הרב מכר ״לממש את הטוב שבך״ עכשיו בחנויות הספרים, לרכישה לחצו כאן X

כיצד גירוי אקראי גורר עונג ושלווה עילאיים, או: מהי התגובה המרידיאנית?


29 באוקטובר, 2017

בועז מזרחי

קשה לחשוב על צליל צורם יותר מגיר שחורק על לוח. למעשה, אפשר ממש לחוש בגוף את ההשפעה המצמררת בעת החיכוך. מתברר שלתופעה הזו יש תמונת נגטיב – צלילים או גירויים אחרים שגורמים לצמרמורות של עונג ולהשריית תחושת רוגע כללית בגוף. הכירו את ה-ASMR, או בתרגום חופשי ואולי מעט מסורבל - התגובה המרידיאנית החושית העצמית. לשם הנוחות נתייחס לתופעה בכינוי 'התגובה המרידיאנית'.

אז מהי התגובה, מדוע היא נגרמת, האם כל אחד חווה אותה, כיצד ניתן להפעיל אותה - ומהם היתרונות שלה? נכון להיום יש מעט מחקרים מדעיים שמספקים תשובות לשאלות הללו, אבל ככל הנראה זה צפוי להשתנות. קהילה הולכת וגדלה של אנשים שחווים את תחושת העונג מחפשת מענה לסקרנות כלפיה, וככל שתגבר החשיפה לתגובה המרידיאנית הגיוני לצפות לעוד מחקרים בנושא. זה מסוג המקרים שהדרישה מהשטח מכוונת את המדע, ולא להיפך. אבל די על העתיד. מה אנו יודעים נכון להיום?

דמיינו שאתם צופים בסרטון הדרכה להכנת קיפולי נייר. אתם מתבוננים בידי האמן כמהופנטים במשך כמה דקות, ואז, בשלב מסוים הוא לוקח מספריים מושחזים וגוזר דף נייר באיטיות ובצורה כה חלקה שהוא כלל לא נעזר בתנועת היד, אלא יותר דוחף את המספריים לאורך הדף. לשמע הצליל ולמראה החיתוך אתם חשים לפתע עקצוצים מדגדגים בקודקוד, שהולכים ומתפשטים במורד הצוואר ועמוד השדרה, ומשם אל הגב - ובמקרים חריגים גם אל הגפיים. תחושת הצמרמורת מלווה במן עונג שליו, חוויה המזכירה במקצת את התחושה הפיזית שאנו חווים בכניסה לטראנס או בעונג מיני.


מה גורם למיליונים לצפות באישה מתופפת על מברשת שיער?

אם חוויתם תחושה כזו, אך הדוגמה עם המספריים לא מדברת אליכם כלל, זה לגמרי נורמלי. טווח הטריגרים שיכולים להפעיל את התגובה המרידיאנית הוא רחב מאוד, אינדיבידואלי ולא עומד בכללים נוקשים. יחד עם זאת, קיימים מספר גירויים שנחשבים נפוצים יותר. הטריגרים הללו היו אחד מנושאי המחקר של אמה באראט וניק דייוויס מאוניברסיטת סוונסי בוויילס, אשר הרימו את הכפפה ועשו ככל הנראה את עבודת החלוץ בתחום. מלבד נושא הטריגרים ניסו החוקרים מהמחלקה לפסיכולוגיה לענות על שאלות נוספות שהצגנו, אך מאחר ומדובר בצעד ראשוני בתחום, התרומה המדעית שלו מניחה את היסודות ולא נכנסת לרבדים עמוקים יותר.


אז אילו  טריגרים הכי פופולאריים? על פי הסקר לחישות, תשומת לב אישית קרובה, צלילים פריכים ופעולות מוטוריות המבוצעות בקפדנות ובאיטיות. אנשים שמודעים לטריגר שלהם יכולים לעורר אותו באמצעות צפייה בשפע ערוצי יוטיוב שקמו במיוחד למטרה זו. מי שלא מכיר את הגירוי שיכול לעורר אצלו את התגובה המרידיאנית מוזמן לחפש אותו בין אותם ערוצים. כך, למשל, ערוץ Gentle Whispering מוקדש, כשמו, בעיקר לגירוי של לחישות. הוא מכיל סרטונים שהוקלטו באמצעות מיקרופון סטריאופוני רגיש שמעביר את חוויית הסאונד בצורה עמוקה, כך שתעורר את התגובה המרידיאנית. יוצרת הסרטונים משלבת כמה וכמה טכניקות לגירוי התגובה, בעיקר דיבור בלחש, אבל גם תשומת לב אישית המגיעה בצורה של מעין משחק תפקידים בינה ובין הצופה. פעם היא מדמה מטפלת בספא, ובפעם אחרת היא יכולה ליצור סרטון "פתיחת קופסה" של מכשיר סמארטפון חדש. בסרטון נוסף היא מתופפת על מברשת שיער. בכל תסריט היא משלבת אלמנטים נוספים שיכולים לעורר את התגובה, כמו תיפוף ציפורניים עדין, פעולות מוטוריות עדינות של הידיים וכדומה.

כאמור, קהילה גדולה של אנשים עוקבת בקפדנות אחר הערוץ הזה, וחלקם אף פעיל ברשתות חברתיות כמו פייסבוק ו-Reddit, בקבוצות שחולקות חומרים וידע בנושא. על אף מיליוני המתעניינים וכמות מקבילה של סרטונים, המידע שמגיע ממקור מדעי מסתכם פחות או יותר במחקר של באראט ודייוויס. באמצעות שאלון שהועבר ליותר מ-400 נבדקים, ניסו החוקרים לגלות מה גורם לאנשים לחוות תגובה מרידיאנית, מה טיב החוויה עצמה, האם אוכלוסייה מסוימת מועדת יותר ומה ההשלכות שלה עבור הגוף והנפש. הם גילו כמה ממצאים מסקרנים.

שתי תופעות שקשורות לתגובה המרידיאנית מפתיעות במיוחד. הראשונה היא מצב ה-Flow, מושג שטבע בשנות ה-90 הפסיכולוג מיהַאי צִ'יקסֶנְטְמִיהַאי ואפשר לכנותו בעברית 'זרימה'. מצב זה מאפיין בעיקר ספורטאים, אך לא רק, והוא מאופיין בריכוז עילאי ומודעות עצמית נמוכה. הוא נובע מביצוע שוטף של פעולה מאתגרת ומביא לניתוק חלקי של התודעה ופעולה כמו מכונה מחד, ולהנאה מאידך. ממצאי המחקר מראים כי אנשים שחווים את התגובה המרידיאנית מתארים כניסה למצב של זרימה בעת הצפייה בסרטונים. התופעה השנייה היא סינסתזיה, עירוב חושים. אנשים מסוימים חווים שני חושים בצורה אינטגרלית, כמו שמיעה וראייה, מה שיכול להתבטא למשל בתפיסת צבעים כבעלי צליל מסוים. החוקרים מאמינים כי הנטייה לסינסתזיה עשויה להגביר את הסיכוי לתגובה מרידיאנית, שכן מדובר בחוויה שעובדת חזק מאוד על גירוי ויזואלי ושמיעתי.


האם לתגובה מרידיאנית יש יתרונות מלבד תחושת העונג?

שאלה חשובה שעליה ענו החוקרים, לפחות באופן חלקי, עוסקת בתועלת של התגובה המרידיאנית. נכון, העקצוצים, מצב הזרימה, הצמרמורת והעונג הפיזיולוגי הם בעלי ערך מובן משל עצמם. אבל יש להם ערך מוסף לא פחות חשוב, שאולי ישמש כנושא מחקר להמשך. מדובר בכלי יעיל להפגת מתח וכאב פיזי. 90 אחוז מהנבדקים דיווחו כי הצפייה בסרטונים מרגיעה אותם, אבל 70 אחוזים ציינו שהם משתמשים בחוויה ככלי להתמודדות עם מתח נפשי וחרדה. רבים הוסיפו כי התגובה המרידיאנית עזרה להם במקומות שטיפולים אחרים נכשלו. במקביל, אחוז גבוה של אנשים שסבלו מכאבים כרוניים דיווחו כי הצפייה בסרטונים עם טריגרים סייעה להם להתמודד עם תחושת הכאב במהלך התגובה ועד שלוש שעות אחריה.

בנוסף להתמודדות עם חרדה והקלת כאבים, נמצא כי התגובה המרידיאנית מסייעת לשיפור מצב הרוח והתמודדות עם דיכאון. כ-80 אחוז דיווחו על השפעה כזו ורבים מתוכם ציינו כי השיפור היה משמעותי. בדומה להקלה על כאב, גם שיפור מצב הרוח החזיק כמה שעות לאחר הצפייה בסרטונים. החוקרים רואים בממצאים הללו פלטפורמה לפיתוח כלים יעילים להתמודדות עם מתח, חרדה, כאבים כרוניים ודיכאון, בדומה לגל הטיפול המבוסס מיינדפולנס השוטף את חופינו בשנים האחרונות.


בין כל הממצאים היפים והמכובדים בזכות עצמם מסתתר משפט אחד זניח וצנוע לכאורה, אבל בעל חשיבות קריטית. בחלק הדיון של המחקר נכתב כי בעקבות הצפייה בסרטונים, "רבים דיווחו כי אפילו בהיעדר תחושת העקצוץ, הם חשו כי מצב רוחם ותסמיני הכאב שלהם השתפרו". המשפט הזה מעיד על עומק התרומה האמיתי של סרטוני ה-ASMR. קיימת אי ודאות לגבי הנטייה לתגובה מרידיאנית. לא ברור אם רק אנשים ספציפיים יכולים לחוות אותה או שכל אחד יכול אבל חלק לא חווים אותה כי הם מושפעים מטריגרים נדירים. משפט זה מחדד שגם אם אינכם חווים צמרמורת מענגת בעורף כשאתם צופים בהילוך חוזר של חיתוך עגבניות, אתם עדיין יכולים להרוויח מכך המון.

על פי החוקרים, האפקט של הצפייה דומה להשפעות של מיינדפולנס ודי בכך כדי להוות תירוץ נהדר לפסק זמן של הרגעה ללא מאמץ. מה בעידון והרוך של צליל או מראה מסב לנו עונג פיזיולוגי ומעניק לנו יתרונות כה משמעותיים? האם יש לכך סיבה אבולוציונית או שזוהי תופעת לוואי ביולוגית? המכניזם הנוירולוגי והסיבות להיווצרות התופעה עדיין לא ברורים אך הם משאירים אותנו סקרנים להמשך.

על פי הנתונים והעדויות מדובר בכלי טיפולי, אמנם בלתי רשמי, אך יעיל בצורה בלתי רגילה. עד שהשאלות העומדות בעומק חידת התגובה המרידיאנית יקבלו תשובה, די לנו באוצר הסנסואלי שנחשף בפנינו ומאפשר לנו בהחלטה של רגע  ובמרחק הקלקה, גישה אל מאגר בלתי נדלה של מקורות עונג, הרגעה וגירוי פיזיו-מנטלי. קחו לכם את הזמן למצוא את הטריגר שלכם ורק התרעה אחת קטנה לסיום – זהירות, זה ממכר.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

דמיינו אורגזמת מוזיקה – יש אנשים שחווים ככה צלילים

האם קיים טריק להיכנס ל'זון' - וכיצד ניתן ליישם אותו בחיי היומיום?

תופעה: מה גורם למתכנתי המחשבים להיות ב'היי' באמצע העבודה?

עוד ממהות החיים

12.09.19
ההרצאה השבועית של TED: שלושה רכיבים שמעלים את הסיכוי שלנו לשכנע אחרים
10.09.19
כיצד לסגל פתיחות לחוויה ויכולת לראות את המציאות כפי שהיא באמת
09.09.19
4 סגנונות של עמידה במשימות – לא משנה איזה טיפוס אנחנו, יש דרך להוציא מעצמנו את המיטב
05.09.19
ההרצאה השבועית של TED: הכלי העיקרי להבטחת עתידנו הוא הדמיון שלנו
04.09.19
מדוע לקשרים הקרובים שלנו פוטנציאל קנאה גדול וכיצד ניתן לנתב אותה להתפתחות אישית?
03.09.19
לשמוע צבעים ולראות טעמים – כיצד פועל המוח כשמתמוססים הגבולות בין החושים
29.08.19
ההרצאה השבועית של TED: מספר תובנות לחיים שאפשר לקחת מהשיטה המדעית
28.08.19
לפתוח את הראש בעזרת שפות זרות – 7 מילים שמתארות סיפור שלם ברגע
27.08.19
באילו תנאים ונסיבות עדיף להתמקד בדבר אחד, ומתי כדאי לפרוס רשת רחבה?
22.08.19
ההרצאה השבועית של TED: בקשת עזרה נבונה ומדויקת מעודדת מענה חיובי ואפקטיבי
21.08.19
17 ציטוטים על חינוך, השכלה והוראה – היסודות שעליהם בנויים האדם והחברה
20.08.19
הרשו לעצמכם להוריד את האצבע מהדופק מדי פעם – התועלת מצמצום הבקרה בחיינו
19.08.19
חזרה על מנטרה משקיטה פעילות מוחית הקשורה בסטרס, גם עבור מי שלא מתרגל מדיטציה
15.08.19
ההרצאה השבועית של TED: סתגלנות מבדילה בין הצלחה לכישלון, והיא ניתנת לשיפור
14.08.19
לפעמים חוסר החלטיות הוא קריאה לחיזוק הדימוי העצמי – אך ספק הוא גם המפתח לתהליך
12.08.19
מה מושך אותנו בהצצה לחייהם של אחרים, אפילו אם הם זרים גמורים או אלמונים
08.08.19
ההרצאה השבועית של TED: הבנת הרגשות של בעלי חיים יכולה לשנות את גישתנו לעולם
07.08.19
תוכניות מגירה לחיים – טכניקה להתמודדות עם הפער שבין הרצוי למצוי
06.08.19
שלטו ברמת החיכוך ותוכלו לשלוט בהרגלים שלכם – 5 דוגמאות מהיומיום
05.08.19
תנו למוח הזדמנות להפתיע אתכם – חשיבה איכותית מתבצעת לאט ובנחת