גלו – מהי המשמעות שמסתתרת מאחורי השם שלכם?


האתר Behind The Name מסייע להכיר את עצמכם קצת יותר לעומק


בועז מזרחי | 14 יוני, 2015

אחד האלמנטים שאולי הכי מייצגים את האישיות של אדם הוא השם שלו. קשה לחשוב על זהות עצמית במנותק מהשם, כיוון שהוא חקוק לא רק במוחו של האדם, אלא גם במוחם של אנשים אחרים. כלומר, האדם מוגדר על פי שמו, הן על ידי הסביבה והן על ידי עצמו. מחקרים רבים מצביעים על מגמה ברורה –  לשם שנבחר לאדם יש השפעה על האישיות שלו. מדובר בהשפעה כפולה: השם מייצג את האישיות, אך גם מעצב אותה.

תורות ומסורות שונות מספקות הסברים על משמעות השם. חלקם מיסטיים, חלקם נומרולוגיים, חלקם מקורם באגדות, ויש עוד שפע של תובנות מתחומים מגוונים לגבי שמות. האתר Behind the Name מציע לגולשים משהו אחר – את שורשי השם שלהם. שירות אינטרנטי זה הוא למעשה מאגר עצום המביא את המקורות של שמות ממגוון תרבויות ושפות, כולל עברית. בדרך כלל המקור המצוין של השמות הוא היסטורי או לשוני, אך ישנם הסברים מעניינים נוספים, כמו למשל שמות שהפכו למקובלים לאחר שנבדו ממוחו של סופר או תסריטאי.

השם "אביגיל", למשל, נפוץ בשפות שונות ומקורו היסטורי. היה זה שמה של אשת נבל הכרמלי, שהפכה מאוחר יותר לאשת דוד המלך. דוגמה לשם שמקורו לינגוויסטי הוא "אלברט". על פי האתר, השם מורכב משתי מילים בגרמנית adal שמשמעותו "אציל" ו-beraht שמשמעותו "זוהר". השם המקורי הוא Adalbert והוא היה נפוץ בקרב מעמד האצולה בגרמניה של ימי הביניים. עם גלגולי ההיסטוריה הוא הפך לשם "אלברט" על הטיותיו השונות. השם "שרלוק", לעומת זאת, הוא פרי מוחו של הסופר הסקוטי ארתור קונאן דויל. לאחר שיצירתו על הבלש המבריק שרלוק הולמס התפרסמה ב-1887, הפך השם לפופולרי בקרב הורים רבים.

מקור ומשמעות השם "אביגיל" צילום מסך: Behind the Name.

שיטוט באתר מבטיח עולם שלם ומסקרן של הסברים ומקורות, אך המעניין ביותר הוא מקור השם שלנו ושל הקרובים לנו. הקשר הבלתי נפרד בין שם לזהות הוכח במחקרים פסיכולוגיים רבים. באוניברסיטת אוסלו התפרסם מחקר על חשיבות השם בהקשר ספרותי, ככזה שמטרתו "להראות את הקשר ההדוק בין שמו הפרטי של אדם לבין תחושת הזהות והעצמיות שלו. הקשר הזה הוא חשוב מאוד – בעבר צוין אפילו כי לבחירת ההורים בשם לילדם תהיה השפעה על התפתחות האישיות שלו".

את הקביעה הזו מהדהד מאמר במגזין Live Science, לפיו קיים גוף מחקרי גדול התומך ברעיון שלשם יש השפעה המלווה את התינוק גם בחייו הבוגרים. הבנת מקור השם אם כן, היא דרך מעמיקה להכיר נדבך נוסף באישיות שלנו.

ברוב המקרים אנו נושאים את השם שלנו חיים שלמים, ולפעמים הוא מוענק לנו עוד לפני שנולדנו. זהו בורג מרכזי בדרך שבה אנו תופסים את עצמנו ובדרך שבה אחרים תופסים אותנו. השם שלנו הוא למעשה אנחנו. לכן, הבנת ההיסטוריה או המשמעות המילולית שלו יכולה לעזור לחבר אותנו למקום הזה גם ברמת הזהות והאישיות.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.