אתנחתא של טבע: ברוכים הבאים לארץ המפלים הנורדית


צילומי וידאו מרהיבים של נופי הפרא באיסלנד


בועז מזרחי | 5 ינואר, 2016

המיתולוגיה הנורדית מספרת כי העולם נברא מחלקי גופו של הענק אימיר. אחד התיאורים המוקדמים ביותר של סיפור הבריאה הנורדי מופיע באדה האיסלנדית (עריכה ותרגום: אריה סתיו), אסופת פואמות שחוברה ככל הנראה במאה ה-10. באחת הפואמות, דברי ופתרודניר (218), נפגש מלך האלים אודין עם ופתרודניר, הענק החכם, ושואל אותו "כיצד נבראה בימי קדם הארץ וכיצד הרקיע, נפיל?", והענק משיב לו: "מבשרו של אימיר החלד נראה, ההרים מעצמות הענק, הרקיע ממצח הכפור של אימיר והים מדמו נתהווה". התיאור הפיוטי הזה הופך ממיתולוגיה עתיקה למחזה חי ונושם כאשר מביטים בנופי הפרא של איסלנד.

גארדר אולפסון, צלם יליד איסלנד שמטייל ברחבי האי הצפוני, לוכד בעדשתו את פלאי הטבע שבהשראתם הועלו על הכתב תיאורי הטבע באדה האיסלנדית. האי מאופיין בפעילות געשית ענפה מחד, ואקלים ארקטי מאידך, מה שזיכה אותו בכינוי 'ארץ הקרח והאש'. הסתירות האקלימיות והגיאולוגיות שעיצבו את איסלנד יצרו טבע ייחודי שקשה למצוא דומה לו על פני כדור הארץ.

למרות שפע המים, האי אינו שופע ביערות ורוב אדמתו חשופה. התנאים הללו הופכים את הקרקע לקנבס, ונתיבי המים חורצים את האדמה עד שהם מגיעים למצוקים חדים, שם הם יוצרים מפלים מרהיבים ביופיים. הקרקע הגלויה מדגישה את עוצמתו של הנוף והאקלים ביתר שאת, ואולי משום כך בחר אולפסון לכנות את הפרויקט בן שני החלקים שלו Powerful Iceland.

במובן מסוים, איסלנד היא מדינה מנומנמת שלא שעולה לכותרות כמעט בכלל. אבל כשהיא כבר כן מופיעה שם, היא מפצה על שנים של ישנוניות – וזאת בזכות תופעות הטבע שבה. בפעם האחרונה שאיסלנד העסיקה את העולם כולו הסיבה הייתה התפרצות של הר הגעש  אייאפיאטלאייקוטל בשנת 2010, ששיתקה כמעט את כל אירופה.

אכן, תנאי הטבע באיסלנד הם קשוחים, והנופים שאולפסון מצלם – הן מהקרקע והן מהאוויר – מספקים עדות ניצחת לכך. ואולם, האווירה השלווה עשויה להטעות: מקווי מים חלקים כמראה המשקפים את השמיים הבוערים בצבעי שקיעה מסתירים טמפרטורות הקרובות לקיפאון; המרבדים הירוקים מכסים קרקע וולקנית שנוצרה בהתפרצות סלע מותך; סוסי הבר שרצים חופשי באחו גדלו לממדי ענק, אבל רק כדי לשרוד בתנאים הארקטיים; המפלים הזורמים בשצף קצף מספרים את מסעם הסיזיפי של המים כשהם מפלסים דרכם בסלע המגמתי.

פני השטח של האי נראים, אם כן, כמו מפה טופוגרפית של עצמו – סלע ומים במופעם הבתולי ביותר. בנוסף למשקעים הרבים באי ולמי הים המקיפים אותו ומכרסמים אט-אט בחופיו, נביעות תת קרקעיות הניתזות מעלה בצורת גייזרים לוהטים מספקות ממד נוסף למשחק שבין המים והסלע – האחראי העיקרי על 'עיצוב הפנים' של איסלנד. זרם הגולף העובר בסמוך לאיסלנד מבטיח שלמרות המיקום הצפוני, האקלים ייוותר ממוזג.

עושה רושם שכבר בימי קדם תפסו המים והנהרות מקום של כבוד בחייהם של תושבי החוג הארקטי. באותה פואמה נורדית שהזכרנו קודם ובה אודין וופתרודניר הענק מנהלים שיחה על בריאת העולם, שואל האחרון את מלך האלים "מהו שם הנהר שהוא גבול המפריד בין אלי המרום ונפילים?". תשובתו של אודין מספקת לנו את הפרספקטיבה הנורדית העתיקה לגבי איתני הטבע – שהולמת באופן מעורר חשד את הטבע באיסלנד: "איפינג שם הנהר שהוא גבול המפריד בין אלי המרום ונפילים. לעולם לא יקפא, הוא זורם וקולח ועל כן לא עוטה אותו קרח".

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.