אתנחתא של טבע: החיים הסודיים של גרגירי החול


סיפורו של גרגיר – זהו הצד הפחות מוכר של החול


בועז מזרחי | 16 אוגוסט, 2016

"אם הייתם יכולים לקחת גרגיר חול מכל חוף, הייתה לכם את ההיסטוריה של העולם בין שתי אצבעות". חול הוא מהחומרים הנפוצים ביותר בכדור הארץ וכמו כל דבר שמגיע בכמויות גדולות, אנו נוטים להתייחס אליו כמובן מאליו. אולם החול טומן בחובו סודות מרתקים, שיכולים לגולל את סיפורו של הטבע לאורך מיליוני שנים ועל פני אלפי קילומטרים.

רשות השידור הציבורי האמריקאית (PBS), יחד עם הרדיו הציבורי הלאומי (NPR), חברו לחברת תקשורת מקומית מצפון קליפורניה כדי ליצור ערוץ מדע ביוטיוב הנקרא Deep Look. המטרה שלהם היא "להראות את הבלתי נראה, ממש בקצוות של העולם הוויזואלי שלנו, לתת פרספקטיבה חדשה על מקומנו ביקום… לחקור תעלומות מדעיות על ידי הסתכלות בקטן מאוד". הסרטון "החיים המדהימים של חול" עומד היטב במשימה: הוא יורד לרמת הגרגיר ומגלה את סיפורם של העולם והטבע מגובה הקרקע.

כל גרגיר חול מכיל שפע של מידע על המקור ממנו הגיע, הדרך אותה עשה ומשך הזמן שהמסע ארך. בחופי סן פרנסיסקו למשל, הגרגירים היו פעם חלק מהצוקים האדירים של הרי סיירה נבאדה בפארק יוסמיטי. אחרי 100 שנה של נדודים ושחיקה בנהר סקרמנטו, הם הגיעו לחופים הזהובים. בהוואי לעומת זאת, החול הגיע מבטן כדור הארץ ומעידים על כך החופים השחורים בעלי הרסיסים הוולקניים המספרים את סיפור האי כולו. לעתים גרגירי החול הם בכלל שאריות של יצורים ימיים חיים, כמו אלמוגים וקונכיות ולפעמים החול בכלל לא נשחק, אלא גדל והצטבר, כמו למשל הפרשות של סרטן זעיר אשר צוברות מינרלים על קרקעית האוקיינוס עד שהן הופכות לגרגיר חול בגודל של ראש סיכה.

הווידאו מאפשר להתבונן בחול כעל יחידת אינפורמציה זעירה המכילה שפע של מידע: "חול הוא הקפאה של רגע בזמן, נקודת עצירה בין הגדול מאוד לקטן מאוד, בין היבשתי לימי". בכל פעם שיידבק לכם קצת חול לידיים או שתחזרו מהים עם חול בנעליים – בכל מקום שתראו חול – תזכרו שיש סיפור חיים שלם המסתתר בין הגרגירים המיניאטוריים, המגולל את תולדות הטבע בכל רחבי העולם.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.