שגרה בלתי שגרתית – ההרגלים היומיים של מפורסמים יצירתיים ומעוררי השראה


מה עשו סופרים, מדענים ואמנים כדי להגיע להישגיהם הגדולים?


בועז מזרחי | 23 יוני, 2015

אתם טיפוס של בוקר או טיפוס של ערב? מתחילים את היום בקפה או מעדיפים לצאת לריצה? ומה זה אומר על הסיכויים שלכם להצלחה? כנראה שלא הרבה, אם בוחנים את ההרגלים היומיים של כמה המוחות הגדולים בהיסטוריה. הספר  Daily Rituals: How Artists Work של מייסון קורי מתחקה אחר ההרגלים היומיומיים של דמויות מפורסמות כמו פרנץ קפקא, לב טולסטוי, פאבלו פיקאסו, וודי אלן, צ'רלס דארווין, בנג'מין פרנקלין, קרל מארקס, רנה דקארט ועוד 161 סופרים, מתמטיקאים, פילוסופים, מוזיקאים, מדענים ומפוaרסמים רבים אחרים.

אז מה נהגו לעשות אותן דמויות כדי ליצור כמה מנכסי צאן הברזל של התרבות, לפתח טכנולוגיה או לפצח חידות קיומיות? מסתבר שלהרבה מהן היו הרגלים שונים ומשונים, ושכל אחד מהם מצא את דרכו הייחודית לחשיבה ולעבודה. הספר בכלל התחיל כבלוג שבו נהג קורי לפרט את ההרגלים ואת שגרת היום של מפורסמים שונים.

אילו הרגלים יומיומיים פיתחתם והאם הם מסייעים לפתח אתכם כבני אדם?

 

צ'רצ'יל היה נשאר שעתיים במיטה

בספר ניתן להתרשם, למשל, משגרת יומו של ווינסטון צ'רצ'יל. מתברר שצ'רצ'יל נהג להתעורר ב-07:30 בבוקר ולהישאר במיטה למשך שעתיים, שבמהלכן אכל ארוחת בוקר, קרא דואר ועיתונים והכתיב משימות למזכירותיו. בסביבות 11:00 היה מתקלח, יוצא לטיול בגן ולאחר מכן לוקח עמו כוס וויסקי עם סודה לחדר העבודה. ב-13:00 הוא היה אוכל ארוחת צהריים בת 3 מנות, לאחר כחצי שעה היה נוהג לחזור לחדר העבודה, ולעתים היה מחליף את הפעילות הזו במשחק קלפים. בשעה 17:00, אחרי עוד כוס וויסקי עם סודה, היה פורש לסיאסטה – הרגל שרכש בקובה. הוא טען שזה מאפשר לו לעבוד יום וחצי בכל 24 שעות. ב-18:30 הוא היה מתעורר, מתקלח שוב ומתארגן לארוחת הערב, שנחשבה לנקודת שיא ביומו, ב-20:00. לעתים שיחות השולחן היו מלוות במשקאות ובסיגרים ונמשכות עד אחרי חצות. לאחר מכן, הוא היה נוהג לשוב לחדר העבודה למשך כשעה נוספת.

דוגמה נוספת בספר היא שגרת יומו של עמנואל קאנט, אשר היה נוהג להתעורר ב-05:00 בבוקר, כשהמשרת שלו דואג להשכמה. לאחר מכן היה נוהג ללגום כוס או שתיים של תה חלש ולעשן מקטרת. עד השעה 07:00 הוא נהג להכין את הרצאותיו ולעבוד על ספריו. מ-07:00 עד 11:00 הוא העביר הרצאות באוניברסיטת קניגסברג. בתום העבודה האקדמית היה ממשיך לכתוב עד לארוחת הצהריים, אוכל, יוצא לטייל ומבלה את שאר היום עם חבר. לאחר שהיה חוזר לביתו, היה מקנח בעבודה קלילה ובקריאה.

קצרה היריעה מלתאר את מנהגיהם ואת שגרת יומם של כל המפורסמים, אך הדוגמאות הללו מציגות את הרוח הכללית של המידע המרתק המופיע בבלוג ובספר. ובכל זאת, ישנן כמה דוגמאות להרגלים יוצאי דופן שראויים לציון כאן: הסופר האמריקאי תומאס וולף היה נוהג לכתוב בעמידה במטבח כשהמקרר משמש כשולחן כתיבה; רנה דקארט היה נוהג להשתהות במיטה במשך זמן רב ולתת למחשבותיו לנדוד למחוזות קסומים; הסופר האנגלי אנתוני טרולופ היה מכריח את עצמו לכתוב 1,000 מילים לפני שהיה יוצא לעבודתו בדואר; ג'ורג' בלנשיין, שהיה המנהל האומנותי של בלט הניו יורק סיטי, היה נוהג לעשות את רוב עבודתו בזמן הגיהוץ; והפזמונאי האמריקאי-יהודי ג'ורג' גרשווין מספר שאחיו אייר היה מלחין עבורו במשך 12 שעות ביום כשהוא יושב על הפסנתר בפיג'מה, חלוק ונעלי בית.

חלוקה סטטיסטית – כיצד דמויות חשובות חילקו את הימים שלהם?

למטה תמצאו תקציר גרפי המתאר את שגרת יומן של דמויות מפורסמות שונות – המתבסס על הספר והבלוג של קורי, וכן על מחקרים נוספים. תוכלו לגלות כמה ועד מתי הם ישנו, איזה חלק מהיום שלהם הושקע בעבודה יצירתית, האם הייתה להם עבודה קבועה בנוסף, מתי אכלו, התעמלו ועוד. לחיצה על האינפוגרפיקה תעביר אתכם לאתר ושם תוכלו לסנן את ההרגלים השונים ולבצע השוואה בין הדמויות.

בקישור זה תמצאו תקציר גרפי המתאר את שגרת יומן של דמויות מפורסמות שונות – המתבסס על הספר והבלוג של קורי, וכן על מחקרים נוספים. תוכלו לגלות כמה ועד מתי הם ישנו, איזה חלק מהיום שלהם הושקע בעבודה יצירתית, האם הייתה להם עבודה קבועה בנוסף, מתי אכלו, התעמלו ועוד. תוכלו גם לסנן את ההרגלים השונים ולבצע השוואה בין הדמויות.

הגרף עוזר לקבל כמה רעיונות להרגלים או לבחון את מה שאתם עושים לעומת השגרה של מפורסמים יצירתיים. אבל בשורה התחתונה, לאור המגוון הרב של ההרגלים, כנראה שלכל אדם יש את הדרך שלו להגיע למקום היצירתי – והעולם הפנימי שלו הוא שמכתיב את התוואי הנכון לאפשר לו לבוא לידי ביטוי.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.