ההרצאה השבועית: כיצד לייצר לעצמנו עוגנים בטוחים בים סוער


משבר משמעות מתמשך פוקד את האנושות זה עשורים. ההתרחקות מהכלים שהיו לנו בעבר, לצד קצב השינויים הנוכחי, מייצרת ואקום. יש מי שכדי לחוש מחדש משמעות שואבים השראה ממסורות עתיקות ו/או מודרניות ולטענתם חבויים בנו משאבים בני-קיימה ליצירת משמעות מתמשכת: מעין 'טכנולוגיות אנושיות' יעילות במיוחד שניתן להתאים לתנאים הדינמיים של ימינו.


ירדן להבי | 30 נובמבר, 2023

בתקופה הקצרה יחסית שבה המין שלנו מתהלך על פני האדמה נראה שהוא מתקדם ומשתנה בקצב מטורף: מהפכות, טכנולוגיות, משברים, מגפות, מלחמות – הכול כל-כך מהיר ובלתי צפוי עד שלעיתים נדמה כי הקרקע נשמטת תחת רגלינו. יש שיאמרו שרבות מהמשענות שהסתמכנו עליהן בעבר – מערכות האמונה והאידיאולוגיות שפנינו אליהן לקבלת יציבות וביטחון – התפוררו או אכזבו אותנו.

משבר האמון הזה מהווה קרקע פורייה להתפשטותן של אידיאולוגיות קיצוניות שמזדחלות אל תוך הריק שנוצר ומאיימות על שלמות החברה.

ג'יימי וויל, מומחה בתחום המצוינות האנושית וחוקר מצב ה'פלואו', טוען שאין זו גזירת גורל. בהרצאה מבית Big Think, הוא מסביר כיצד מתוך המאפיינים האנושיים הבסיסיים ביותר שלנו נוכל לייצר לעצמנו עוגנים שיספקו לנו משמעות וביטחון באופן בר-קיימה.

האדם מחפש משמעות

לאן פונים כשהמערכות שנהגנו לשים בהן את מבטחנו איבדו לא מעט מן הרלוונטיות שלהן בעינינו? המסורות העתיקות – אותן מכנה וויל 'משמעות דור 1.0' – מציעות אולי נחמה, אך לא בטוח שהן עדיין לגמרי מתאימות לחיים או לערכים המודרניים. לצד זאת, האידיאולוגיות המודרניות ומוסדות המדינה –  אותם מכנה וויל 'משמעות דור 2.0' – הם אולי ליברליים ומתקדמים, אך קורסים חדשות לבקרים תחת משברים שונים, או גרוע מכך –  מובילים אליהם. "חשבו על מגדל השן של האקדמיה, המדיות החדשות ופייק ניוז, וטייקונים ומנהיגים מושחתים", אומר וויל.

התוצאה היא תחושות ניכור, בלבול ותסכול שמאפיינות לא פעם את העידן הפוסט-מודרני. "מישהו יכול לעשות סדר באי הסדר הזה עבורי?" שואל וויל. "אם אתה יכול לספק לי סוף טוב של 'באושר ועושר', אם אתה יכול להגיד לי שאני בצד של הטובים, ואתה מבטיח לי כרטיס יציאה מוזהב אל הצד השני מאות אלפי אנשים בימים אלו פגיעים מאוד להבטחה הזאת".

אל הוואקום הזה, מסביר וויל, משתחלות ומתפשטות אידיאולוגיות שונות – מפונדמנטליזם קיצוני ועד תיאוריות קונספירציה שצוברות תאוצה ופופולריות. וויל מכנה אותן "אידיאולוגיות גאולה" – כאלו שמבטיחות לנו עולם אחר אם רק ניסחף אחריהן, תוך התעלמות מהנזק המצטבר לעולם שייוותר, לשיטתן, מאחור. לדבריו, התורות האלה לא מתקיימות רק בשוליים, אלא גם בלב המיינסטרים: "חשוב לציין שהן מופיעות גם בוול סטריט ועמק הסיליקון". למרות שהן לכאורה מציעות פתרון קסם, גם האידיאולוגיות האלה סופן לקרוס, מפני שהפתרונות שהן מציעות אינם בני-קיימה.

בסופו של דבר, מדובר במשבר משמעות, טוען וויל, ומכאן גם הדרך לפתרון. "השאלה היא כיצד נוכל לייצר מבנים משחררים כך שאנשים רבים בכל העולם יוכלו להתנסות, לחדש ולהתאים לעצמם גישות למציאת ולשיקום משמעות מבלי שאלו יקרסו אל תוך עצמם?"

משמעות מהדור החדש-ישן

התשובה, לדעת וויל, היא ביצירת 'משמעות דור 3.0' – כזו שתדוג ותכיל את האלמנטים היעילים ובני הקיימה מתוך משמעויות 1.0 ו-2.0:

ממשמעות 1.0 המסורתית וויל מציע לשאוב את אלמנט הרוחניות – שמעניק לנו ריפוי, השראה ותחושת חיבור לעצמנו, לקהילה ולמשהו גדול מאיתנו.

ממשמעות 2.0 המודרנית הוא מציע לאמץ את גישת השוויוניות והקוד הפתוח – פתרונות שצריכים להיות נגישים וזמינים לכולם באופן שווה: זולים מאוד או אפילו בחינם, וניתנים להתאמה אישית.

נוסף על כך, וויל מדגיש שהפתרון המשולב דור 3 צריך להיות גם אנטי-שביר. "כזה שדווקא מעמיק ונעשה חזק יותר, משתרש יותר ואפקטיבי יותר, בזמן שהדברים מתפוררים מסביב".

תשובה כזו עשויה בשלב זה להישמע דמיונית, אך וויל מסביר שהיא יותר פשוטה ממה שנדמה לנו. למעשה, פתרונות כאלה כבר נמצאים ברשותנו מימים ימימה, טבועים בנו באופן מולד רק מתוקף היותנו אנושיים.

יש לנו על מי להישען

לדברי וויל, אם אנחנו רוצים למצוא פתרונות אפקטיביים שזמינים לכולנו, כדאי להתחיל במה שכבר נמצא בארגז הכלים האנושי שלנו: ה"טכנולוגיות", משמע, הנוירולוגיות והפיזיולוגיות שמאפשרות את היכולות הפסיכולוגיות והחברתיות שלנו. "מערכת העצבים והגוף שלנו יכולים למעשה להוות כלים רבי עוצמה לפריקת טראומה ועידוד מצבי שיא והשראה", הוא אומר.

בריאיון לפודקאסט מבית TED וויל מציע לחקור את מה שהוא מכנה "מניעים אבולוציוניים" כמו נשימה, תנועה, מיניות, מוזיקה וכושר השינוי של מצבי התודעה: כלים אוניברסליים חוצי תרבויות שניתן לראות במסורות האנושיות מאז ומעולם. הוא מציע לראות בהם מעין 'אפליקציות אנושיות' מובנות שאנו יכולים להפעיל ולהשתמש בהן כדי לעודד ריפוי, רגיעה, נחמה, ותחושות התעלות חיבור.

בעזרת שליטה בנשימה, למשל, אנו יכולים להשפיע על מערכת העצבים שלנו ולווסת את מידת הרגיעה או העוררות שלנו ולהפחית חרדה. תנועה ידועה בסגולות הפסיכו-דרמתיות שלה, ובעזרת סוגים שונים של מחול, למשל, ניתן לפרוק מתח ולסייע לריפוי מטראומה. אלו הם אמצעים שנגישים לנו בכל עת, ושימוש נבון בהם עשוי להפחית את הצורך שלנו בפארמה.

בנוסף על כך, נשימה ותנועה, כמו גם מוזיקה מסוימת, יכולות להביא לשינויים תודעתיים תוך חיבור למי שחולק איתנו את החוויה. לא בכדי, כנראה, מציין וויל, השינויים בתרבות המוזיקה והתודעה בשנות ה-60 של המאה ה-20 בארצות הברית הפכו אותן לתקופה מעוררת השראה שהולידה מהפכות חברתיות וטכנולוגיות.

את אותם הכלים הפסיכו-פיזיולוגיים, שגילה כבר האדם הקדמון כמעוררי השראה, נוכל בעידן ה-3.0 לשלב בטכנולוגיות, באמנות ובסביבה שלנו כדי לייצר בנו תחושות שיא.

כך למשל, טוען וויל, חשוב להדגיש גם את חשיבותה של קהילה ביצירת משמעות מתוך חיבור. חלק ממה שהופך את אידיאולוגיות הגאולה לפופולריות כל-כך, הוא העובדה שהן קודם כל מציעות שייכות: מזהות את הבודדים שחשים ניכור, מעניקות להם בית ומאחדות אותם תחת כאב ומצוקה. הבעיה היא שרבות מהן ממשיכות מאותו מקום להציע פתרונות בדמות מילוט מהעולם הקיים תוך האשמת האחר.

במקום זאת, מציע וויל, משמעות דור 3.0 יכולה גם היא להיבנות מתוך תחושת קהילה ושייכות. אך במקום הבטחות של בריחה וחיפוש אשמים, נוכל להרחיב את היריעה, להסתכל בחזרה על עצמנו ולשאול מה אנחנו יכולים לעשות כקהילה בשביל לשפר לעצמנו את המצב. במקום לשתף פייק ניוז מבית היוצר של אידיאולוגיות גאולה, נוכל להפיץ רעיונות שקוראים להחזרת החיבור לקהילה ולפעולה חיובית. באופן כזה, נפעיל את אפליקציית החיבור האנושי שלנו ובמקביל גם נספק לעצמנו תכלית, שיחדיו יעצימו את תחושת המשמעות.

את היכולות האלה איש לא יכול לקחת מאיתנו. הן עומדות לרשותנו בכל זמן שנזדקק להן. טכנולוגיות זמינות, זולות ואנטי-שבירות שכבר מותקנות בנו רק מתוקף היותנו בני-אדם. לדברי וויל לפחות, ייתכן שכל מה שאנו צריכים לעשות בשביל לשקם את תחושת המשמעות בעולם הכאוטי שאנו חיים בו הוא ללמוד לעומק את המדריך למשתמש ולנקות מהן את החלודה. וברגע שנעדכן את ההגדרות, גם הגרסה שלנו עשויה לזכות בשדרוג.

תמונת כותרת: Pavel Burchenko / shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.