ההרצאה השבועית של TED: האם העולם כולו יכול לחיות בשלום למשך 24 שעות?


יום השלום הבינלאומי – הזמן שבו האנושות עוצרת ומתאחדת


בועז מזרחי | 30 נובמבר, -0001

בני האדם הם שונים, ולעתים שוני מוביל לקונפליקט. בכל רגע נתון נמצאים בני האדם, כיחידים וכקבוצות, בקונפליקטים עם בני אדם אחרים – פוליטיים, רעיוניים, אקדמיים, אישיים ועוד. לצד שלל היוזמות שמנסות לגשר על פערים בין בני האדם, נולד יום מיוחד שלא מבקש לפתור, אלא פשוט לעצור. יום השלום הבינלאומי, שחל מדי שנה ב-21 בספטמבר, קורא לכלל האנושות להפסקת אש מעשית ומחשבתית. בטווח הרחוק, המטרה היא להביא שלום לבני האדם באשר הם, אבל בטווח הקצר היוזמה אינה מתיימרת לפתור סכסוכים, כי אם פשוט להניח למשך יום אחד את כל המלחמות בצד, ולחיות בשלום. ומי יודע – אולי התחושה תשבה אותנו ונחליט לאמץ אותה.

בפועל, יום השלום הבינלאומי לא נוצר כגימיק לעורר מודעות, אלא משמש למטרות פרקטיות של ממש. באזורים שונים בעולם, הפסקת אש של יום אחד יכולה להציל את חייהם של עשרות ואולי מאות בני אדם. זהו חלון הזדמנויות לארגוני סיוע הומניטרי לעזור לאוכלוסיות במצוקה – לחסן ילדים, להעביר אספקה וכדומה.

אך היום הזה אינו שמור באופן אקסקלוסיבי למיעוט של אנשים הפעילים בארגוני סיוע. להיפך, השאיפה היא לערב כמה שיותר בני אדם בעולם. יוזם היום, השחקן הבריטי ג'יימי גילי אמר בהרצאה על בימת TED: "זה הכול קשור באינדיבידואלים. הכול קשור בכם ובי. זה נוגע לשותפויות… מכיוון שיחדיו, בעבודה משותפת, אני באמת חושב שנוכל להזיז דברים".

כיצד שכנעתי את הטאליבן להפסקת אש

הסיפור שעומד מאחורי יום השלום הבינלאומי מתחיל במלחמת העולם השנייה, כאשר שבוי מלחמה בריטי ביפן, שהיה עד להפצצה על נגסקי, חזר הביתה עם 21 מחבריו. החייל הזה היה סבו של גילי, ולזכרו נבחר התאריך 21 בספטמבר. החיים מול המצלמה הציתו בו את המחשבה שלפיה ניתן להשתמש במדיה כדי לקדם שלום עולמי. אבל היה חסר לו משהו, תחנת מוצא. "חשבתי, איפה נקודת ההתחלה של שלום? ואז הגיתי את הרעיון. אין נקודת פתיחה לשלום. לא היה יום לאחדות גלובלית. לא היה יום לשיתוף פעולה בין-תרבותי", אומר גילי וממשיך: "לא היה יום שהאנושות עמדה יחדיו, בנפרד מכל שאר הדברים, ושיתפה את זה ביחד. אנחנו נמצאים בזה ביחד".

וכך יצא לדרך המסע לייסוד יום השלום הבינלאומי – יום שבו יופסקו כל הסכסוכים, גם אם ימשיכו אחריו. הדרך הייתה רצופה אתגרים, ספקנות ואירועים שאיימו למוסס את היוזמה. אבל במאמץ חובק עולם ותוך רתימת מנהיגי מדינות, אנשי רוח, אקדמיה וסלבריטאים – קנה יום השלום הבינלאומי מקום בלוח השנה הגלובלי, מה שבא לידי ביטוי בהכרה רשמית מטעם האו"ם.

אחד האירועים המשמעותיים שמעידים על הצלחת היום התרחש באפגניסטן. גילי יצא למדינה שסועת המלחמה במטרה, כמעט חסרת סיכוי, להפיץ את המסר ולבקש הפסקת אש מטעם הכוחות הלוחמים ב-21 בספטמבר. הוא מספר: "היינו צריכים לחכות ולראות מה יקרה. חזרתי הביתה, ואני זוכר שאחד מהקבוצה שלנו הביא לי מכתב מהטליבאן. ובמכתב היה כתוב, 'אנחנו נבחן את היום. אנחנו נבחן את היום. אנחנו רואים בו חלון הזדמנויות. ולא נתקוף. אנחנו לא נתקוף.' וזה אמר ש[פעילים ב]ארגונים הומניטריים לא יחטפו או יהרגו… כמה ימים אח"כ, חוסנו 1.6 מיליון ילדים נגד פוליו – כתוצאה מכך שכולם עצרו".

האם יום אחד של הפסקת אש יכול לשנות משהו? מה הטעם אם למחרת חוזרים לסכסוך? הנקודה של גילי היא ששום דבר הוא לא לשווא, ואף רגע של שלום לא הולך לאיבוד. "זה גרם לי לחשוב על כוס מים צלולה", הוא מסביר. "אם נכניס לתוכה טיפה אחת, טיפה אחת של משהו, במים האלו, הם ישתנו לנצח".

הכול טוב ויפה, אבל איפה אנחנו בתוך כל הסיפור?

רוב הסיכויים שביום השלום הבינלאומי הקרוב לא תמצאו את עצמכם במדינת עולם שלישי, מנווטים את דרככם לכפר נידח עם אספקת מים נקיים או תרופות. אבל כפי שהבנתם כבר, יום השלום הבינלאומי לא מתחיל ונגמר בסכסוכים או מצוקות בקנה מידה גדול. אפשר ליישם את הרעיונות גם ברמה האינדיבידואלית.

אחת התיאוריות לגבי שלום בר-קיימא היא שצריך להתחיל ליישם אותו ברמה האישית. תחילה בינינו לבין עצמנו, בהמשך בינינו לבין הסביבה, וכך במעגלים הולכים וגדלים המקיפים את האנושות כולה. יום כיפור, אחד הימים החשובים ביותר בלוח השנה היהודי קורא בדיוק לכך – להתבוננות פנימית ולמציאת שלום בתוכנו. במקרה או שלא, יום השלום הבינלאומי חל השנה יום לפני ערב כיפור. אם נניח את ההקשרים הפוליטיים והדתיים בצד ונחשוב על הרעיונות המזוקקים של שני הימים הללו, קשה שלא לראות את החיבור ביניהם.

לרגל יום השלום הבינלאומי שחל ב-21 בספטמבר, רדיו מהות החיים יוצא בלוח שידורים מיוחד ומגוון, שכולל אנשי רוח, מוסיקאים וחוקרים שינסו לפרק את המושג "שלום" ולהביא אותו אל מחוזות חדשים של חקירה והתבוננות.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.