הרב מכר ״לממש את הטוב שבך״ עכשיו בחנויות הספרים, לרכישה לחצו כאן X

5 יתרונות פיזיים ומנטליים למדיטציה שהוכחו מדעית


8 בדצמבר, 2014

במשך מאות ואולי אלפי שנים טוענים מורי ומתרגלי מדיטציה כי ההשפעות של הפעילות הזו -  על הגוף והנפש כאחד - הן אוצר שלא יסולא בפז. בשנים האחרונות, עם עליית הנושא לסדר היום הציבורי ולצד התפתחות טכנולוגית שמאפשרת לבצע ניסויים שלא היו אפשריים עד כה, החלו מדענים לחקור את השפעותיה של המדיטציה והם גילו דברים מעניינים. לפניכם 5 יתרונות בריאותיים שנמצאו במחקרים באוניברסיטאות מובילות.

 

1. מדיטציה משנה את הגנים - לטובה

מאות מחקרים על מדיטציה בוצעו, אך עד כה כולם השתמשו בשאלונים, מדידת דופק ולחץ דם. רק לאחרונה מדענים מאוניברסיטת הרווארד הכניסו לשימוש טכנולוגיה לדימוי מוחי. במחקר הם סרקו את מוחם של המתרגלים, יחד עם בדיקות נוספות וגילו כי די בתרגול אחד כדי להגביר את הפעילות של גנים המעורבים בתהליכי מטבוליזם, אנרגיה והפרשת אינסולין. לצד זאת, נרשמה הפחתה של פעילות הגנים הקשורים לתהליכים דלקתיים ומתח.

 

2. מדיטציה מקלה על כאבים ומשפרת את כושר הריכוז

המוח שלנו פועל על גלים ומתוך 5 הקבוצות העיקריות, גלי אלפא הם אלה שקיימים בזמן ערנות ורגיעה. מחקר שנערך במכון הטכנלוגי של מסצ'וסטס (MIT), ערך סריקות מוח לנבדקים שתרגלו מדיטציה במשך 8 שבועות. הסריקות בוצעו לפני ואחרי שלב התרגול והראו הגברה משמעותית בגלי האלפא שבמוח. המשמעות של כך בפועל היא שיפור מהותי ביכולת הריכוז. החוקרים טוענים שהיכולת לבחור היכן למקד את תשומת הלב הנובעת ממדיטציה, יכולה לסייע לסובלים מכאבים כרוניים.

תרגול מדיטציה עוזר לשפר את הריכוז ומסייע להתמודד עם כאבים.

 

3. סוגים שונים של מדיטציה מסייעים לשליטה רגשית

במסגרת מחקר על תרגול חמלה והשפעותיה שנערך באוניברסיטת סטנפורד, נבדק בין היתר תפקידה של מדיטציה בתהליך הרגשי. על פי המחקר תרגול מדיטציה נמצא בהתאמה עם הפחתתם של דאגה ומתח נפשי. הממצאים הללו מדגישים כי לחמלה, ובכלל זה מדיטציה, יש השפעה חיובית על גורמים קוגניטיביים ורגשיים התומכים בגמישות פסיכולוגית ויכולת הסתגלות.

 

4. תרגול מדיטציה מגדיל את החומר האפור במח - וכך משפר כישורים קוגניטיביים

החומר האפור הוא מרכיב עיקרי במוח וחלקים נוספים של מעכת העצבים המרכזית. תפקידו הוא לנתב את המידע המגיע מהחושים ולעבד אותו. באוניברסיטת פרידריך שילר שבגרמניה גילו מדענים כי לתרגול מדיטציה ארוך טווח יש השפעה של ממש על מבנה המוח. באמצעות סריקות MRI וכלים נוספים, הם מצאו כי אצל מתרגלי מדיטציה חלה עלייה בנפח החומר האפור בחלקים חשובים במוח. הסיבה האפשרית לתהליך הזה על פי החוקרים, היא היכולת של מתרגלי המדיטציה לשלוט ברגשות חיוביים, לשמור על יציבות רגשית ולנהוג במודעות, תהליכים המתקיימים בחלקי המוח שנמצאו גדולים יותר.

 

5. מדיטציה מחזקת את מערכת החיסון

השפעה מפתיעה נוספת של תרגול מדיטציה נמצאה במחקר של אוניברסיטת וויסקונסין, שם החוקרים גילו שיפור במערכת החיסונית אצל מתרגלי מדיטציית מיינדפולנס (מודעות). החוקרים נתנו לנבדקים תכנית מדיטציה סטנדרטית בת 8 שבועות. הם ביצעו מדידות חשמל מוחיות למתרגלים לפני התכנית, מיד בתומה ו-4 חודשים לאחר סיומה. הם גילו כי הגוף ייצר יותר נוגדנים לשפעת אצל הקבוצה שתרגלה מדיטציה.

עוד ממהות החיים

25.05.20
מדוע מחוות זניחות לכאורה של טוב-לב עשויות להיצרב בנו לכל החיים?
24.05.20
5 סיפורים מעוררי השראה על אישים שהתגברו על אתגרים עצומים, ומה אפשר ללמוד מהם
21.05.20
ההרצאה השבועית של TED: כיצד שינה עמוקה עוזרת לבנות את האישיות שלנו
19.05.20
0 ו-1 מגדירים את עצם קיומנו במובן עמוק בהרבה מהמהפכה הדיגיטלית
18.05.20
כיצד ניתן להגיע להארה יצירתית? 7 דרכים שיעזרו לנו לחשוב כמו ארכימדס
14.05.20
ההרצאה השבועית של TED: הפעולות שמאפשרות לשלוט בגורל המוח ולשמור אותו רענן
12.05.20
לחלום בגדול – כיצד מעט אמונה יכולה להניע את גלגלי ההיסטוריה?
11.05.20
7 מגמות שהקורונה כפתה עלינו ועשויות לשנות את פני שוק העבודה לטובה
07.05.20
ההרצאה השבועית של TED: מדוע לפעמים כדאי ללכת בדרך הארוכה
05.05.20
להפסיק לכוונן את הכלי ולהתחיל לנגן – כיצד למצוא משמעות לחיים בין משימות היומיום
04.05.20
לשיחות וידיאו יש מגוון השפעות על המוח והנפש – מהן החיוביות ומאלה כדאי להימנע?
30.04.20
ההרצאה השבועית של TED: האמת במספרים – מה המרחק בין הידע שלנו ובין המציאות?
28.04.20
הדואליות של הזיכרון – אלן ווטס על האיזון בין נפתולי העבר, ההווה והעתיד
27.04.20
בישול עם ילדים – שכחו מהבלגן, מה שהם ירוויחו ישרוד הרבה אחרי שתסיימו לנקות
23.04.20
ההרצאה השבועית של TED: המחסומים שלנו יכולים להתפוגג ברגע שאנו משנים סיפור
22.04.20
"רעיונות הם כמו דגים" – הבמאי דיוויד לינץ' באבחנה מרתקת על יצירתיות
20.04.20
מה צופן העתיד? כדי להבין עלינו קודם להשתחרר מההנחה שאנו יודעים הכי טוב
16.04.20
ההרצאה השבועית של TED: כיצד אנו מייצרים את האושר של עצמנו
13.04.20
6 ספריות, מאגרי מידע ואוספי אמנות שעלו לרשת לשימוש חופשי
12.04.20
עצמאות במחשבה תחילה - 15 ציטוטים של סופרים, הוגים ומנהיגים על חופש ושחרור