הרב מכר ״לממש את הטוב שבך״ עכשיו בחנויות הספרים, לרכישה לחצו כאן X

3 הוכחות מדעיות לכך שכדאי לקבל את עצמכם כמו שאתם


15 ביולי, 2015

מהי קבלה עצמית? איך ניתן לקבל את עצמנו? ולמה בכלל זה טוב? מחקרים מגלים כי קבלה עצמית היא מפתח לאושר. והדבר היפה הוא שזה תלוי רק בכם.

על ההבדל בין קבלה עצמית להערכה עצמית

ליאון פ. זלצר, פרופסור לפסיכולוגיה, מסביר שהערכה עצמית נובעת מהדברים החיוביים שבנו, ותלויה בגורמים חיצוניים לנו: הצלחה בעבודה, הישגים ספורטיביים, חיזור וכן הלאה. לעומתה, קבלה עצמית אינה תלויה בדבר מלבד המשקפיים שאנו מרכיבים כשאנו מביטים על עצמנו. קבלה עצמית היא רחבה יותר ועוטפת את כל היבטי האישיות - יתרונות וחסרונות כאחד. בעצם, קבלה עצמית היא הבסיס להערכה עצמית, ומכוונת לכאן ועכשיו, ולא לאידיאל עתידי של עצמכם.
כמו כל כך הרבה דברים אחרים - גם קבלה עצמית נקבעת בילדות. היא מתפתחת כשמצופה מאיתנו לרצות גורמים חיצוניים (הורים, מורים, סביבה). זלצר מסביר כי עצם העיסוק שלנו בצלקות הרגשיות מאותה תקופה, מעורר חמלה עצמית באופן אוטומטי - וכאן טמון המפתח לקבל את כל צדדי האישיות שלנו.

מדוע כדאי להתחיל לקבל את עצמנו, בלי שיפוט והכאה על חטא, פשוט לאהוב את מי שאנחנו? הנה 3 הוכחות למה זה טוב לעשות זאת - ועוד כמה טיפים לתרגול.

1. קבלה עצמית היא הדרך הבדוקה לאושר

מחקר באוניברסיטת הרטפורדשייר גילה כי קבלה עצמית היא ההרגל היומיומי שכדאי לסגל כדי להשיג אושר. במחקר השתתפו 5,000 נחקרים, שנשאלו מה גורם להם אושר. במקום הראשון נמצאה קבלה עצמית, אך הנתון המפתיע הוא שמרבית הנבדקים דיווחו כי זה ההרגל שהם מיישמים הכי מעט.

שלוש המלצות שעלו מהמחקר כדי לתרגל קבלה עצמית הן:

א. הפגינו כלפי עצמכם את אותה אדיבות שאתם מפגינים כלפי אחרים.
ב. הסתכלו על טעויות כהזדמנויות ללמוד.
ג. בלו זמן לבד. היו מודעים למה שאתם מרגישים והגיעו לשלום עם התחושות הללו.

לקבל את עצמכם זה אומר להפסיק את השיפוט כלפי מה שאי אפשר לשנות.

 2. קבלה עצמית מעצימה את הרצון בהתפתחות אישית 

לפי מחקר שנערך באוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו, קבלה עצמית עשויה למנוע מאנשים לאמץ התנהגויות והרגלים מזיקים. באחד הניסויים, הנבדקים התבקשו לקרוא טקסט על הרעיון של קבלה עצמית, ולאחר מכן ניתנה להם האפשרות לבחור בין קריאה במגזין יוקרה לעיון בספר לפיתוח עצמי. מרבית הנבדקים העדיפו את הספר על פני המגזין, מה שהוביל את החוקרים למסקנה שקבלה עצמית מעצימה את הרצון להתפתח ולצמוח.

 

3. קבלה עצמית מביאה לרווחה נפשית

באמצעות תרגול של קבלה עצמית - על דרך מדיטציית מיינדפולנס - אפשר לתקן אפילו מצוקות נפשיות קשות, דוגמת תסמיני פוסט טראומה  (PTSD), כפי שעלה במחקר מאוניברסיטת וושינגטון. פסיכולוגים ערכו מחקר לבדיקת השפעה של מדיטציות מודעות על חיילים הסובלים מפוסט טראומה. החיילים תרגלו שיטות של מודעות ולאחר חצי שנה נמצא שיפור קליני (שניתן למדידה במונחים רפואיים) משמעותי אצל 47% מהנחקרים.

עוד ממהות החיים

10.10.19
ההרצאה השבועית של TED: במקום ריבוי משימות , נסו את שיטת איינשטיין – ריבוי עיסוקים
07.10.19
סליחה עוזרת לנו לשפר את הבריאות המנטלית והפיזית – מחקרים מראים כיצד
03.10.19
כיצד מחוות קטנות וניואנסים מובילים אותנו לגדולה – מבט על החיים מעיניו של מנצח תזמורת
02.10.19
לשמור אותם קרוב, לטווח הרחוק – מה אפשר ללמוד מאלפי שנים מצטברות של מערכות יחסים?
26.09.19
ההרצאה השבועית של TED: עצי היער דומים לנו יותר משאנחנו חושבים
24.09.19
מה הופך ספר ילדים לקלאסיקה? 5 סימנים שיעזרו לכם לזהות
23.09.19
האדום שלי והאדום שלך – האם למציאות יש ממשות ללא אנשים שיסכימו עליה?
19.09.19
ההרצאה השבועית של TED: עד כמה אנו בטוחים שהתודעה שלנו אמיתית?
18.09.19
גבולות החיים הולכים ומיטשטשים – מדענים גילו גנים שמופעלים אחרי המוות
16.09.19
שיחות בין עמדות מנוגדות הן דרך פתלתלה – לכן כדאי לצלוח אותן בהילוך נמוך
12.09.19
ההרצאה השבועית של TED: שלושה רכיבים שמעלים את הסיכוי שלנו לשכנע אחרים
10.09.19
כיצד לסגל פתיחות לחוויה ויכולת לראות את המציאות כפי שהיא באמת
09.09.19
4 סגנונות של עמידה במשימות – לא משנה איזה טיפוס אנחנו, יש דרך להוציא מעצמנו את המיטב
05.09.19
ההרצאה השבועית של TED: הכלי העיקרי להבטחת עתידנו הוא הדמיון שלנו
04.09.19
מדוע לקשרים הקרובים שלנו פוטנציאל קנאה גדול וכיצד ניתן לנתב אותה להתפתחות אישית?
03.09.19
לשמוע צבעים ולראות טעמים – כיצד פועל המוח כשמתמוססים הגבולות בין החושים
29.08.19
ההרצאה השבועית של TED: מספר תובנות לחיים שאפשר לקחת מהשיטה המדעית
28.08.19
לפתוח את הראש בעזרת שפות זרות – 7 מילים שמתארות סיפור שלם ברגע
27.08.19
באילו תנאים ונסיבות עדיף להתמקד בדבר אחד, ומתי כדאי לפרוס רשת רחבה?
22.08.19
ההרצאה השבועית של TED: בקשת עזרה נבונה ומדויקת מעודדת מענה חיובי ואפקטיבי