ההרצאה השבועית של TED: שלוש דקות שיכולות לעשות את ההבדל בדרך להגשמה


אנשים מצליחים משתפים את הפעולות והתכונות שקידמו אותם בחיים


בועז מזרחי | 19 נובמבר, 2015

האם ניתן ליצור נוסחה להצלחה בחיים? כנראה שלא. למעשה, קשה אפילו להגדיר מהי הצלחה. ועדיין, אנחנו יודעים לזהות הצלחה כשאנחנו נתקלים בה. אם כך, קיים ודאי מכנה משותף למי שהצליחו בחיים. ריצ'רד סיינט ג'ון, מומחה נחשב להצלחה, ניסה להבין מה אפשר ללמוד ממצליחנים, ויצא למסע מחקר בעקבותיהם. מסקנותיו מתנקזות להרצאה בת שלוש דקות בלבד. "זאת בעצם הרצאה של שעתיים שמקוצצת לשלוש דקות", הוא אומר בפתיחת ההרצאה – אבל למעשה זה לא מדויק, כיוון שכדי להגיע לתובנות הללו נדרשו עשר שנים וחמש-מאות ראיונות עם כמה מהאנשים המצליחים ביותר בעולם, ביניהם ביל גייטס, רופרט מרדוק, מרת'ה סיוטארט, ריצ'רד ברנסון ועוד.

אז עשר שנים הולידו חמש-מאות ראיונות, ואלו הובילו ל-8 תכונות משותפות לאנשים מצליחים. תוצאות מחקר זה מרוכזות בספר אחד בשם The 8 Traits Successful People Have in Common: 8 to Be Great. אחרי הכול מדובר במחקר אדיר ממדים, אבל מפתיע שהוא התחיל דווקא במקום הפשוט ביותר. סיינט ג'ון מספר על תלמידת תיכון מרקע קשה שישבה לידו במטוס בדרך לכנס של TED ושאלה אותו איך להצליח בחיים. "אז אני יורד מהמטוס ואני מגיע ל- TED", הוא אומר, "ואני חושב, אלוהים, אני באמצע חדר מלא אנשים מצליחים! אז למה שאני לא אשאל אותם מה עזר להם להצליח, ואעביר את זה לילדים?" על השאלה הזו, כאמור, הוא השיב בספר ואת עיקרי תוכנו הוא מביא בהרצאה קצרה ומשעשעת.

אלה הם הדברים שיכולים לקדם אותנו בדרך להגשת מטרות, כפי שלמד סיינט ג'ון מדמויות מצליחות בתחומן ובכלל.

1. תשוקה – אם אתם עושים משהו שאתם מרגישים שהייתם מוכנים לשלם למישהו כדי שיאפשר לכם לעשות אותו, אתם כבר בכיוון הנכון. סיינט ג'ון אומר כי "הדבר המעניין הוא שאם עושים את זה מאהבה, הכסף בא בכל מקרה".

2. עבודה קשה – מאמץ רב אולי עשוי להרתיע, אבל מסתבר שאנשים מצליחים דווקא נהנים מעבודה קשה. רופרט מורדוק, מבעלי אמצעי התקשורת המשפיעים בעולם, משתף: "זה הכול עבודה קשה. שום דבר לא בא בקלות. אבל מאוד כיף לי".

3. התמקצעות – היכרות מעמיקה עם תחום העיסוק שלכם היא קריטית. אלכס גרדן נחשב לאחת הדמויות הדומיננטיות ביותר בתחום פיתוח משחקי המחשב. עצתו היא כזו: "כדי להיות מצליח, תקע את האף שלך במשהו ותהפוך להיות ממש טוב בזה".

4. מיקוד – הבמאי נורמן ג'וויסון שיצר את הגרסה הבלתי נשכחת וזוכת האוסקר ל'כנר על הגג' אמר לסיינט ג'ון כך: "אני חושב שהכול קשור בלמקד את עצמך בדבר אחד". שמירה על פוקוס מנקה הסחות דעת שעלולות להסיט אותנו מהמסלול.

5. לדחוף קדימה – הסוד כאן הוא לדעת להפעיל נכון את הכוח הפנימי שלנו ולהתייחס אליו כאל משאב בלתי נדלה. דיויד גאלו הוא מעצב תפאורות זוכה פרסים שעבד בין היתר בברודווי ובהפקות ענק נוספות. הוא אומר כך: "דחוף את עצמך. פיסית, מנטלית. צריך לדחוף, לדחוף, לדחוף".

6. לשרת אחרים – אחד האלמנטים החשובים להגשמת מטרותיכם היא לגרום לאנשים למצוא עניין או צורך בכישורים שלכם. "הרבה ילדים אומרים לי שהם רוצים להיות מיליונרים", מספר סיינט ג'ון, "והדבר הראשון שאני אומר להם הוא 'בסדר, אתם לא יכולים לשרת את עצמכם, אתם חייבים להציע לאחרים משהו בעל ערך'".

7. רעיונות יצירתיים – כדי להצליח באמת צריך לעשות משהו שאחרים עוד לא עשו. ככל שתוצאת העבודה שלכם תהיה ייחודית יותר, כן יגדל האימפקט שלכם על הסביבה. קחו את ביל גייטס, למשל, שמציג זאת כמעט בתמימות: "היה לי רעיון – להקים את חברת התוכנה הראשונה למיקרו מחשבים".

8. התמדה – כמובן שלאורך הדרך צפויים גם אתגרים, כישלונות והרבה הרים לטפס עליהם. התמדה היא תנאי הכרחי כדי לעבור את הדרך למרות הכול. סיינט ג'ון מסביר ש"אתם צריכים להתקדם דרך ה-CRAP, שמשמעו כמובן Criticism, Rejection, Assholes and Pressure". באורח פלא כמעט, ראשי התיבות הללו שורדים את התרגום לעברית, אם מחליפים את המילה crap לבאס"ה – ביקורת, אידיוטים, סירוב והלחצה. כנראה שיש כאן אמת גלובלית חוצת תרבויות ושפות.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.