להביא את ההר אלינו – 9 סיורים וירטואליים מרהיבים בפלאי תבל ובאתרי מורשת עולמית


כשטכנולוגיית המאה ה-21 פוגשת את זו של העת העתיקה, התוצר הוא סיורים וירטואליים מרהיבים למונומנטים היסטוריים ופלאי עולם. לכן אין זה משנה באיזה צבע הדרכון שלנו, למסע העולמי הבא אין לנו בו צורך. רגעים קפואים בזמן בפומפיי, גלישה מהחומה הסינית ושכבות בלתי נראות בפירמידות – כל אלו ועוד מחכים לנו בלחיצת כפתור. כתבה שלישית בסדרה.


ירדן להבי | 10 פברואר, 2021

"הו אנשים צעירים, טיילו אם אתם יכולים", מצוטט ז'ול ורן ברחבי הרשת, "ואם אינכם יכולים – טיילו בכל זאת".

בין אם אכן אמר זאת ובין אם הייחוס לו שגוי, ורן לגמרי מזוהה עם רוח האמירה. ב-1873 יצא לאור הספר מסביב לעולם ב-80 יום מאת ורן, שנחשב לאחד מחלוצי סוגת המדע הבדיוני בספרות. ואכן, בתקופתו הקפת העולם תוך מספר חודשים בודדים נתפסה כפנטזיה פרועה אפילו להרפתקנים המנוסים ביותר.

גם היום, בעידן הכפר הגלובלי שבו נדמה כי המרחקים התקצרו הודות להתפתחות התחבורה והתקשורת, טיול שכזה נשמע לרבים מאיתנו כמו חלום רחוק. אך למזלנו, הטכנולוגיה בת המאה ה-21 מאפשרת לכולנו לחוות מראות וקולות מצידו השני של העולם בלחיצת כפתור. עבור מי מאיתנו שחשקה נפשם לתור מסביב לעולם אך לא יכולים לעשות כן באופן פיזי, ובהמשך לכתבות הקודמות בסדרה שבהן הבאנו סיורים במוזיאונים ובמרחבי הטבע, אספנו 9 סיורים וירטואליים מומלצים במיוחד, הפעם הם לוקחים אותנו לאתרי מורשת מהחשובים בהיסטוריה ולכמה מפלאי תבל של העולם העתיק.

בעזרת הממשקים הבאים שמציעות פלטפורמות כמו AirPano, Panoramas, Google וסרטי 360 מעלות מרהיבים מבית ה- New York Times, BBC, נוכל גם אנחנו להרגיש לכמה רגעים כמו פיליאס פוג – גיבור ספרו של ורן – ולצאת לגלות את העולם בפחות מ-80 דקות.

1. אקרופוליס, אתונה

הגבעה הידועה החולשת על בירת יוון היא מרכזה ההיסטורי של אתונה העתיקה. האגדה מספרת שבימי קדם התהלכו בה האלים אתנה ופוסידון. כיום, נותרו בה עדיין מבנים ושרידים ארכיאולוגים רבים מתור הזהב של יוון הקלאסית: מקדש ניקה וזאוס, תיאטרון דיוניסוס ועוד, כשמעל כולם מתנשא במלוא הדרו הפרתנון – מקדשה של אתנה ובית האוצר האתונאי – שנחשב עד היום לבניין המפורסם ביותר מתקופת יוון העתיקה ולאחד הבניינים המפורסמים בעולם בכלל.

בסיור וירטואלי המוצע גם כאפליקציה, ניתן לצפות במוקדים השונים באתר ב-360 מעלות, להתמקד בפרטים ולקרוא הסברים מפורטים. אם ברצונכם לחקור מעבר למה שנגלה לעין, פרויקט מבית ה-BBC מציע סרטונים שצולמו בטכנולוגיית סריקה תלת-ממדית, המגלה את שכבות המבנים וחושפת סודות ארכיטקטוניים נסתרים. מוזמנים ליהנות מריחוף נעים מעל האקרופוליס בליווי קריינות המסבירה על האתר.

2. מאצ'ו פיצ'ו, האנדים

אף טיול לפרו לא יהיה שלם מבלי לבקר בעיר 'האבודה' של האינקה – מאצ'ו פיצ'ו. העיר העתיקה, שככל הנראה נבנתה כמושבת נופש לקיסר האימפריה, מוקמה כך שהיא צופה על נופים מקודשים ועל אתרים אסטרונומיים חשובים לבני האינקה.

בשנת 2007 נבחר האתר לרשימת "7 פלאי העולם החדשים" – מבנים ומונומנטים אייקוניים והיסטוריים שמייצגים את פאר היצירה האנושית בכל הזמנים ומוכרים כאתרי מורשת עולמית על-ידי ארגון UNESCO. הרשימה החדשה החליפה את רשימת "7 פלאי העולם העתיק" שהוזכרה לראשונה בשנת 250 לפנה"ס ולא כללה אתרים שהיו מחוץ לעולם המוכר אז לתרבות המערב.

אנשי צוות חברת הטיולים הווירטואליים AirPano מספרים כי זהו הסיור הראשון שיצרו בסדרת 7 פלאי העולם. כשהגיעו לראשונה לצלם את האתר, נתקלו בקשיים מצד השלטונות המקומיים שלא הסכימו להכניסם. לאחר 3 ניסיונות כושלים שחלקם הסתיים במעצר, הצליח הצוות להטיס מסוקי צילום מעל לראשיהם של שומרי האתר ולתעד את ההר המופלא. מוזמנים ליהנות מהסיור המחתרתי, ומסרטון 360 מעלות מבית ה-New York Times , שנוצר כחלק מסדרת 7 פלאי עולם שלהם ומלווה במוזיקה מהפנטת וכתוביות הסבר.

3. פטרה, ירדן

במשך עשרות שנים חלמו מטיילים ישראלים רבים לבקר ב"סלע האדום", העיר הנבטית הקדומה שנחצבה בקירות אבן החול הנובית של הרי אדום הירדניים. עם חתימת הסכם השלום עם ירדן בשנת 1994 נפתחו שערי האתר גם בפני ישראלים, שיכלו עתה לבקר במקום מבלי לסכן את נפשם.

בעזרת הסיורים הווירטואליים של AirPano ו-Panoramas, גם אנחנו יכולים ללכת בעקבות שיירות דרך הבשמים והמשי ולחקור את העיר החצובה על כל פרטיה ועיטוריה מקרוב ככל שנבחר.

4. טאג' מאהל, אגרה

הארמון בן המאה ה-17 שבנה קיסר האימפריה המונגולית לזכר אשתו האהובה נחשב ליהלום שבכתר של הודו. הסימטריה המושלמת שלו, גילופי השיש הלבנים וסיפור האהבה שבעקבותיו נבנה הציתו את דמיונם של דורות ומושכים אליהם מבקרים רבים מאז ועד היום.

בפלטפורמת הטרקים הווירטואליים של גוגל אפשר לצאת למסע הקפה סביב המבנה הנודע ולהביט בו מגובה העיניים, בעוד AirPano מציע תמונות פנורמיות אינטראקטיביות מעשרות נקודות מבט, המלוות בהסברים ובמוזיקה אותנטית.

5. הקולוסאום, רומא

המבנה המפואר הוא האמפיתיאטרון הגדול ביותר שהוקם אי פעם, ונחשב עד היום לאחד מפלאי האדריכלות וההנדסה של האימפריה הרומית. בימי הזוהר שלו היה יכול להכיל עד כ-70,000 צופים שהגיעו לחזות בקרבות גלדיאטורים, במופעי ציד או בשחזורי קרבות אפיים.

באתר הרשמי של הקולוסאום ניתן לצפות בסיור מצולם שמדמה חוויית ביקור מושלמת עד כדי-כך, שהוא מתחיל עוד בתחנת המטרו של האתר. מרגע שתרדו מן הרכבת, תתחילו לסייר באתר בגובה העיניים ובקצב הליכה.

אם תרצו לבקר במקום בקצב שלכם או מזוויות אחרות, תוכלו לעשות זאת עם אחד מהסיורים הווירטואליים האינטראקטיביים של AirPano או Panoramas.

6. הפירמידות, גיזה

רבים מאיתנו חוזרים אליהן מדי שנה בין דפי ההגדה של פסח. אך כמה מאיתנו ביקרו בהן באמת? הפירמידות של גיזה הן המבנים היחידים מבין 7 פלאי העולם העתיק ששרדו בשלמותם עד היום. מסתורין רב אופף את המונומנטים המלכותיים: האם מעבר למבני קבורה נצחיים היו להן שימושים נוספים, למשל ככלים אסטרונומיים עתיקים? כיצד הצליחו בני העת העתיקה לשנע ולהרים אבני בנייה גדולות כל-כך? ואיך הצליחו המהנדסים הקדמונים להגיע לרמת דיוק כה גבוהה?

בעוד שאלות רבות נותרות בינתיים ללא פתרון, נשאר רק להמשיך ולחקור את נפלאות המבנים העוצמתיים. כשטכנולוגיה חדשנית פוגשת את זו העתיקה, סיורים כמו זה מבית Google מסייעים לשימור הפירמידות בדרך וירטואלית, ועוזרים לשפוך אור על ההרים מעשי ידי האדם האלו מזוויות חדשות לגמרי.

פרויקט סריקת תלת הממד של הBBC אף מציע מסע אינטראקטיבי אל בטן הפירמידה הגדולה ומאפשר לצפות בה באור שלא נחשף לציבור עד כה.

7. החומה הגדולה, סין

"אין טעם להשוות את החומה הגדולה של סין עם מונומנטים של אומות אחרות", אמר הפילוסוף הצרפתי וולטיר, "החומה פשוט משאירה את כולם באבק". ואכן, החומה בת 600 השנים אשר משתרעת על-פני כמעט 8,000 קילומטרים, היא מונומנט מרשים כל-כך עד כי נהוג לומר עליה בטעות שהיא "המבנה מעשה ידי אדם היחיד שניתן לראות מן הירח".

בשל אורכה הרב של החומה, מבקרים באתר זוכים לראות רק מקטעים קצרים ממנה בכל ביקור. סיורים וירטואליים כמו אלו של The China guide מאפשרים לנו לחווות הרבה יותר מן החומה מאשר אם היינו מבקרים אותה באופן פיזי. בלחיצת כפתור ניתן לרחף ממקטע אחד למשנהו ולגמוא אלפי קילומטרים.

מומלצים במיוחד הם מקטע באדאלינג הצפוף בדרך-כלל, שבו תוכלו ליהנות ללא הפרעה מנופים עוצרי נשימה עם חומה שמשתפלת עד לאופק, ומקטע מוטיאניו הידוע במגדלי השמירה האיתנים שמוצבים בו וצופים לטבע הפראי. בסוף הביקור תוכלו לרדת מן החומה בעזרת רכבל, אך מהנה יותר לעשות זאת במגלשה.

8. פומפיי, קמפניה

למרגלות הר הגעש וזוב שבדרום איטליה, שוכנת לה עיר שבה הזמן עומד מלכת במלוא מובן המילה. עיירת הנופש של עשירי רומא העתיקה נקברה תחת 4 מטרים של אפר וולקני כאשר התפרץ הר הגעש במאה הראשונה לספירה. אך אותו אפר שהביא למות העיר, הוא למעשה גם זה שהעניק לה חיי נצח על-ידי כך ששימר אותה.

הסרטון הפנורמי מבית Pro Walk מציג סיור הליכה בגובה העיניים ברחבי העיר, ומחולק באופן נוח לפרקים הנושאים את שם מוקדי העניין השונים. שיטוט בין מבני העיר השונים ממחיש כמה שוקקת חיים הייתה פעם: בתי מגורים, חנויות, מרחצאות – מצלמת המדריך אינה פוסחת על אף אחד מהם. תוכלו להציץ אפילו אל תוך תנורי המאפיות שבעיר.

ב'בית הנמלטים' תוכלו לחזות בחוויה עוצמתית במיוחד – יציקות הגבס שמתעדות את תנוחות הקורבנות של התושבים שלא הצליחו להימלט מן ההתפרצות.

9. אל קסטיליו, צ'יצן איצ'ה

בני המאיה הקדומים האמינו כי הפירמידות שבנו לצורכי פולחן מחברות בין שמיים לארץ ומייצגות את האיזון הקוסמי שבין העולם העליון לתחתון. פירמידת אל קסטיליו בחבל יוקטן שבמקסיקו היא התגלמותה האדריכלית של ההשקפה הזו: במהלך יומיים בשנה – ימי השוויון של הסתיו והאביב – יוצרות קרני האור את דמותו של האל קוקוקלן בצורת נחש זוהר המשתפל מצלעות הפירמידה משמיים לארץ ומקבל את פני השמש הזורחת.

סיור וירטואלי מושקע מאפשר לנו לחקור את המבנה האגדי מכל זווית חיצונית, ומנקודות מבט שמתחלפות בין גובה העיניים למעוף הציפור (או המסוק, במקרה זה). הצצה נדירה נוספת אל תוך הפירמידה עצמה ניתן לגלות בסרטון האימרסיבי בהפקת National Geographic.

תמונת כותרת: ra66 / shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.