מדוע ריח מעורר בנו זיכרונות חזקים ואיך להשתמש בזה לטובתנו?


מחקרים בדקו מדוע ואיך חוש הריח מעצב את התפיסה וההתנהגות שלנו


בועז מזרחי | 30 אוקטובר, 2014

אתם צועדים ברחוב ולפתע ריח של לחם טרי מכה באפכם. כהרף עין הרחוב בו אתם נמצאים נעלם, ואתם מוצאים את עצמכם במאפייה הקטנה בשכונת ילדותכם, או בביתה של סבתא בשישי בצהריים…

זהו טיבו של חוש הריח – הוא שוטף אותנו בזיכרונות עזים ומסוגל לגרום לנו לחוות שוב סיטואציותֿ  מהעבר. המדע מסביר זאת בכך שחוש הריח הוא הראשון שהתפתח באדם ובניגוד לשאר החושים שמחוברים למוח בדרך עקיפה, הוא מקושר באופן ישיר לשני חלקים משמעותיים במוח: האמיגדלה – חלק במוח המעורב בתהליכים של זיכרון, למידה אסוציאטיבית, ויסות רגשי ועוד – ווההיפוקמפוס – חלק במוח האחראי על יצירת זיכרונות חדשים. הערוץ הישיר של חוש הריח לשני החלקים הללו במוח, הופך אותו לכלי רב עוצמה להצפה של זיכרונות בצורה חיה.

בכתב העת המדעי Scientific American מסבירה פרופסור ר'ייצ'לס הרץ כי חוש הריח מתהווה כבר בעובר, ומשפיע עליו עוד בטרם נולד: היא מציגה ניסויים מדעיים שמוכיחים כי ריחות שהאם ספגה במהלך ההיריון, התבררו כמועדפים על תינוק שנולד ברבות הימים.

ביטוי המפתח להבנת ההשפעה של חוש הריח על המחשבות והרגשות שלנו הוא למידה אסוציאטיבית. מדענים מהאוניברסיטה הנורבגית למדעים וטכנולוגיה גילו כי תהליך קשירת הזיכרונות לריחות מתבצע באמצעות גלים הפועלים על מערכת העצבים במוח. התהליך הזה מסתכם בכך שהמוח שלנו מאחסן בתוכו פרטי זיכרון המקושרים באופן ישיר עם ריחות מסוימים.

תוצאות הניסויים והמחקרים הללו כבר מצביעים על עומק ההשפעה של חוש הריח. מחקרים אחרים בדקו באיזה אופן לחוש הריח יש השפעה על התפיסה, הרגשות ואף על ההתנהגות שלנו.

חוש הריח משפיע על רגשות, תפיסה והתנהגויות

איך הרגשות שלנו מושפעים מריחות? מחקר שפורסם בירחון המדעי של אוקספורד בדק את הסוגיה: חשיפה לריחות מסוימים תוך מניפולציה רגשית הביאה לשינוי התפיסה אצל הנבדקים ביחס לגירוי (הריח) אליו נחשפו. אם נחבר את הדברים הללו עם הלמידה האסוציאטיבית, נגלה כי אנו מקבעים תפיסה מסוימת כלפי ריח של משהו, בהתאם לחוויה הראשונה במסגרתה נחשפנו לריח.

הוכחה לכוחו של הריח לצרוב רגש ורושם היא "מחקר הצלליות", בו נבדקים התבקשו לכתוב את הרושם שלהם על דמויות פיקטיביות שהופיעו בפניהם כצלליות, תוך שהם נחשפים לריחות של לימון ובצל. ד"ר תרזה ל. ווייט, מהאוניברסיטה לרפואה בניו יורק, מציגה את התוצאות: הנבדקים שנחשפו לריח של לימון התרשמו מהצללית כדמות נקייה ונעימה, ואילו הנבדקים שנחשפו לריח של בצל דיווחו על דמות מלוכלכת ודוחה.

ניסוי נוסף, שנערך באוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו, בחן גם את השפעתה של רמה מזערית ובלתי מודעת של ריח. תוצאות המחקר מדהימות: ריח, גם ברמה בלתי מורגשת, יוצר הבדלים משמעותיים ברושם על אנשים אחרים.

האם אפשר לתקן חוויות באמצעות חוש הריח?

אם אנו יודעים שריח מסוים יכול להיקשר לחוויה חיובית – האם נוכל ליצור חוויות כאלה באופן יזום? האם אפשר לאלף את חוש הריח לפי רצוננו?
את התשובה אפשר לשאוב מניסוי שערך ד"ר וון לי מאוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו. הוא וצוות החוקרים שלו ביצעו סריקות מוח באמצעות fMRI לנבדקים בעת שנחשפו לריחות שונים. תוצאות הניסוי גילו כי למוח יש תכונה הנקראת "גמישות עצבית" – יכולת ללמוד ריחות חדשים ולעצב את הזיכרונות מחדש בהתאם לחשיפה. המחקר הזה פותח בפנינו אפשרות לקחת שליטה על הזיכרונות, התפיסה וההתנהגות שלנו:  חוש הריח מקבע זיכרונות, אולם המוח הוא כלי מופלא שיכול להתעדכן כל הזמן.
אדם שבילדותו נעקץ בפניו על ידי דבורה כשהריח פרחים בשדה – גם בבגרותו יתעוררו בו תחושות לא נעימות כתוצאה מריח השדות. "חשיפה מתקנת" לריח של אותם הפרחים תוך כדי חוויה מהנה שנעשית באופן עקבי, יכולה לשנות את התפיסה והתחושות כלפי אותו ריח.

חוויות שהתרחשו בעבר יכולות להשפיע על הדרך בה אנו חווים התנסויות חדשות, אך בכוחנו לשנות את התפיסה של חוויות מסוימות על ידי "חינוך מחדש" של חוש הריח.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.