להביא את ההר אלינו – 12 סיורים וירטואליים שלוקחים אותנו אל תוך הפרא


מתי הייתה הפעם האחרונה שיצאתם לגלות את מרחבי הטבע הפראי בפינות הנידחות בתבל? גם אם יש בנו תשוקה גדולה לצאת להרפתקה, לא תמיד הדבר מתאפשר לנו. למזלנו, אותו מסך שנראה לעיתים שכולא אותנו – יכול גם לשחרר אותנו לחופשי. אספנו עבורכם 12 סיורים וירטואליים ברחבי העולם שיכולים להרוות את כמיהת הנדודים בלחיצת כפתור.


ירדן להבי | 11 נובמבר, 2020

מאז ומעולם נמשך האדם לטבע ולנופיו. באנגלית אף ניתן לכך הכינוי "Wanderlust" המבטא את רוח ההרפתקנות והכמיהה לצאת ולחקור את העולם. אז מה על האדם לעשות, כשנכפה עליו ריחוק מן הטבע ומנופי הגלובוס? למזלנו הרשת דואגת "להביא את ההר" אל מי שאינו יכול לבוא אליו.

מתוך The Guardian  ו-World Wide Honeymoon ליקטנו תריסר סיורים וירטואליים ייחודיים, שדרכם ניתן לחוות את פלאי הטבע באופן הקרוב ביותר שמצאנו לדבר האמיתי, ובחינם.

1. יערות הגשם באמזונס

הסרטון Under the Canopy ("מתחת לחופה") הופק בחסות הקרן Conservation International לקידום שימור יערות הגשם שבאמזונס. הסרטון הפנורמי, מלווה בקריינות מפי המדריך המקומי קמנג'ה פנשקונג והשחקן לי פייס, יכניס אתכם למעבה הג'ונגל האמזוני תוך שהוא חושף את אוצרות הטבע של מרחב היערות הטרופי הגדול ביותר על פני כדור הארץ, על שפע צמחיו ובעלי החיים שבו.

2. מערת האנג סון דונג, וייטנאם

בפארק הלאומי פונג נה-קה באנג בווייטנאם שוכנת המערה הגדולה ביותר המוכרת לאנושות, שהתגלתה אך לפני עשורים בודדים. פרויקט ייחודי של National Geographic שאף למפות את המערה באופן דיגיטלי ולאפשר לחוות אותה באופן הטבעי ביותר לפני שיחל בה פיתוח תיירותי מאסיבי. הפלטפורמה החדשנית מאפשרת לנווט במערה בעזרת מפה, להתמקד בפרטים ברזולוציה גבוהה, לקרוא הסברים ואפילו להקשיב לסאונד אותנטי להשלמת האווירה.

3. קרחון פריטו מורנו, ארגנטינה

חבל פטגוניה שבארגנטינה הוא ביתם של 48 קרחונים הניזונים ממימיו של שדה הקרח הפטגוני בהרי האנדים. ביניהם ניצב קרחון פריטו מורנו, המשתרע על פני שטח עצום של 250 קמ"ר. בניגוד לקרחונים רבים הנמצאים בנסיגה ונמסים בשל משבר האקלים, פריטו מורנו שומר על נפח יציב וישנם מדענים שטוענים שהוא אף גדל, הודות לזווית הייחודית שבה הוא ניצב ולמים המזינים סביבו. סדרת תמונות פנורמיות מבית 360 Cities  משקפת היטב את קנה המידה ואת גוני המים המשתנים בהתאם לאחוזי החמצן שבהם (לחצו על החיצים הלבנים כדי לשנות את נקודת המבט). סרטון אימרסיבי בהפקת The Guardian לוקח את צופיו לסיור בנופים המתחלפים בשמורת הטבע, בעודו חולף על-פני עדר גואנקו ומפלי טורקיז אל מעבר לקשת, ומסתיים תחת רקיע זרוע כוכבים הנוצצים בשביל החלב.

4. הר אוורסט, נפאל

משאת חייהם של מטפסים והרפתקנים רבים היא לכבוש את הפסגה הגבוהה בעולם. למי מאיתנו ששואף להתחקות אחר אדמונד הילארי – הראשון שהצליח להעפיל לפסגה – וממשיכי דרכו, אתר AirPano מאפשר לחקור את האוורסט והפסגות הסובבות אותו בטכנולוגיית 360 אינטראקטיבית שבה תוכלו לקבל את החוויה הקרובה ביותר האפשרית, מינוס כוויות הקור. לחיצה על אייקון המטפסים חושפת תמונות מגובה אפס, בעוד לחיצה על אייקון המסוק תחזיר אתכם למבט על.

5. הרי הדולומיטים, איטליה

הרכס המושלג של הדולומיטים מהווה מוקד משיכה בעיקר לחובבי הסקי שפוקדים את אתרי הגלישה השונים הממוקמים בו ואת העיירות שסובבות אותם. אך המצוקים הדרמתיים משמשים גם בית לחיות בר רבות. את הסיור הבא מעביר מדריך מיוחד במינו – עיט שאליו נרתמה מצלמת תלת מימד, המאפשרת לצפות בפסגות הבוהקות מנקודת מבטו ב-360 מעלות.

6. הקוטב הדרומי, אנטרקטיקה

הקוטב הדרומי הוא המקום הקר ביותר על פני כדור הארץ ובין האזורים הבודדים שבהם מעולם לא התקיימה התיישבות אנושית דרך קבע. בני האדם היחידים המאכלסים את היבשת הם מדענים מתחלפים במשלחות מחקר, הפוקדים את הארץ הקפואה מאז שהתגלתה ב-1820. אתר שהוקם לזכרו של מגלה הארצות סיר ארנסט שקלטון מספר כיצד הצליח באופן הרואי להוביל ולחלץ את משלחת המחקר שלו לאחר שספינתם התרסקה בקרח. סיור וירטואלי באתר מאפשר לראות ב-360 מעלות את נופי איי פוקלנד הסמוכים, את בקתתו הקפואה בזמן של סר שקלטון, ואת מעגל הדגלים הסמלי המסמן את נקודת קוטבו הדרומי של הכדור.

7. הגראנד קניון, ארצות הברית

הקניון באורך של כ-500 הקילומטרים שנחצב בכוח מימי נהר הקולורדו נחשב לאחד מהאטרקציות הטבעיות המובילות בעולם, ובימים כתיקונם מושך אליו כ-5 מילון תיירים בשנה הנהנים בו משלל פעילויות כמו טיולים רגליים, סנפלינג, רפטינג ועוד. פרויקט חדש של גוגל מפות החליט להוריד את מצלמות ה-360 שמוכרות לנו מתצלומי ה-Street View מהכביש אל השטח, ולהעניק לנו חוויה אמתית ככל הניתן של טיול רגלי בעזרת מצלמה שנישאת על הגב. הגרנד קניון נבחר להיות האתר הראשון מבין סדרה של פלאי עולם שזמינים עכשיו ברשת להנאתכם. ניתן לבחור בין כמה מסלולי טיול, ובעזרת הקלקה על החיצים תוכלו לא רק לסובב את התמונה, אלא גם להתקדם בה לכל כיוון שתרצו, ממש כאילו הייתם שם בעצמכם. לפניכם גם הצצה אל מאחורי הקלעים של הפרויקט.

8. הזוהר הצפוני, לפלנד

אורות הצפון, או בשמם הלועזי "אורורה בוראליס" על שם אלת השחר הרומית, הם מתופעות הטבע המרהיבות ביותר שידועות לאדם. באזורים שקרובים לקטבים, חלקיקים מהשדה המגנטי של כדור הארץ מתנגשים במולקולות שבאטמוספרה, וגורמים להם לפלוט אנרגיה בצורת אור. התוצאה היא מחול קסום של אורות צבעוניים הנראים היטב בשמי הלילה של מרחבי החוג הצפוני. Lights Over Lapland מציגה התנסות באחת מ"חופשות האורורה" שהיא מציעה: בסרטון אינטראקטיבי שמאפשר צפייה ב-360 מעלות ניתן לערוך קמפינג בשלג, לשהות באיגלו, לטייל עם מזחלות רתומות לאיילים וכמובן לקנח במקומות בשורה הראשונה למופע שמימי מהפנט.

9. פארק יוסמיטי, ארצות הברית

פארק זה הוכר על-ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, וכ"אזור טבע בראשיתי" המוגן על-ידי חוקי השימור הפדראליים של ארצות הברית. צוקי הגרניט התלולים, יערות הסקויה המרשימים, מפלי המים הגבוהים והמגוון הביולוגי עצום מושכים אליהם כ-4 מיליוני תיירים בכל שנה מרחבי העולם. כדי לאפשר גישה לאתר גם מהבית, פותחה מערכת וירטואלית המעניקה חוויית ביקור מרשימה גם מחיק המחשב או מסך הטלפון. ניתן לסייר בין נקודות עניין בלחיצת כפתור, לקרוא הסברים על אודותיהם ולהקשיב לצלילי הטבע והמבקרים. סיור נוסף מבית גוגל מאפשר לכם לטפס וירטואלית על מצוק "אל קפיטן" המפורסם השוכן בשמורה, ונחשב למצוק האנכי הגבוה בעולם.

10. שונית המחסום הגדולה, אוסטרליה

ברוכים הבאים אל סיור תת-מימי בשונית האלמוגים הגדולה ביותר בכדור הארץ המתפרשת לחופה הצפון מזרחי של אוסטרליה. פרויקט SeaView 360 פיתח טכנולוגיה חדשנית המאפשרת צלילות וירטואליות בעזרת מצלמות פנורמיות תת-ימיות. לפניכם סדרת סרטונים אימרסיבית ובה ניתן לשקוע לחוויה מקיפה ב-360 מעלות, שתיקח אתכם אל מצולות השונית הגדולה – משחייה עם דולפינים ועד למפגש עם דגי מנטה ריי ענקיים שפוקדים את האזור.

11. דיונות במדבר נמיביה

"ים החול נמיב" הוכרז על-ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית בשנת 2013, והוא כולל שמורת טבע בגודל של כמעט 50,000 קילומטרים הנחשבת למערכת האקולוגית הטבעית הגדולה ביותר באפריקה והרביעית בגודלה בעולם. דיונות המלח והחרסית באזור סוסוסבלאי הן אטרקציה תיירותית מרכזית בנמיביה, כשהגדולה בהן היא דיונת "ביג מאמא". בסרטון האימרסיבי של הצלם בריאן ריצ'ארדס, תוכלו לעבור בין תצלומים פנורמיים של נופי הדיונות ולדמות סיור רגלי המסתיים בשקיעה.

12. הר הגעש אמברים, איי ונואטו

כעת אתם מוזמנים ללוות משלחת הרפתקנית הכוללת את הצלמת אולה לומן ובן זוגה האלפיניסט סבסטיאן הופמן, בעוד הם יורדים אל עבר לועו הבוער של הר געש פעיל מהמסוכנים בעולם באיי ונואטו שבאוקיינוס השקט, עמוק יותר מכל מבקר שקדם להם. קטע מהסרטון המלא המתעד את מסעם צולם בטכנולוגיית 360 מעלות ומעניק הצצה פנורמית להרפתקה מהכנותיהם במחנה, דרך מעברם בג'ונגל הפראי, ועד לירידתם אל עבר ליבו של ההר הגועש, כשהם מתמקמים כ-60 מטרים בלבד מלבה רותחת.

"אנחנו עומדים על סיפו של שינוי בלתי הפיך לסביבתנו", כך מזכיר אחד הסרטונים שהצגנו. "אם המקומות האלו יאבדו, נאבד לא רק חלק אינטגרלי מהכוכב שלנו, אלא גם חלק מהותי במערכת היחסים שלנו עם עצמנו, ועם מה שזה אומר להיות אנושי. במרחבים האלו, טמון גם נוף של תקווה".

פנו לכם אחר-צהריים או ערב אחד בכדי להתענג על נפלאות הטבע שמסביבנו – שגם בימים של ריחוק נמצא במרחק הקלקה בלבד.

תמונת כותרת: Pikoso.kz on Shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.