הרב מכר ״לממש את הטוב שבך״ עכשיו בחנויות הספרים, לרכישה לחצו כאן X

5 יתרונות פיזיים ומנטליים למדיטציה שהוכחו מדעית


8 בדצמבר, 2014

במשך מאות ואולי אלפי שנים טוענים מורי ומתרגלי מדיטציה כי ההשפעות של הפעילות הזו -  על הגוף והנפש כאחד - הן אוצר שלא יסולא בפז. בשנים האחרונות, עם עליית הנושא לסדר היום הציבורי ולצד התפתחות טכנולוגית שמאפשרת לבצע ניסויים שלא היו אפשריים עד כה, החלו מדענים לחקור את השפעותיה של המדיטציה והם גילו דברים מעניינים. לפניכם 5 יתרונות בריאותיים שנמצאו במחקרים באוניברסיטאות מובילות.

 

1. מדיטציה משנה את הגנים - לטובה

מאות מחקרים על מדיטציה בוצעו, אך עד כה כולם השתמשו בשאלונים, מדידת דופק ולחץ דם. רק לאחרונה מדענים מאוניברסיטת הרווארד הכניסו לשימוש טכנולוגיה לדימוי מוחי. במחקר הם סרקו את מוחם של המתרגלים, יחד עם בדיקות נוספות וגילו כי די בתרגול אחד כדי להגביר את הפעילות של גנים המעורבים בתהליכי מטבוליזם, אנרגיה והפרשת אינסולין. לצד זאת, נרשמה הפחתה של פעילות הגנים הקשורים לתהליכים דלקתיים ומתח.

 

2. מדיטציה מקלה על כאבים ומשפרת את כושר הריכוז

המוח שלנו פועל על גלים ומתוך 5 הקבוצות העיקריות, גלי אלפא הם אלה שקיימים בזמן ערנות ורגיעה. מחקר שנערך במכון הטכנלוגי של מסצ'וסטס (MIT), ערך סריקות מוח לנבדקים שתרגלו מדיטציה במשך 8 שבועות. הסריקות בוצעו לפני ואחרי שלב התרגול והראו הגברה משמעותית בגלי האלפא שבמוח. המשמעות של כך בפועל היא שיפור מהותי ביכולת הריכוז. החוקרים טוענים שהיכולת לבחור היכן למקד את תשומת הלב הנובעת ממדיטציה, יכולה לסייע לסובלים מכאבים כרוניים.

תרגול מדיטציה עוזר לשפר את הריכוז ומסייע להתמודד עם כאבים.

 

3. סוגים שונים של מדיטציה מסייעים לשליטה רגשית

במסגרת מחקר על תרגול חמלה והשפעותיה שנערך באוניברסיטת סטנפורד, נבדק בין היתר תפקידה של מדיטציה בתהליך הרגשי. על פי המחקר תרגול מדיטציה נמצא בהתאמה עם הפחתתם של דאגה ומתח נפשי. הממצאים הללו מדגישים כי לחמלה, ובכלל זה מדיטציה, יש השפעה חיובית על גורמים קוגניטיביים ורגשיים התומכים בגמישות פסיכולוגית ויכולת הסתגלות.

 

4. תרגול מדיטציה מגדיל את החומר האפור במח - וכך משפר כישורים קוגניטיביים

החומר האפור הוא מרכיב עיקרי במוח וחלקים נוספים של מעכת העצבים המרכזית. תפקידו הוא לנתב את המידע המגיע מהחושים ולעבד אותו. באוניברסיטת פרידריך שילר שבגרמניה גילו מדענים כי לתרגול מדיטציה ארוך טווח יש השפעה של ממש על מבנה המוח. באמצעות סריקות MRI וכלים נוספים, הם מצאו כי אצל מתרגלי מדיטציה חלה עלייה בנפח החומר האפור בחלקים חשובים במוח. הסיבה האפשרית לתהליך הזה על פי החוקרים, היא היכולת של מתרגלי המדיטציה לשלוט ברגשות חיוביים, לשמור על יציבות רגשית ולנהוג במודעות, תהליכים המתקיימים בחלקי המוח שנמצאו גדולים יותר.

 

5. מדיטציה מחזקת את מערכת החיסון

השפעה מפתיעה נוספת של תרגול מדיטציה נמצאה במחקר של אוניברסיטת וויסקונסין, שם החוקרים גילו שיפור במערכת החיסונית אצל מתרגלי מדיטציית מיינדפולנס (מודעות). החוקרים נתנו לנבדקים תכנית מדיטציה סטנדרטית בת 8 שבועות. הם ביצעו מדידות חשמל מוחיות למתרגלים לפני התכנית, מיד בתומה ו-4 חודשים לאחר סיומה. הם גילו כי הגוף ייצר יותר נוגדנים לשפעת אצל הקבוצה שתרגלה מדיטציה.

עוד ממהות החיים

17.10.19
ההרצאה השבועית של TED: תופתעו לגלות כמה אפשר לקבל, כשפשוט מבקשים
16.10.19
מהי "הנגינה הקוונטית" של מיילס דייוויס – ומה עוד אפשר לקחת לחיים מווירטואוז הג'אז
15.10.19
מניפולציות קטנות שיכולות להגביר משמעותית את אחיזת הזיכרון במוח
10.10.19
ההרצאה השבועית של TED: במקום ריבוי משימות , נסו את שיטת איינשטיין – ריבוי עיסוקים
07.10.19
סליחה עוזרת לנו לשפר את הבריאות המנטלית והפיזית – מחקרים מראים כיצד
03.10.19
כיצד מחוות קטנות וניואנסים מובילים אותנו לגדולה – מבט על החיים מעיניו של מנצח תזמורת
02.10.19
לשמור אותם קרוב, לטווח הרחוק – מה אפשר ללמוד מאלפי שנים מצטברות של מערכות יחסים?
26.09.19
ההרצאה השבועית של TED: עצי היער דומים לנו יותר משאנחנו חושבים
24.09.19
מה הופך ספר ילדים לקלאסיקה? 5 סימנים שיעזרו לכם לזהות
23.09.19
האדום שלי והאדום שלך – האם למציאות יש ממשות ללא אנשים שיסכימו עליה?
19.09.19
ההרצאה השבועית של TED: עד כמה אנו בטוחים שהתודעה שלנו אמיתית?
18.09.19
גבולות החיים הולכים ומיטשטשים – מדענים גילו גנים שמופעלים אחרי המוות
16.09.19
שיחות בין עמדות מנוגדות הן דרך פתלתלה – לכן כדאי לצלוח אותן בהילוך נמוך
12.09.19
ההרצאה השבועית של TED: שלושה רכיבים שמעלים את הסיכוי שלנו לשכנע אחרים
10.09.19
כיצד לסגל פתיחות לחוויה ויכולת לראות את המציאות כפי שהיא באמת
09.09.19
4 סגנונות של עמידה במשימות – לא משנה איזה טיפוס אנחנו, יש דרך להוציא מעצמנו את המיטב
05.09.19
ההרצאה השבועית של TED: הכלי העיקרי להבטחת עתידנו הוא הדמיון שלנו
04.09.19
מדוע לקשרים הקרובים שלנו פוטנציאל קנאה גדול וכיצד ניתן לנתב אותה להתפתחות אישית?
03.09.19
לשמוע צבעים ולראות טעמים – כיצד פועל המוח כשמתמוססים הגבולות בין החושים
29.08.19
ההרצאה השבועית של TED: מספר תובנות לחיים שאפשר לקחת מהשיטה המדעית