ההרצאה השבועית של TED: שפת הגוף מעצבת את מי שאנחנו ויכולה לחולל פלאים


2 דקות של שינוי קטן יכולות לחזק את הביטחון העצמי


בועז מזרחי | 9 אפריל, 2015

ניסוי קטן: לפני שאתם ממשיכים לקרוא ולצפות בווידיאו, שימו לב לתנוחת הגוף שלכם ושנו אותה למשך שתי דקות. כך פותחת ד"ר איימי קאדי את הרצאתה בנושא שפת גוף על בימת TED. קאדי, ד"ר לפסיכולוגיה חברתית, התפרסמה בין היתר בזכות ההרצאה הזו, השנייה הכי נצפית ב-TED בכל הזמנים, ובה היא מגלה עד כמה שפת הגוף קריטית לרווחה הנפשית, לביטחון העצמי ולהתנהלות החיים שלנו בכלל.

שפת גוף היא חלק מתקשורת, ואנו מבצעים החלטות קריטיות על בסיס הסימנים שאנו מפיקים ממנה. קאדי אומרת כי אנו בוחרים עם מי לצאת או את מי לשכור לעבודה. אבל מחקרים הראו השפעה בקנה מידה גדול עוד יותר – די בשנייה אחת של חשיפה לפנים של פוליטיקאים כדי לנבא 70% מתוצאות הבחירות.

ועד כמה שהתקשורת הלא מילולית היא בעלת השפעה הדדית דרמטית בין אנשים, לשפת הגוף שלנו יש קהל חשוב נוסף וסמוי מהעין – אנחנו עצמנו. התחום שבו מתמקדת קאדי הוא כיצד שפת גוף מעבירה מסרים של דומיננטיות וכוח, וכיצד המחוות הללו יכולות להשפיע לא רק על הסביבה, אלא גם על התודעה שלנו.

פרשו כנפיים ועפו

קאדי אמנם עוסקת בנושא חשוב, אך עושה זאת בצורה קלילה, שנונה ומשעשת, תוך שימוש בעזרים ויזואליים מרתקים. אחת הדוגמאות שהיא נותנת היא על מחוות גוף של עמדת כוח. מדהים לראות כיצד פתיחת הגוף ופרישת הגפיים באה לידי ביטוי בכל ממלכת החי, מעופות ועד יונקים. המקור של התנועות הללו הוא כל כך ראשוני בקיום שלנו, שמחקרים גילו כי אפילו עיוורים מלידה, שלא ראו בעיניהם ביטוי של ניצחון מעולם, הניפו את ידיהם באוויר כאשר ניצחו בתחרות ספורטיבית.

השאלה המרכזית שקאדי חוקרת היא האם שינוי בשפת הגוף יכול להביא לשינוי בתודעה, כלומר, האם אנו יכולים ליצור לעצמנו תחושה של שליטה ועוצמה על ידי יישום מודע ומכוון של מחוות גוף?

כדי לענות על השאלה הזו, קאדי בוחנת את מה שמווסת רגשות ומחשבות במוח – הורמונים. מנגנון הוויסות הזה מורכב בגדול משני הורמונים: טסטוסטרון – הורמון הדומיננטיות, וקורטיזול – הורמון הלחץ. ככל ששיש יותר מהראשון ופחות מהשני, המחשבה, ההרגשה, וחשוב מאוד – ההתנהגות, יהיו בטוחות יותר. בניסוי מעבדה שבו התבקשו נבדקים לאמץ שפת גוף פתוחה או מופנמת, התגלה כי לאחר 2 דקות בלבד חלו שינויים במאזן ההורמונלי. הנבדקים שאימצו שפת גוף חיובית הראו עלייה בטסטוסטרון וירידה בקורטיזון, והנבדקים שאימצו שפת גוף סגורה הראו מגמה הפוכה. נמצא עוד כי העלייה בטסטוסטרון קשורה לראייה אופטימית של העתיד ונטייה מוגברת לקחת סיכונים.


האם למחוות הפיזיות שלנו יש אפשרות לבצע שינוי משמעותי בחיים האמיתיים?

קאדי מציגה ניסוי נוסף שערכה, המדמה סיטואציה מלחיצה שכולנו מכירים מחיי היומיום – ריאיון עבודה. היא גילתה כי הנבדקים שהתבקשו ליישם מחוות פיזיות בטוחות לפני הריאיון היו מבוקשים יותר בעיני מפרסמי המשרה. היא מסבירה כי התוכן המילולי נוצק לתוך התבנית המחשבתית שאנו מייצרים. המועמדים שהפגינו את התנוחות שמייצגות שליטה ייצרו לעצמם תבנית מחשבית בטוחה ודומיננטית, מה שמאוחר יותר בא לידי ביטוי באופן שבו הם התמודדו מול המראיין הקשוח.

היא מקנחת בסיפור אישי שמוכיח כי גם אם אנו לא דומיננטיים מטבענו, אנו יכולים לצמוח על תרגול חוזר ונשנה של מחוות גוף. אימוץ הרגלים קטנים של שפת גוף יכול להביא לשינויים משמעותיים בחיים, כפי שחוותה על בשרה לאחר תאונת דרכים קשה שבה פגיעת ראש גרמה לה לירידה במנת המשכל. עם קצת הדרכה מאנשים טובים בחייה, היא הצליחה להתגבר על הקשיים – על ידי 'זיוף' של תחושת כוח – ולהפוך למדענית מבריקה.

ולכן, המנטרה של קאדי היא 'זייפו' את זה עד שתהפכו לזה. בכל פעם שאתם מרגישים חלשים, מכווצים או חסרי שליטה בנסיבות, 'זייפו' למשך 2 דקות בלבד שפת גוף דומיננטית. פתחו את הידיים, מתחו את עמוד השדרה והרימו את הסנטר. תנו לטסטוסטרון לעלות ולקורטיזון לרדת. עשו את זה בפרטיות, והסתכלו על זה כאל שיחת מוטיבציה בלתי מילולית ביניכם לבין עצמכם.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.