להביא את ההר אלינו – ממלכת החיות פותחת את שעריה ב-10 סיורים וירטואליים


ללגום מים עם פילים בסוואנה האפריקאית, לצלול למעמקים עם כרישים או לצאת לסיור שטח עם פינגווינים סקרנים – הרפתקאות וירטואליות מביאות את עולם החי הפראי מקצוות תבל אלינו הביתה. כתבה רביעית בסדרה.


ירדן להבי | 19 אפריל, 2021

'ספארי' משמעותה בסווהילית "מסע". באפריקה הקולוניאלית של סוף המאה ה-19 נהגו הרפתקנים אירופאים לצאת לסיורי ספארי מודרכים בכדי לחוות את ממלכת הפרא המסקרנת במלוא הדרה. במהלך המאה ה-20, עם עליית הפופולאריות של מסעות הספארי, הוסדרו שמורות טבע ייעודיות שסייעו לשמור הן על ביטחונם של המטיילים, והן על ביטחונם של בעלי החיים השונים בסוואנה מפני ציידים בלתי חוקיים. כיום, זוהי אחת הדרכים המהנות והבטוחות ביותר לצפות בבעלי החיים בסביבתן הטבעית.

עם זאת, במהלך שנת 2020 קיימו שמורות הטבע וגני החיות ברחבי העולם את צו השעה ונאלצו לסגור את שעריהם למבקרים. אך בעוד קופת הכרטיסים נותרו שוממות, נראה שהטבע כאילו התעורר לחיים וחיות הפרא יכלו עתה לצאת ממקום מחבואן באין מפריע. בכל קצוות תבל, החלו אתרים שונים להציע "ספארי ספה" – הצצה וירטואלית אל חייהם הסודיים של בעלי החיים היישר מהסלון הביתי.

לאחר שסיירנו באופן וירטואלי בנופי הטבע הפראיים, באתרי מורשת היסטוריים ובמוזיאונים מובילים, הפעם הגיעה תורה של ממלכת החיות. מתוך המגזינים Travel and Leisure, Evening Standard ו-Good Housekeeping, ליקטנו עבורכם את ביקורי האונליין המומלצים ביותר בשמורות טבע, גני חיות ואקווריומים ברחבי העולם.

1. Wild Earth, אפריקה

Wild Earth הוא פרויקט גלובלי שמטרתו לתעד את חיות הבר בסביבתן הטבעית מסביב לעולם, עם ערוץ תוכן שמשדר 24/7. בערוץ ניתן לצפות ב"לייב ספארי" – סיורי ספארי וירטואלי בשיתוף שמורות הטבע והפארקים הגדולים באפריקה. השילוב בין צילומים מרהיבים מנקודות תצפית שונות, הדרכה צמודה מריינג'רים מנוסים והיכולת לשגר שאלות ולקבל עליהן מענה מהמדריך בזמן אמת, מעניק לצופה בבית הרגשה שהוא ממש יושב ונוסע ברכב ספארי קופצני ברחבי הסוואנה האפריקאית.

בשעות שבהן לא מועבר שידור חי, הערוץ משדר קטעים ערוכים של מיטב הצילומים, המראות והקולות מרחבי היבשת באיכות גבוהה ללא קריינות. ניתן לצפות בקרב איתנים מרהיב ומלא אקשן בין חיות הבר, או לחלופין להוריד הילוך ולשקוע בצלילים מרגיעים תוצרת אמא טבע.

2. שמורות Beyond&, אפריקה

חברת תיירות היוקרה Beyond& מציעה בדרך-כלל אירוח בלודג'ים מפוארים ברחבי העולם וסיורי ספארי ברמה גבוהה בשמורות טבע פרטיות באפריקה. בעזרת פלטפורמת Wild Earth, שמורות אלו פותחות את שעריהן לביקורים וירטואליים פעמיים ביום, לספארי זריחה או שקיעה בן שלוש שעות בשידור חי.

בנוסף לשידורים בערוץ, אתר החברה מציע גם הזמנת סיורי אונליין פרטיים בתשלום, צ'אטים עם מדריכי השמורות, סדנאות צפרות דיגיטליות, תכנים חינוכיים לילדים ומפגשים עם מומחי שימור סביבתי ואקולוגיה.

3. פארק הפילים של טמבה, דרום אפריקה

בשנות ה-80 של המאה ה-20 הוקמה שמורת טמבה במטרה להגן על אוכלוסיות הפילים ועל נתיבי הנדידה שלהם בין דרום אפריקה למוזמביק. הפארק, שבבעלות וניהול שבט הילידים המקומי, הוא בית לאוכלוסיית הפילים האפריקאים הגדולה בעולם, כמו גם לשאר חברי "חמשת הגדולים" (חיות הבר האייקוניות של אפריקה, שנחשבו בעבר למסוכנות וליוקרתיות ביותר לציד, בהן גם אריות, נמרים, תאואים וקרנפים), 240 מיני עופות, ושלושת המערכות האקולוגיות של דרום אפריקה: סוואנות, יערות-חול וביצות.

השמורה הצטרפה למערך הצילום העולמי Explore והאפריקאי Africam והציבה מצלמה המשדרת 24/7 בלייב ממקור המים המרכזי בפארק המשמש את בעלי החיים השונים לשתייה ולרחצה. מלבד פילים, תוכלו לצפות גם בהיפופוטמים, ציפורים ושאר חברי "חמשת הגדולים" נהנים מהמים.

4. מרכז שיקום הגורילות בקונגו

מצלמה נוספת של Explore הוצבה במרכז גרייס – המכון החינוכי לשימור ושיקום גורילות שברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. המצלמה ממוקמת במעבר המקשר בין מגורי הלילה של הגורילות לבין היער הסמוך, המאפשר צפייה נוחה בגורילות בדרכן ליער או בחזרה ממנו. הגורילות חופשיות לבחור היכן לישון, ולא פעם ניתן לחזות בהן בעוד הן מכינות לעצמן קן לשנת לילה בחוץ. הענקים העדינים זקוקים להרבה זמן עיכול, ולכן רוב הזמן ניתן לצפות בהם אוכלים בעצלתיים, נחים או נהנים משנ"צ נעים.

5. אקווריום "שד", שיקאגו

וולינגטון, אנני ואדוארד הם שלושה פינגווינים שהפכו לסנסציית רשת בן לילה, כאשר צוות אקווריום "שד" בשיקאגו החליט לשחרר אותם מכלובם ולאפשר להם לחלץ עצמות ולטייל בחופשיות במרכז השומם שנסגר למבקרים. הסרטון של וולינגטון ההמום והסקרן שפוגש לראשונה את שאר בעלי החיים במתחם הפך מייד לוויראלי והצוות התחיל לתעד באופן קבוע את סיורי הפינגווינים ברחבי המקום, כשהם חוקרים בכל פעם אזור שונה ובעלי חיים אחרים.

בערוץ היוטיוב של המכון תוכלו לצפות בכל הרפתקאות הפינגווינים, בהם ההיכרות הבלתי נשכחת עם דולפיני הבלוגה – מפגש מרגש בין שני מיני בעלי חיים מקצוות שונים של העולם הרואים זה את זה לראשונה.

בנוסף, המרכז מציע סדרת סרטונים חינוכיים לילדים ומגוון פעילויות וירטואליות בתשלום כמו סיורי האכלת כרישים, מפגשים עם בעלי חיים ימיים וקייטנות אונליין לילדים.

6. גן החיות ופארק הספארי של סן-דייגו

גן החיות של סן דייגו בקליפורניה הוא בין גני החיות המפורסמים והאהובים בעולם. הגן, שמכיל יותר מ-800 מיני בעלי חיים שונים, אינו זר לעולם הווירטואלי והוא מככב בסרטון הראשון שהועלה אי פעם ליוטיוב. באתר גן החיות ניתן למצוא 13 מצלמות המשדרות בשידור חי מכלוביהם של נמרים, ג'ירפות, קואלות, פנדות, דובי קוטב ועוד, כמו גם מאגר סרטונים חינוכיים לילדים בהדרכת צוות הגן.

7. המרכז לשימור הפנדות הענקיות בצ'נגדו, סין

המרכז הוקם כחלק מהמאמץ הלאומי לשימור המין שעמד בסכנת הכחדה. המרכז, שמעוצב כפארק ענק, מאכלס פנדות בגילאים שונים ומהווה מוקד משיכה פופולארי לתיירים במחוז סצ'ואן – אחד מאזורי המחיה הטבעיים הבודדים של הפנדה הגדולה.

סרטון 360 מעלות אינטראקטיבי מבית Airpano מציע סיור במרכז המאפשר מבט על המרכז ממעוף הציפור, וצפייה בפנדות מגובה העיניים בתוך מתחמיהן. הסרט מלווה בקריינות ובהסברים על הדובים החמודים שהפכו לאחד מסמליה הלאומיים של סין. באתר המרכז תוכלו לצפות גם בקטעי וידיאו נבחרים עם רגעים מרגשים, מצחיקים, ואפילו 'פספוסים' של הפנדות.

8. אקווריום מפרץ מונטריי, ארה"ב

בשל מיקומו במורד הזרם הקליפורני הקר, מי המפרץ השוכן קצת דרומה מסן פרנסיסקו עשירים במיוחד בחומרים מזינים שהפכו אותו לבית גידול טבעי לאצות ענק. היערות התת-ימיים משכו אליהם בעלי חיים רבים ומגוונים, ולימים הוכרזו רבים מאזורי המפרץ כשמורות טבע לאומיות.

האקווריום ומכון המחקר הימי של מפרץ מונטריי נבנה על חורבותיו של מפעל לשימור סרדינים. כיום, הוא אחד ממרכזי המחקר הימי החשובים בעולם ומוקד תיירות פופולארי, המציג בעלי חיים ובתי גידול מקומיים בלבד. עם זאת, ניתן למצוא בו מעל 600 מינים של צמחים ובעלי חיים. באמצעות מצלמות הרשת השונות שהוצבו במרכז תוכלו לצפות בכמה מהמעניינים שבהם, ביניהם כרישים, לוטרות ומחול מדוזות מהפנט, כמו גם במצלמת המצפור ובמצלמת הים הפתוח שבאמצעותן ניתן להתרשם מהעושר והמגוון האמיתי של האזור.

9. האקווריום הלאומי, בולטימור

סיור וירטואלי מרהיב מאפשר לנו לצעוד בהיכלי האקווריום הלאומי בבולטימור, בקצב שלנו ובכל כיוון שנבחר. דולפינים ידידותיים, כרישים אימתניים, ומיני דגים מהאמזונס ועד שוניות האלמוגים באוקיינוס השקט, ממתינים בסבלנות שנגלה אותם בלחיצת כפתור באתר. בנוסף, המרכז מציג שלוש מצלמות שמעבירות בשידור ישיר צילומים מאקווריום ריף הכרישים, ממיכל המדוזות וממתחם הריף הפסיפי.

10. ריף קאם, דרום אוסטרליה

זהו הפרויקט האוסטרלי הראשון שמעביר בשידור חי צילומים משונית אלמוגים ומשלב בין מצלמות שמוצבות מעל ומתחת לפני המים. היוזמה הוקמה לחופה של מלבורן במטרה להעלות את המודעות הציבורית לשונית האלמוגים של דרום אוסטרליה, שלרוב מואפלת על-ידי תשומת הלב שמקבלת שונית המחסום הגדולה, למרות שיופייה אינו נופל ממנה.

התחנה הוקמה ב"עין האפיפיור" – שרידיו של בסיס מבצר שבנייתו מעולם לא הושלמה, שנועד להגן על הנמל הקרוב במאה ה-19. השרידים הפכו לשונית משגשגת והאתר נהיה מוקד עלייה לרגל עבור צוללנים רבים.

תחנת הצילום המשולבת לא משמשת רק לצורכי תיירות וירטואלית, אלא גם לצורכי מחקר, חינוך וניטור אוכלוסיית ציפורי הסולה האוסטרלית.

תמונת כותרת: Vincent van Zalinge on Unsplash

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.