מחקר חובק עולם מגלה: מה הטעם המוזיקלי מספר על האישיות שלכם?


קווים לדמותם של חובבי הז'אנרים השונים


בועז מזרחי | 7 יוני, 2015

ביודעין או לא, בהאזנה לסגנון מוזיקלי מסוים אתם למעשה מבטאים את האישיות שלכם. סקר גלובלי שנערך ביותר מ-60 ארצות מצא כי ז'אנרים ספציפיים במוזיקה עומדים בחפיפה גבוהה לקווי אישיות מסוימים: מתברר שיש מכנה משותף המחבר בין חובבי רוק, מכנה משותף אחר שמחבר את אוהבי הפופ, וכן הלאה.

את הסקר הנרחב ביותר שבוצע בתחום עד היום ערך פרופסור אדריאן נורת' מאוניברסיטת הריוט-וואט באדינבורו, סקוטלנד, והשתתפו בו מעל 36,000 בני אדם. במהלך 3 שנים הוא ראיין אנשים שונים וביקש מהם לדרג סגנונות מוזיקליים מגוונים על פי העדפתם האישית. במקביל הוא מדד אספקטים אישיותיים שונים בשאלון, ולאחר מכן בחן את מידת ההתאמה בין שני המשתנים.

התוצאות שקיבל הן:

חובבי בלוז – בעלי הערכה עצמית גבוהה, יצירתיים, חברותיים, עדינים ורגועים.

חובבי ג'אז – בעלי הערכה עצמית גבוהה, יצירתיים, חברותיים, עדינים ורגועים.

חובבי מוזיקה קלאסית – בעלי הערכה עצמית גבוהה, יצירתיים, מופנמים ורגועים.

חובבי ראפ – בעלי הערכה עצמית גבוהה וחברותיים.

חובבי אופרה – בעלי הערכה עצמית גבוהה, יצירתיים ועדינים.

חובבי מוזיקת קאנטרי – חרוצים וחברותיים.

חובבי רגאיי – בעלי הערכה עצמית גבוהה, יצירתיים, לא חרוצים, חברותיים, עדינים ורגועים.

חובבי דאנס – יצירתיים, חברותיים, לא עדינים.

חובבי אינדי – בעלי הערכה עצמית נמוכה, יצירתיים, לא חרוצים ולא עדינים.

חובבי מוזיקת בוליווד – יצירתיים וחברותיים.

חובבי רוק ומטאל – בעלי הערכה עצמית נמוכה, יצירתיים, לא חרוצים, לא חברותיים, עדינים ורגועים.

חובבי פופ – בעלי הערכה עצמית גבוהה, חרוצים, חברותיים, עדינים, לא יצירתיים ולא רגועים.

חובבי מוזיקת נשמה – בעלי הערכה עצמית גבוהה, יצירתיים, חברותיים, עדינים ורגועים.

מה המוזיקה שאנו שומעים אומרת עלינו?

מוזיקה היא אמצעי שמשקף משהו באישיות שלנו

במאמר מוסגר, אישיות היא מכלול הרבה יותר מורכב ודינמי מאשר 3-5 תכונות אופי. כמו כן, טעם מוזיקלי הוא גמיש, נתון לשינויים והרבה יותר פתוח מכפי שמתואר במחקר. כוונת המחקר אינה להגדיר אישיות על פי מוזיקה, אלא ללמוד מדוע מוזיקה היא חלק כה משמעותי מהאישיות שלנו. כדי לבחון את השאלה הזו הסקר היה צריך למסגר את הסגנונות ואת קווי האישיות, אך התובנות שעלו ממנו הן הרבה יותר מעמיקות.

"אנשים מגדירים את עצמם באמצעות מוזיקה ומתחברים לאחרים דרכה", אומר פרופסור נורת'. אם מסתכלים על הרגלים של בני אדם, העניין נהיה ברור: אנשים לובשים בגדים שמייצגים את המוזיקה האהובה עליהם, מדברים בסלנג שלקוח מהעולמות המוזיקליים שבהם הם דרים ונמצאים פיזית במקומות ובחברה שבה המוזיקה האהובה עליהם היא הדומיננטית. יש עוד רשימה ארוכה של ממשקים בין החיבה שלנו לז'אנר מסוים ובין הפעילויות והבחירות שאנו עושים בחיים – וכולם נובעים מהעובדה שמוזיקה מייצגת את האישיות שלנו.

התפקוד השבטי של המוזיקה

פרופסור נורת' אומר כי תוצאות הסקר, שמגלות קשר מוצק בין מוזיקה לאישיות, מסבירות כמה התנהגויות אנושיות. כאשר אנשים מדברים בשבחי המוזיקה שהם אוהבים, או מגנים עליה, הם עושים זאת כי היא קשורה למשהו בהשקפת עולמם הפנימית. התוצאות מסבירות גם מדוע אנשים מתחברים באמצעות סגנונות מוזיקה ספציפיים, במה שמכונה "התפקוד השבטי" של המוזיקה.

ייתכן כי הקשר בין הטעם במוזיקה לקווי האישיות שנמצאו בסקר אינו מדבר באופן מובהק לכל אחד ואחד. עם זאת, המחקר מגלה כי הקשר קיים, וגם אם הוא לא נכון ספציפית עבורכם, אפשר להניח שהמוזיקה שאתם אוהבים משקפת את האישיות שלכם באופן בלעדי. אם התחברתם למסקנות ואם לא, שווה לקחת זמן להתבונן ברשימת ההאזנה שלכם ולנסות לנתח כיצד היא מביאה לידי ביטוי את האופי והאישיות הייחודיים לכם.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.