הרב מכר ״לממש את הטוב שבך״ עכשיו בחנויות הספרים, לרכישה לחצו כאן X

רגע של תשומת לב: כיצד להתמקד בפתרונות ממשיים במקום לחפש אחר אשמים?


26 בפברואר, 2019

אם נהיה כנים כמו פרופסור לסוציולוגיה ברנה בראון, ניאלץ להודות שלא פעם כשמשהו משתבש האינסטינקט הראשוני שלנו הוא חיפוש אשמים. ואולם, לדבריה, המחקר מגלה כי לפעולה זו אין תועלת של ממש, ואם אנו מבקשים תיקון, יועיל יותר להתמקד בבקשה לנטילת אחריות, להבדיל מאשמה. כיצד עושים את המעבר?


בועז מזרחי

כשמשהו מפריע לנו אנו שואפים שיתוקן, או לחלופין שייעשה צדק. כדי שזה יקרה אנחנו זקוקים לכתובת לפנות אליה. אבל התשובה לשאלה אם עוול יתוקן או צדק ייעשה תלויה בפעולה שננקוט כשנגיע לכתובת. פרופסור לסוציולוגיה ברנה בראון, שהתפרסמה בעקבות אחת מהרצאות TED הפופולריות ביותר, מסבירה כי עצם הפניית האצבע המאשימה לא בהכרח תשיג את התוצאה שאנו מבקשים. מה ניתן לעשות במקום?

בווידיאו קצר בערוץ היוטיוב של RSA היא מספרת כי גם בה מקנן יצר האשמה מפותח. היא משתפת במקרה אישי שבו נשמטה מידה כוס קפה, ותגובתה הראשונית, "אני מתכוונת אלפית שנייה אחרי שהיא פגעה ברצפה", כדבריה הייתה: "לעזאזל איתך, סטיב". סטיב הוא בעלה של בראון, שלילה לפני חזר מעט מאוחר יותר, מה שגרם לה לדחות את שעת השינה וכתוצאה – בניגוד להרגלה – לצרוך כוס קפה נוספת בבוקר. זאת, כאמור, נשברה ולכלכה את בגדיה ואת המטבח.

שיחת הטלפון שבאה בעקבות תקרית הקפה הסתיימה בניתוק מהיר, כי סטיב צפה מה הולך לקרות. בדיוק בנקודה זו, אומרת בראון, יש לנו אפשרות להכריע כיצד תתפתח הסיטואציה. לדבריה, החיפוש אחר אשמים "מעניק לנו משהו שדומה לשליטה", עד כדי כך שנעדיף להאשים את עצמנו על פני לא להאשים כלל. אבל בדיוק כפי שקרה עם בעלה, הפניית אצבע לא מובילה לרוב לתוצאות פרודוקטיביות. היא מספרת כי במחקרים נמצא שהאשמה "היא פריקה של חוסר נוחות וכאב", מה שברוב המקרים נופל על אוזניים ערלות. בניגוד לכך, דרישה ללקיחת אחריות שמה אותנו במקום של פגיעות, כי אנחנו צריכים להודות שהפעולה לא הייתה נעימה לנו. אבל אז הצד השני פתוח יותר לשמוע ולפעול לתיקון. במילים פשוטות, במקום לומר לאנשים שהם לא בסדר, יותר יעיל להסביר להם כיצד הם יכולים לעשות טוב.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

תשכחו מגינוני השיחה – על פי אריך פרום, הקשבה איכותית לאחרים נובעת מהלך רוח פנימי

כדי ללמוד משגיאות – אנו זקוקים למישהו שיאמר לנו שאנו טועים, ויעשה את זה עם חיוך

המוח יעשה הכול כדי להוכיח שאנו צודקים, גם כשאנו טועים – כיצד להתגבר על הטיית האישור?

עוד ממהות החיים

14.11.19
ההרצאה השבועית של TED: לקדם את עצמנו זה אתגר לא פשוט, אבל לגמרי אפשרי
13.11.19
קסמה של עלילה טובה – לחזק את התדמית העצמית באמצעות טכניקות סיפור סיפורים
11.11.19
גם אם אתם לא ממש הטיפוס הספורטיבי - 6 יתרונות שבלהיות אוהד מצטיין
07.11.19
ההרצאה השבועית של TED: אל תמהרו להתחמק מוויכוחים, אפילו בנושאים רגישים
06.11.19
ההבדלים בין אנשים נוצרים בדמיון שלנו – ראם דאס על תמצית הזהות האנושית
05.11.19
רענון למחשבה? לכו על זה – פסיכולוגים מסבירים את יתרונות הצעידה עבור המוח
31.10.19
ההרצאה השבועית של TED: כיצד התרבות שלנו משפיעה על האופן שבו אנו חווים רגשות?
30.10.19
אין כמו קרן שמש דבר ראשון בבוקר – כך שעון החורף מועיל למוח ומשפר פרודוקטיביות
29.10.19
לא נותר לנו אלא לצחוק – הפילוסופיה של התמודדות עם חרטה ופחד מקבלת החלטות
28.10.19
מהי החשיבות של מצב רוח רע וכיצד ניתן לצלוח אותו על הצד הטוב ביותר?
24.10.19
ההרצאה השבועית של TED: כלבים הם דוגמה היסטורית של הפיכת משבר להזדמנות
23.10.19
הכישרון להתגבר על מחסומי השינוי – 12 שלבים בדרך ליצירת מציאות חדשה
22.10.19
הזוי ומעורר מחשבה – 5 מחקרים זוכי פרס איג-נובל מוכיחים כי חוכמה ניתן למצוא בכל מקום
17.10.19
ההרצאה השבועית של TED: תופתעו לגלות כמה אפשר לקבל, כשפשוט מבקשים
16.10.19
מהי "הנגינה הקוונטית" של מיילס דייוויס – ומה עוד אפשר לקחת לחיים מווירטואוז הג'אז
15.10.19
מניפולציות קטנות שיכולות להגביר משמעותית את אחיזת הזיכרון במוח
10.10.19
ההרצאה השבועית של TED: במקום ריבוי משימות , נסו את שיטת איינשטיין – ריבוי עיסוקים
07.10.19
סליחה עוזרת לנו לשפר את הבריאות המנטלית והפיזית – מחקרים מראים כיצד
03.10.19
כיצד מחוות קטנות וניואנסים מובילים אותנו לגדולה – מבט על החיים מעיניו של מנצח תזמורת
02.10.19
לשמור אותם קרוב, לטווח הרחוק – מה אפשר ללמוד מאלפי שנים מצטברות של מערכות יחסים?