אתנחתא של טבע: מדוע סרטנים מקשטים את החוף ברבבות כדורי חול מיניאטורים?


זן של סרטנים יוצר מיצג אמנותי על חול הים


בועז מזרחי | 1 ספטמבר, 2015

אם תטיילו בחופים החוליים של הרצועה הטרופית שמשתרעת מאפריקה ועד האוקיינוס השקט, תוכלו לפגוש את אחת התופעות המסקרנות של עולם החי. את החוף מעטרות צורות אבסטרקטיות מסתוריות המורכבות מאינספור כדורים זעירים של חול. המדהים הוא שאין לבני האדם יד בדבר – זוהי עבודתם הקדחתנית והבלעדית של סרטנים זעירים.

על רקע העובדה שסרטני החולות הללו מגיעים לגודל של סנטימטר אחד בלבד, הדפוסים הרחבים שהם יוצרים מרשימים פי כמה. אבל מהן אותן כדוריות חול זעירות – ומדוע הסרטנים מייצרים אותן? כנראה שלא למטרות אמנות… בסדרת הטבע The Blue Planet מבית ה-BBC שופכים אור על המתרחש בחוף. מתברר כי הסרטנים ניזונים מהחומר האורגני שמצפה את גרגירי החול, ובתהליך האכילה הם עורמים את הגרגירים לכדורים עגולים ומשליכים אותם הצדה כפסולת.

הקריין האגדי סר דייוויד אטנבורו אומר כי "הסרטן ינקה כל גרגר חול ברדיוס של מטר מהמאורה שלו". זה הרבה מאוד חול לאכול, והרבה מאוד כדוריות שמסודרות בדפוסים שקשה לקבוע אם הם אקראיים או שיש בהם היגיון פנימי. כך או כך, הדפוסים האמנותיים לא יישארו הרבה זמן על החוף. הסרטנים יכולים לאכול רק כאשר החול לח, ויש להם כשעתיים לעשות זאת בטרם תבוא הגאות ותמחק את ציורי החול שלהם. בתום הגאות הם יצאו שוב ממחילותיהם ויהפכו בשנית את החוף לקנבס.

בסרטון של ה-BBC נראית המהירות העצומה שבה הסרטנים מכדררים את החול – ברמת המיקרו. אבל איך נראות יצירות האמנות מלמעלה? סרטון טיים לאפס שצולם בחופי תאילנד חושף את דפוסי החול בהתהוותם. כדורי החול נראים בווידיאו כבעלי חיים בעצמם, כשהם הולכים ומתפשטים לאורך החוף.

עבודת העפר האמנותית של הסרטנים היא סיזיפית בהגדרה. בשל פרק הזמן המצומצם שיש להם לאכול, הסרטנים צריכים לכסות שטחים נרחבים של חוף במהירות-על. מכיוון שהם חיים במושבות עם מאורות סמוכות, וגם משום שהם פועלים בזריזות, הסרטנים יוצרים מיליוני כדורים בזמן קצר, מה שמשפיע על קצב מהיר בייצור ציורי החול.

אחת השאלות שמסקרנות מדענים בנוגע לאופן התזונה המשונה הזה היא מדוע פיתחו הסרטנים צורך לכדרר את החול – מדוע הם לא משליכים את הגרגירים הנקיים הצדה, כפי שאנו עושים עם קליפות גרעינים? ההשערה הדומיננטית היא שהכדרור ויצירות החול שבאות בעקבותיו הם שכלול שנועד לחסוך בזמן ובאנרגיה. כפי הנראה, הסרטנים פשוט מסדרים בצד את כל גרגירי החול המשומשים, כדי שלא יצטרכו לחזור פעמיים אף לגרגר חול אחד. כשיש לך שעתיים לנקות חוף שלם, טכניקה שכזו היא דבר מתבקש.

אומרים שפסולת של אחד היא זהב עבור אחר. מה שהסרטנים משליכים כלאחר יד, ויוצרים מסיבות פרקטיות גרידא, יכול להיראות לנו כיצירת מופת הנדסית וביולוגית. הגאות שבאה ומוחקת את עבודת הסרטנים יכולה לצבוט קצת את הלב, אבל האם לסרטנים זה משנה? כנראה שלא. כבני אדם אנחנו יכולים למצוא ערך אסתטי גם במה שמתברר כתוצר לוואי של יצורים אחרים.

ככה הטבע בנוי, שום דבר לא הולך לאיבוד – לכל אטום יש תפקיד בשרשרת הסיבתית. ייתכן שלכדורי החול יש תועלת נוספת שטרם גילינו – וייתכן שהם משרתים מטרות נוספות עבור יצורים אחרים או עבור המערכת האקולוגית של הסרטנים. בינתיים ניאלץ להסתפק באסתטיקה של כדורי החול המיניאטוריים ובסקרנות שהם מעוררים בנו – אפילו אם הם בסך הכול ערימות זבל עם תוחלת חיים של שעתיים בלבד.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.