איפה הכי כדאי לגור כדי להיות מאושרים? מחקר לונדוני חושף תשובה מפתיעה


סקר: מה הקשר בין מיקום גיאוגרפי, אישיות ואושר?


בועז מזרחי | 11 יוני, 2015

המקום שבו אנו גרים הוא אחד הגורמים החשובים בקביעת איכות החיים ומידת האושר. מחקרים סוציולוגיים ניסו למצוא נוסחה לבירור אזורי המחיה המאושרים ביותר, תוך התמקדות במאפיינים סוציו-אקונומיים כמו רמת הכנסה ממוצעת, היצע תעסוקתי, תשתיות, תרבות וכדומה. חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה סוברים כי גישה זו מיושנת ואינה מסבירה מדוע אנשים חיים באושר גם באזורים שאינם עונים על קריטריונים של רמת חיים גבוהה.

אז מה יש במקום שבו אתם חיים שגורם לכם אושר? על פי סקר שערכו החוקרים מקיימברידג', זה תלוי בכם, וליתר דיוק – במידת ההתאמה בין האישיות שלכם ובין המאפיינים של אזור המגורים שבחרתם.

ה- Guardian מדווח כי השאלה שהנחתה את החוקרים הייתה "מה גורם לתושבי לונדון להיות מאושרים?" כדי לענות עליה הם נקטו בשיטה שבוחנת את מאפייני המקום, אך בניגוד למרבית המחקרים – גם את מאפייני האנשים. 56,000 מתושבי לונדון ענו על שאלון אישיות ואזור מגורים. לאחר הצלבת הנתונים, התקבלו מפות המחלקות את הבירה האנגלית לאזורים על פי סוגי אישיות של התושבים. כך, למשל, נמצא כי המרכז התיירותי של לונדון ואזור ווסטמיניסטר מאוכלסים באנשים לא מנומסים; אנשים שפתוחים להתנסויות חדשות מעדיפים לגור בצפון העיר – ברובע איזלינגטון וב-Kings Cross, ובדרום מערב העיר נמצא ריכוז גבוה של אנשים מוחצנים ויציבים רגשית.

מפת רובעי לונדון, כל אזור מתאים למאפייני אישיות שונים. באדיבות: Open Street Map.

הנקודה החשובה במחקר היא שבכל אחד מהאזורים האלה חיים אנשים מסופקים, מכיוון שהאזור מתאים לאישיות שלהם. לשם המחשה, ברבעים הצפוניים של העיר צפיפות האוכלוסין ושיעורי הפשיעה גבוהים, אך סגנון החיים שמתאפשר שם מתאים לאנשים שפתוחים להתנסויות חדשות. מצד שני, טיפוסים יצירתיים לא נמשכו לאזור הפרברים האמיד והנחשב, כיוון שלא היו בו די גירויים כדי לענות על יצר הסקרנות שלהם.

מוביל המחקר, ג'ייסון רנטפרו, פסיכולוג מאוניברסיטת קיימברידג', הסביר את מסקנות צוות החוקרים כך: "המקום שבו אנו גרים קובע [את מידת האושר], אבל זו לא נוסחה אחידה שמתאימה לכולם. מגורים באזור בעל מאפיינים שחשובים לך יכולים לעזור להגביר את רמת הסיפוק הכללית מהחיים".

תובנות אלה עשויות לשפוך אור חדש על האמרה 'משנה מקום – משנה מזל'. ייתכן שהרבה ממה שמפריע לנו נובע פשוט מכך שאנו גרים במקום שאינו תואם את האישיות שלנו. בחירת מקום המגורים כפופה אמנם לשיקולים רבים שאינם תלויים בנו, אך שווה להקדיש מחשבה לקשר בין מי שאנחנו ובין המקום שבו אנו מבלים את מירב זמננו.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.