן לשמש ככלי תרפויטי לכל דבר ועניין:

"מודעות רגשית ושליטה עצמית הן כישורים חשובים לשיפור הרווחה הנפשית ולהורדת הסיכון למחלות לב… האפליקציות עשויות לספק פסיכותרפיה מעולה בצורה לא סטיגמטית להרבה אנשים שאחרת לא הייתה להם גישה לכך".

Emojiary (זמינה למשתמשי Apple) היא אחת מהאפליקציות שתואמות את מסקנות המחקר. היא כלי פשוט, מהנה ושימושי שעושה שימוש בתקשורת פשוטה, אבל משיג באמצעותה מטרה יקרת ערך.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.