מאפלטון דרך קפלר ועד ימינו: מדענים מוצאים תשובות בין 4 פינות


מכתביו האישיים של וינסנט ואן גוך, תעלות הגנה סודיות מתחת ללובר, שלדים דוממים מתעוררים לחיים ומיצגים שמזנקים מהמסך אל סלון ביתנו – אלו רק חלק מחוויות הביקור הווירטואליות שמאפשרים היום רבים מהמוזיאונים הפופולאריים בעולם. אספנו עבורכם כמה מהמומלצות שבהן. כתבה שנייה בסדרה.


ירדן להבי | 30 דצמבר, 2020

עבור רבים מאיתנו, תרבות ואמנות מאפשרות אתנחתא משגרת היומיום ובריחה של הנפש הסקרנית אל עולמות מופלאים ומרתקים יותר. ביקור במוזיאון או בגלריה יכולים לספק צמא זה ולהעניק חוויה של אסקפיזם, הרחבת אופקים ופליאה. אך לא תמיד הדבר מתאפשר לנו, קל וחומר כאשר מדובר באתרים בצידו השני של הגלובוס.

למזלנו, יותר ויותר מוסדות תרבות, אמנות ומדע פותחים את שעריהם לתיירות וירטואלית, ומאפשרים חוויית ביקור עשירה ומלאת תוכן. בכתבה הקודמת הבאנו לכם 12 סיורי אונליין מרהיבים למחוזות הטבע הפראי. הפעם ליקטנו מתוך המגזינים הדיגיטליים MuseeumNext, Elite Traveller, ו-Mental Floss 11 סיורים מומלצים שיעניקו לכם כרטיסים למיצגים אהובים בשורה הראשונה, בחינם, ומבלי לעמוד בתור.

1. מוזיאון הלובר, פריז

 אחד מאתרי התיירות הפופולאריים באירופה ומשכנה של יצירת האמנות כנראה המפורסמת ביותר בעולם – המונה ליזה – פתח את שעריו לביקורים וירטואליים עבור אלו שאינם יכולים להגיע אליו. 7 סיורים שונים מאפשרים לנו לא רק לשוטט בין יצירות אמנות ומיצגים ארכיאולוגים, אלא גם ליהנות מביקור "מאחורי הקלעים" בתעלות המבנה ההיסטורי ששימש בימי הביניים כמבצר שהגן על פריז מפני תקיפות מכיוון נהר הסיין.

 

2. הוותיקן, רומא

 בימי שגרה, העיר הקדושה לנצרות ומקום מושבו של האפיפיור נמנית עם אתרי התיירות הצפופים ביותר בעולם. סיור וירטואלי זה מאפשר ליהנות מכל מה שניתן לראות בביקור פיזי באתר, מינוס התורים המשתרכים והמתישים והרגשת הדחיפות שמניעה אותך להמשיך הלאה לאחר הצצה חטופה בכל מוקד עניין.

צילומי 360 מעלות אינטראקטיביים מזמינים את המבקרים להתעמק ביצירות כאוות נפשם, ולהתרשם ממלוא הדרן עם האפשרות לראות אותן מכל הזווית ולהתמקד בפרטים הקטנים בזום אין, ללא כל הפרעה.

3. מוזיאון ואן-גוך, אמסטרדם

 המוזיאון ההולנדי הידוע שמחזיק את האוסף הגדול ביותר מיצירותיו של ואן גוך שם לעצמו למטרה לאפשר לגולשים חוויית ביקור מלאה בעלת ערך מוסף גבוה ככל הניתן באמצעים וירטואליים. באתר המוזיאון ניתן לצפות לא רק ביותר מ-700 ציורים ורישומים מאת האמן, אלא גם בהסברים וסיפורים על אודות חייו ועבודתו. בנוסף הוא מציג יותר מ-750 ממכתביו האישיים של ואן גוך, המאפשרים כולם הצצה אל נבכי נפשו ומאירים את יצירותיו באור נוסף.

להשלמת האווירה, מציע המוזיאון אפליקציות שונות להורדה, סרטוני K4 המדמים הליכה במסדרונות המוזיאון ופעילויות אינטראקטיביות לילדים המסייעים להפוך את הביקור לחוויה משפחתית שלמה.

4. מוזיאון גוגנהיים, ניו-יורק

 כבר אין צורך להרחיק עד התפוח הגדול בשביל לעלות ולרדת באחד מגרמי המדרגות הפוטוגניים ביותר שישנם. בעזרת הסיורים הווירטואליים של גוגל וגלריות האונליין שמציע המוזיאון לאמנות בת זמננו, תוכלו לחקור יותר מ-8,000 יצירות מסוף המאה ה-19 ועד היום באוספים ובתערוכות השונות, כמו גם לטייל ברחבי מבנה המוזיאון, פלא ארכיטקטוני בפני עצמו.

5. מוזיאון פיקאסו, ברצלונה

רבים מהמבקרים במוזיאון הספרדי מחשיבים את השהייה במתחם בן ימי הביניים היפהפה כלא פחות משמעותית מחוויית הצפייה ביצירות האמנות המוצגות בו. הסיורים הווירטואליים שמציע המוזיאון מאפשרים לתיירים הדיגיטליים ליהנות מהליכה בקומפלקס ולהתפעל מהארכיטקטורה העתיקה שנשתמרה באופן מעורר השתאות, תוך שינוי זוויות מבט באופן חופשי ובליווי הסברים וקריינות.

בנוסף ניתן להתרשם מיצירותיו של האמן המפורסם בסרטוני וידיאו המדמים הליכה איטית ונעימה בגלריות, וכן לחקור לעומק אנתולוגיה ויזואלית המתארת רבדים שונים של רשת הקשרים המסועפת שעומדת מאחורי התערוכה "פיקאסו 1936".

6. מוזיאון-תיאטרון דאלי, ז'ירונה

"בכל בוקר כאשר אני מקיץ משנתי, אני חווה תחושת חדווה מופלאה – החדווה של היותי סלבדור דאלי –ואני שואל את עצמי בהתלהבות, אילו דברים נפלאים ייצור אותו סלבדור דאלי היום?"אמר האמן האקסצנטרי. ברוח זו, הקים גם את המוזיאון המוקדש לעבודתו על חורבותיו של תיאטרון עתיק בעיר הולדתו מצפון מזרח לברצלונה.

כאן שום דבר אינו כפי שהוא נראה ממבט ראשון, ואפילו לחפצים יומיומיים לכאורה ישנה משמעות נסתרת. סיור וירטואלי מושקע מסייע להבין 'למה התכוון המשורר'. הוא מעביר היטב את האווירה הסוריאליסטית וכולל גם אופציה לצפייה במשקפי תלת ממד. הסיור מגיע לכל פינה נסתרת במוזיאון ומאפשר לגלות אוצרות שאולי הייתם מפספסים בביקור פיזי רגיל. מומלץ להגיע ל"חדר מיי ווסט" המעוצב כסלון, ובשינוי זווית המבט מתגלה באור חדש ומפתיע.

7. המוזיאון להיסטוריה של הטבע, לונדון

המוסד האייקוני מציע מספר סיורים וירטואליים, אך המרשים שבהם הוא אולי זה המוצע בשיתוף עם אפליקציית Google arts & Culture. בעזרת משקפי תלת ממד פשוטים שהיצירתיים בינינו אף יוכלו להכין לבד בבית, ניתן להעשיר את הסיור ולשקוע בחוויית תלת ממד מרהיבה שנותנת את ההרגשה כאילו אנו צועדים ממש בהיכלי המוזיאון.

בעזרת טכנולוגיית מציאות רבודה (Augmented Reality) שהאפליקציה עושה בה שימוש, ניתן למשל לרדוף אחרי פינגווין קיסרי ברחבי היכל הכניסה, או לטייל תחת שלד הלווייתן הכחול הענק שתלוי מהתקרה ולחוות את עוצמתו בגודל טבעי.

8. מכון גטי, לוס-אנג'לס

הצטרפו לסיור במכון המאגד את אחד מהאוספים המקיפים ביותר של אוצרות אמנותיים בעולם, עם פריטים בני עד 6,000 שנים החל מדמויות חרס מהתקופה הניאוליתית ועד ליצירותיהם של ואן גוך ורנואר.

אתר המוזיאון, סיור גוגל ופלטפורמת Explorit מעניקים כולם הצצה אל אגפי המתחם, כולל רחבת הפסלים החיצונית ומרכז הצילום הנחשב לטוב ביותר בעולם, עם תמונות מימיו הראשונים של הצילום.

9. מוזיאון מטרופוליטן לאמנות, ניו-יורק

הפנינה הניו-יורקית אוצרת פריטים ויצירות המכסות יותר מ-5,000 שנות היסטוריה. הפרויקט עטור הפרסים "מט 360" מציג 6 סרטונים פנורמיים של אגפי המוזיאון במיקומים השונים בניו יורק, המצולמים בזוויות ייחודיות המציגות אותם כפי שלא נראו מעולם: ריחוף מעל מבני המנזר לשעבר על גדות נהר ההאדסון, טיים-לאפס מרהיב ב"מקדש דנור" המציג פריטים ארכיאולוגיים ממצריים העתיקה, חוויית ביקור פרטי בגלריות האמנות ועוד.

בנוסף ניתן להתרשם מאוספי האונליין שהעלה המוזיאון, או להצטרף לסיור גוגל אימרסיבי.

10. מכון סמית'סוניאן, וושינגטון

המוסד האמריקאי המפורסם להיסטוריה של הטבע מאפשר גם הוא גישה לכל אגפיו. הסיור הווירטואלי מתחיל ברוטונדת הכניסה, שבמרכזה מברך את האורחים הפיל האייקוני המזוהה עם המוזיאון. ממנה אפשר להמשיך לביקור בכל חללי המתחם ולצפות בתערוכות עכשוויות כמו גם בתערוכות עבר.

ניתן גם לקחת סיורים מודרכים בליווי קריינות, לטייל במכון הביולוגיה הימית ובאקווריום, ואף להציץ אל מאחורי פרגודי המוזיאון ולגלות את הדגימות והפריטים השמורים במדפים האינסופיים של מכון המחקר.

11. מרכזי נאס"א, ארה"ב

 לסיום, משהו קצת שונה. אומנם המכונים האלו אינם אוצרים יצירות אומנות או פריטים ארכיאולוגים נדירים, אך הם מרתקים לא פחות מהאחרים, ועבור חלק מאיתנו אף יותר. מוזיאון סוכנות החלל האמריקנית מציע מספר רב של סיורים במכוני המחקר גלן ולנגלי: ניתן לבקר בתעלות רוח, במתקני אפס כבידה, בסימולטורים המדמים טיסה, במעבדות שונות ובמוקדים נוספים בתוכם.

בנוסף, יכולים חובבי החלל להוריד אפליקציה חדשה מבית מרכז החלל המפורסם ביוסטון, ואם לא תהיה בעיה, הם יוכלו ליהנות מסיורים וירטואליים מודרכים במרכז, מממשקי מציאות רבודה, מסימולטורים למשימות חלל שבהם ניתן לשחק תפקיד פעיל בצוות ועוד.

צילום: Igor Miske on Unsplash

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.