הרב מכר ״לממש את הטוב שבך״ עכשיו בחנויות הספרים, לרכישה לחצו כאן X

5 פעולות שאנשים מצליחים עושים בבוקר – ויכולות להשפיע על כל היום


22 בפברואר, 2016

אבי הפסיכואנליזה, זיגמונד פרויד, האמין כי החוויות שעוברות עלינו בשנותינו הראשונות מעצבות את מהלך חיינו הבוגרים. את המנגנון הפסיכולוגי הזה אפשר לראות גם בקנה מידה מצומצם יותר: הפעולות שאנו מבצעים בשעות הבוקר עשויות להשפיע – ואף לקבוע – כיצד תתפתח שארית היום. אך להבדיל מחוסר השליטה שמאפיין את תקופת הינקות, יש לנו כמבוגרים יכולת בחירה שמשפיעה על המהלך השוטף של חיינו.

נכון, חלק ניכר מפעולותינו מאורגן בתוך תבניות מסודרות וקבועות למדי, אבל מתברר שלא צריך לשנות הרבה - לפעמים די בהחלפת סדר הפעולות בכדי ליצור השפעה משמעותית על תחושותינו. מגזין Fast Company מספק הצצה אל השעה הראשונה ביומם של אנשים מוצלחים כמו סטיב ג'ובס, דייויד קארפ (מייסד Tumblr), קרייג ניומרק (מייסד (Craigslist, מומחה המוטיבציה אנתוני רובינס ומצליחנים נוספים. מה הם עושים שיכול לעזור גם לנו להפוך לפרודוקטיביים יותר ולעבור את היום בשלווה ובשביעות רצון? הנה חמש פעולות מתוך סדר יומם של הנ"ל, שאתם יכולים לאמץ לעצמכם ולפתוח בהן את הבוקר.

1. דחו את בדיקת האימייל

הדבר הראשון שרבים מאתנו עושים מיד עם פתיחת המחשב הוא מעבר על תיבת הדואר הנכנס. היום חלקנו עושים זאת מהסמארטפון, עוד אפילו לפני שהגענו למשרד. פעמים רבות ההודעות שבמיילים משמשות רשימת מטלות ולכן נראה לנו הגיוני להתחיל עמן את היום. אבל האם המידע שבמייל באמת כל כך דחוף? דייויד קארפ, מייסד פלטפורמת הבלוגים הפופולרית Tumblr, אומר: "לקרוא אימיילים בבית אף פעם לא מרגיש טוב או יצרני. אם משהו מצריך את תשומת לבי בבהילות, מישהו יתקשר או יסמס לי".

למה לא בבוקר? תיבת הדואר הנכנס יכולה לכלות זמן רב שבא על חשבון העבודה המהותית שאנו צריכים לייצר. העדיפות היא לבצע קודם משימות חשובות שמחכות לנו מעבר להררי המיילים, כך שלא נעשה אותה בלחץ של זמן. והמיילים? הם יישארו בתיבת הדואר גם בזמן שתעבדו על דברים חשובים יותר. קיימים כלים שונים להתראה על מיילים בהולים, כך שאנחנו אפילו לא צריכים לדאוג שמא נפסיד משהו חשוב. בכל אופן, תמיד אפשר לסרוק את תיבת הדואר הנכנס במהירות רק כדי לוודא שאין משהו קריטי שמצריך את התייחסותכם. מעבר לכך, מומחים שונים ממליצים להעביר את פתיחת הדוא"ל לשלב מאוחר יותר ביום, ונכתב אפילו ספר בנושא ניהול זמן שכותרתו: Never Check E-Mail In the Morning. את זמן הבוקר אפשר לפנות למשימות שנפרט עליהן בסעיף הבא.

2. הורידו את המשימות הכבדות מהגב

"לאכול את הצפרדע בבוקר", כפי שמארק טוויין התבטא בעבר, משאיר משימה לא נעימה מאחור לשארית היום – ואחריה כבר דבר לא נראה קשה מדי. כולנו חוטאים בדחיינות מדי פעם, וכשעומדת על הפרק משימה כבדה או מורכבת, הפיתוי לגשת למיילים גדול אף יותר. הכותב ומומחה העזרה העצמית בריאן טרייסי פרסם ספר בהשראת האמרה של טוויין, ובו הוא ממליץ לבלוע את הצפרדע בבוקר, לפני שדעתנו מוסחת לכל הכיוונים במקביל.

כדי להקל על הטמעת ההרגל אפשר לבחור משימה אחת עיקרית, לכתוב אותה על פתק יום לפני ולהשאיר לעצמנו תזכורת על המחשב. זה מעין טקס מחויבות פרטי שיעזור לנו לקפוץ למים הקרים. והרי כל מי שנכנס לים בחורף יודע שכשמתרגלים לטמפרטורה השד לא כזה נורא – לפעמים אפילו קשה לצאת מהמים. ההרגל הזה יהפוך את שארית היום שלכם לנקייה ממועקה, וכמובן תרוויחו משהו חשוב לא פחות – אתם תבטיחו שבסיום כל יום עבודה תחזרו הביתה בתחושת סיפוק שעשיתם משהו משמעותי.

הקדישו כמה דקות בבוקר להרהר בכל הדברים הטובים שבחייכם.

3. רגע של בקרה עצמית

בשנת 2005 חשף סטיב ג'ובס בטקס הסיום של הרווארד את אחד ממנהגי הבוקר הקבועים שלו. "ב-33 השנים האחרונות הבטתי במראה כל בוקר ושאלתי את עצמי: אם היום היה היום האחרון בחיי, האם הייתי עדיין עושה את מה שאני הולך לעשות היום?"

גם אתם מתעוררים בבוקר ולא טסים לקאריביים באותו יום, אל תמהרו להתפטר. אבל כן חשוב להתבונן פנימה ולעשות את הבקרה הזו לאורך זמן, כיוון שאם התשובה שלכם היא "לא" במשך יותר מדי פעמים ברצף, אולי הגיע הזמן לשקול שינוי. השאלה הזו גם מעוררת אותנו לחשוב – מה אנחנו רוצים לעשות היום, למה אנחנו אוהבים את זה או לחילופין למה היינו רוצים לעשות משהו אחר. כלומר, לבקרה העצמית יש תופעת לוואי חיובית: היא מסייעת לנו להגדיר מטרות ולהכיר טוב יותר עצמנו.

4. טפחו קשרי לקוחות וקולגות

רוב העסקים כיום מושתתים בצורה זו או אחרת על מכירת מוצר או מתן שירות ללקוח, על כל הקשת הרחבה של ההגדרות הללו. לצורך העניין – אם אתם כותבים מאמרים באתר הקוראים הם הלקוחות שלכם. כל תלמיד תיכון יודע שליבת הכלכלה היא ביקוש והיצע; זהו מודל שמושתת על מערכת היחסים בין נותן השירות למקבל השירות. אנשים מצליחים רבים מכירים בחשיבות מערכת היחסים הזו וממליצים לטפח אותה בבוקר. קרייג ניומרק, ייסד את Craigslist - אתר קניות, דרושים, דירות ושירותים מהפופולריים בעולם – שנהנה מיותר מ-20 מיליארד צפיות בחודש. מדובר באדם עסוק מאוד, שלא נותן למשימות הרבות שלו להפריע לדבר הראשון שהוא אוהב לעשות בבוקר, שירות לקוחות. "זה מעגן אותי למציאות", הוא מנמק.

הקשר עם הקהל שלנו מאיר לנו מחדש את המהות האמיתית של עבודתנו, וכשעושים את זה בבוקר, זה יכול לרענן את ולחדד את הפעולות שנבצע בשארית היום. אם אין לכם לקוחות מכל סוג שהוא, אתם מוזמנים להחיל את אותו הרגל על עמיתים לעבודה. שמרו על קשר עם אנשים שאתם עובדים מולם, רוב הסיכויים שתקבלו פידבק חיובי שישאיר לכם טעם טוב.

5. הקדישו כמה דקות לאמירת תודה

אנתוני (טוני) רובינס נחשב לגורו בתחום הצמיחה האישית. עם יותר מ-16 מיליון צפיות, הרצאת TED שלו היא מהנצפות ביותר בכל הזמנים. מאחוריו שורה של רבי מכר ויש לו אפילו אי פרטי ליד פיג'י. אבל כל ההצלחה הזאת לא עלתה לו לראש. איך אנחנו יודעים? לפי הרגל פשוט שהוא מציע לפתוח בו את הבקרים שלנו: שעת כוח (באנגלית זה קליט יותר - Hour of Power). זה זמן שנועד להכניס אותנו להלך רוח חיובי ויצרני לקראת היום, והוא כולל כמה דקות של תרגול פיזי קל להמרצת הדם וחזרה על מנטרות.

אבל החלק הכי משמעותי בטקס הבוקר של רובינס הוא 10 דקות של תודה. פנו זמן בכל בוקר לחשוב על כל הדברים שאתם אסירי תודה עבורם, אם זה משפחה, חברים, העבודה או עצמכם. זה דורש מאתנו להניח את הציניות לרגע בצד ולחשוב באמת – מה עושה לנו טוב? כשהמחשבות הללו משתלטות לנו על התודעה, הן לא משאירות מקום לגורמים בלתי רצויים להיכנס. אפשר להתאים ללו"ז שלנו את פרק הזמן שאנו מקדישים לכך, אבל הרעיון הוא לפתוח את היום עם שילוב קל של תרגול פיזי ומנטלי, לצד כמה רגעים של מודעות לטוב המקיף אותנו.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

שגרה בלתי שגרתית - ההרגלים היומיים של מפורסמים יצירתיים ומעוררי השראה

3 טיפים שיכולים להפוך כל שיחת חולין לדיון מרתק

ההרצאה השבועית של TED: מה גורם לנו להרגיש טוב ביחס לעבודתנו?

11 טיפים שיעזרו לכם להחליק בנחת מהחופשה בחזרה לעבודה

הרגלי האינטרנט שלכם יכולים לקבוע האם תהיו אנשים שמחים

7 חוקי הטבע להצלחה על פי דוקטור דיפאק צ'ופרה

5 שיעורים לחיים שאנו יכולים ללמוד ממוחות גאוניים

עוד ממהות החיים

22.08.19
ההרצאה השבועית של TED: בקשת עזרה נבונה ומדויקת מעודדת מענה חיובי ואפקטיבי
21.08.19
17 ציטוטים על חינוך, השכלה והוראה – היסודות שעליהם בנויים האדם והחברה
20.08.19
הרשו לעצמכם להוריד את האצבע מהדופק מדי פעם – התועלת מצמצום הבקרה בחיינו
19.08.19
חזרה על מנטרה משקיטה פעילות מוחית הקשורה בסטרס, גם עבור מי שלא מתרגל מדיטציה
15.08.19
ההרצאה השבועית של TED: סתגלנות מבדילה בין הצלחה לכישלון, והיא ניתנת לשיפור
14.08.19
לפעמים חוסר החלטיות הוא קריאה לחיזוק הדימוי העצמי – אך ספק הוא גם המפתח לתהליך
12.08.19
מה מושך אותנו בהצצה לחייהם של אחרים, אפילו אם הם זרים גמורים או אלמונים
08.08.19
ההרצאה השבועית של TED: הבנת הרגשות של בעלי חיים יכולה לשנות את גישתנו לעולם
07.08.19
תוכניות מגירה לחיים – טכניקה להתמודדות עם הפער שבין הרצוי למצוי
06.08.19
שלטו ברמת החיכוך ותוכלו לשלוט בהרגלים שלכם – 5 דוגמאות מהיומיום
05.08.19
תנו למוח הזדמנות להפתיע אתכם – חשיבה איכותית מתבצעת לאט ובנחת
01.08.19
ההרצאה השבועית של TED: כיצד להפוך כעס מבעיה למוטיבציה
30.07.19
מהיכן צצים כל הרעיונות שלנו ומה קורה להם כאשר אגו נכנס לתמונה
29.07.19
להפסיד ולהישאר בחיים – מדוע חשוב לפתח ויסות עצמי אצל ילדים וכיצד לעשות זאת?
25.07.19
ההרצאה השבועית של TED: כדי לנהל את הזמן בצורה יעילה צריך להפסיק להסתכל על השעון
23.07.19
נוירולוג מסביר: כיצד אמנות מופשטת מדליקה ניצוצות במוח ומה היתרונות הקוגניטיביים שלה
22.07.19
מדוע הורות שמתבססת על השתוללות והנאה חיונית להתפתחות הילד?
18.07.19
ההרצאה השבועית של TED: אוהבים את הים? גלו כיצד זרמיו משפיעים על חייכם
17.07.19
הבסיס לחוש הומור קיים בנו כבר מינקות – השאלה היא איך לשכלל אותו כמבוגרים
16.07.19
הכישרון להתקומם – שחרור מהגורמים שמדכאים אותנו דורש אומץ, אבל המחיר שווה