אתנחתא של טבע – היופי האמיתי מסתתר מתחת לקצה הקרחון


הצלם אלכס קורנל נסע לקוטב הדרומי וחזר עם תמונות נדירות


בועז מזרחי | 27 ינואר, 2015

כשנחת מבטו של הצלם אלכס קורנל (Alex Cornell) לראשונה על הקרחון ההפוך מול חופי חצי צ'אוודר שבאנטרקטיקה, המראה היה מיוחד בעיניו, אך לא יותר מיוחד משאר המראות שפוגש אדם המגיע לראשונה לאזור כמו הקוטב הדרומי. אולם המדען שהיה עימו ועם משפחתו בסירה היה שם כדי לומר "לא, זה משהו שונה, זה מטורף".

כמו אבן חן כחולה הצפה באוקיינוס. באדיבות: Alex Cornell.

בדצמבר 2014 יצא קורנל למשלחת במקום שהוא חלומו של צלם – מדבר הקרח הגדול של אנטרקטיקה. במהלך שיט במול חופי היבשת נתקלים לא אחת בקרחונים הלבנים הצפים במים, אולם הקרחון הזה היה שונה, הוא היה כחול. המדען שהתלווה לקורנל, אמו ואחותו ניחן בחוש בלשי ותהה כיצד ייתכן שירד שלג לא מכבר והקרחון לא כוסה. המסקנה המרגשת הייתה שהם צופים במחזה נדיר של קרחון בן כמעט 10 מטרים, אשר התהפך ממש לאחרונה.

לצורך השוואה, כך נראה קרחון שגרתי. באדיבות: Alex Cornell.

90% מנפח קרחון ממוצע נמצאים מתחת למים ואינם נראים לעין (ומכאן הביטוי המפורסם על קצה הקרחון). גושי הקרח הגדולים מתנתקים ממדפי קרח או מנהרות קרח על היבשת ונופלים למים כשהם שקועים חלקית. התופעה מתרחשת מכיוון שמקור הקרחונים הוא במים מתוקים מהיבשה, וקיימים הבדלים בין דחיסותם לדחיסות מי המלח.

סירת המשלחת משייטת בין הקרחונים. באדיבות: Alex Cornell.

10 האחוזים שנמצאים מעל פני הים חשופים לאיתני הטבע, למשקעים, וכל מה שמביאה עימה הרוח. לכן הצבע שלהם יהיה בדרך כלל לבן בוהק. מתחת למים הסיפור שונה בתכלית. על פי מרכז הנתונים האמריקאי לשלג וקרח, כאשר הקרחון דחוס באופן משמעותי, הוא סופג כמות קטנה של אור אדום, מה שגורם ליצירת השתקפות כחולה מהקרחון. בועות אוויר שנלכדות תחת השלג נפלטות עם הזמן, תחת תהליך מאסיבי של דחיסה. לכן, הצבע הכחול מעיד כי הקרחון נקי יחסית מבועות אוויר וכנראה שהוא עתיק למדי.

שנים של דחיסה וחומרים אורגניים יוצרים את הגוון הכחול. באדיבות: Alex Cornell.

בתהליך ההמסה של הקרחון, לעתים משתנה שיווי משקלו והוא מתהפך, כשצידו השקוע עולה מעל פני הים. וזה בדיוק המראה הנדיר שקורנל זכה לצלם. המשלחת פגשה בקרחון זמן לא רב לאחר שהתהפך, ולכן הוא נותר בתולי וצבעו נותר כחול-ירוק עמוק. מלבד הדחיסות והשתקפות האור, מינרלים וחומר אורגני מתחת למים תרמו גם הם ליצירת הצבע המיוחד, שהפך את התמונות לפופולריות תוך זמן קצר בכל רחבי העולם.

מראה נדיר, אפילו בנוף הבלתי שגרתי של הקוטב הדרומי. באדיבות: Alex Cornell.

קורנל התרגש מהאירוע לו זכה להיות עד ואף לצלם ולפרסם אותו בעולם, "זה כמו לראות קשת כפולה מעל לווייתן שפורץ מהמים…" הוא אומר ביחס להסתברות הנמוכה של היתקלות בקרחון זמן קצר לאחר שהתהפך. היופי של הקרחון מחביא בתוכו גם איזשהו מסר רחב יותר. באירועים הנדירים שאנו זוכים להציץ לחלק הסמוי של תופעות בעולם, יהא זה קרחון, מערת נטיפים תת קרקעית או נפש האדם, רבים הסיכויים שנגלה צד מפתיע ומרגש של החיים. תמונות כמו של קורנל הן זריקת עידוד כחלחלה וקפואה, לסקרנות ולצורך האנושי לחקור כל פינה בקיום שלו.

ד"ש מממלכת הקרח. באדיבות: Alex Cornell.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.