פסקול חיים להאזנה – אלה היו הלהיטים הגדולים ביום שבו נולדתם


השירים שעמדו בראש מצעד הפזמונים - בכל שנה ובכל תאריך


בועז מזרחי | 1 יולי, 2015

תורות שונות מנסות לקבוע כיצד הנסיבות ביום לידתו של האדם ישפיעו על אופיו ועל מהלך חייו. חלקן מדברות על סידור הכוכבים בשמיים, חלקן על עונות השנה וחלקן על המיקום הגיאוגרפי. באותה הרוח, אנחנו מעוניינים לבחון את הפן התרבותי של התופעה ולשאול האם למוזיקה שליוותה את לידתנו יש השפעה על חיינו ואישיותנו?

מחקרים גילו כי העדפה מוזיקלית יכולה להעיד על האישיות, אבל האם מוזיקה יכולה גם לעצב את האישיות? מובן ששאלה זו נועדה לצורך גירוי הסקרנות בלבד, כיוון שקשה מאוד לחקור ולבודד את המשתנים. ועדיין, שאלה תיאורטית היא תמיד תירוץ טוב להאזין למוזיקה, ואם כרוכה בכך גם קצת נוסטלגיה – מה טוב.

האתר Playback.fm מציע לנו לחזור אחורה בזמן ולהיזכר בשירים שהיו הפסקול הדומיננטי ביום הלידה שלנו. השירות עובד בצורה פשוטה: אתם מזינים את החודש, את היום ואת השנה שבה נולדתם – והאתר שולף עבורכם את השיר שהוביל את מצעד הפזמונים באותו תאריך, שיר יום ההולדת שלכם. אפשר לבצע חיפוש כמובן על כל תאריך שחשוב לכם או מסקרן אתכם ולגלות איזה שיר היה במקום הראשון באותו יום.

Eye Of The Tiger הוביל ב-1982. האם לשיר יש השפעה על האישיות? מתוך: Playback.fm.

אפשרות נוספת שקיימת באתר, ולא פחות מסקרנת, היא לאתר את מצעדי הפזמונים המלאים בכל שנה. החיפוש מחולק לפי עשורים, ועבור כל שנה תקבלו את 100 הלהיטים הגדולים ביותר. תוכלו להיזכר בשירים הפופולריים ששמעתם בתיכון, כשהייתם צעירים יותר, או בכל תקופה שתבחרו בחיים – החל משנת 1946. כמו כן, תוכלו להאזין לשירים ברצף באמצעות הנגן של האתר.

האתר הוא כמו שער למסע בזמן, ואפשר ללכת לאיבוד בקלות רבה בין שפע השירים שגדלנו לצליליהם. אבל האם באמת יש קשר בין השירים שהיו מושמעים בילדותנו, ובאופן ספציפי השיר המושמע ביותר ביום הולדתנו, ובין האישיות או מסלול החיים שלנו? על פי תורת הכאוס ואפקט הפרפר אפשר לטעון שלכל דבר יכולה להיות השפעה. האם המוזיקה שהוריכם שמעו בזמן ההיריון חלחלה גם אל המוח המתפתח שלכם? האם הייתה לכך משמעות? כנראה שעל השאלות יכול לענות כל אחד לעצמו.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.