הצד המעשי של הפילוסופיה: הומור כדרך להתגבר על כל אתגר


12 דקות שמורידות את הפילוסופיה לקרקע


בועז מזרחי | 10 יוני, 2016

נהוג לחשוב על פילוסופיה שהיא תחום הלימוד המופשט ביותר והכי פחות פרקטי. פילוסופיה עוסקת בנשגב, בערכי ובמוסרי, והיא משרטטת רעיונות כלליים לאורח חיים, שלרוב מנוסחים בצורה מורכבת, דורשים ידע מקדים ומבטאים בעיות שהאדם הממוצע לא נדרש אליהן באופן מובהק בחיי היומיום. מי צריך את כל זה? לידיה אמיר, פרופסור לפילוסופיה, מאמינה שכולנו.

אמיר היא מרצה בכירה ופילוסופית מעשית מוסמכת, והיא מתארחת ברדיו מהות החיים כדי להציג את הצד הפרקטי של הפילוסופיה. אף על פי שזה מנוגד לאינטואיציה של מרבית האנשים, לפילוסופיה יש יכולת לפתור בעיות ממשיות מחיי היומיום. זה יכול להיות בנושא אהבה, אמונה, רוחניות, מוסר ואפילו שאלות בענייני עבודה וזוגיות. המטרה של פרופסור אמיר היא להוציא את הפילוסופיה מהאקדמיה ולהביא אותה לקהל הרחב. אם להשתמש במילותיה, "חשוב שכל אדם ידע שיש דלת של פילוסוף שאפשר לדפוק עליה".

כדי להבין איפה מתחברת הפילוסופיה לצד המעשי בחיים צריך להתגבר על הדימוי המנותק שלה. אמיר מסבירה כי כל פילוסוף כתב את משנתו מתוך מצוקה או בעיה קונקרטית וממשית שהתרחשה בחייו או בזמנו. ולכן הקשר למציאות הוא ישיר, צריך רק לדעת לתרגם אותו לרמת השטח – וכאן נכנסת לתמונה הפילוסופיה המעשית.


לפזר את הערפל שסביב הבעיה

אחת הדוגמאות שעוזרות להבין את עבודתו של הפילוסוף המעשי קשורה לאהבה. אמיר מתארת את תהליך העבודה אל מול אדם שנפגע מקשר רומנטי. היא מבקשת ממנו לנסח שאלה, למשל "מהי אהבה?" זוהי שאלה מאוד כבדה, אבל לפילוסוף מעשי יש סט של תיאוריות לגבי אהבה, והרחבת הידע לגבי המושג מסייעת להבהיר מהי המצוקה האמיתית שאתה מתמודד האדם, ומכאן להתחיל ולחקור כיצד לעזור לו. אמיר מאמינה שפיזור הערפל סביב הבעיה הוא זה שיכול להביא מזור, ולאו דווקא פתרון ישיר לבעיה. כלומר, ההבנה העמוקה של מצב הדברים היא זו שבאופן עקיף מסייעת להתגבר על המכשולים.

היא מספרת על זוג שמגיע להתייעצות ומספר על מריבות בלתי פוסקות על כל דבר קטן. הפילוסוף המעשי יחלץ מכל אחד מהם את עולם הערכים שלו ואז יגלה כי כנראה קיים בין בני הזוג פער תפיסתי שאף פעם לא דיברו עליו: אחד מייחס חשיבות גבוהה לנוחות והשני לכסף. אז בנסיעה לחו"ל, היא אומרת, הם יתווכחו על דברים קונקרטיים, אחד יעדיף לנסוע במונית יקרה כדי להימנע מטרטור, והשני יעדיף לחסוך את הכסף הזה לדברים אחרים. זהו קונפליקט ממשי מחיי היומיום, אך הוא נובע מפער אידיאולוגי, או אם תרצו, מהשקפה פילוסופית שונה של בני הזוג. הצפת הפער האידיאולוגי עוזרת להבין את שורש הבעיה ומאפשרת לבני הזוג להכיל אחד את השני.


הומור מבטל את הצד הטרגי של החיים

פרופסור אמיר נדרשת בשיחה לאתגר האולטימטיבי ומנסה לענות על שאלת השאלות – מהי מהות החיים? היא מציגה את תזת "האדם המגוחך": רוב התפיסות, המזרחיות והמערביות כאחד, שמות את הדגש על הצד הטרגי של החיים. הן מנסות לפתור את הפער שבין השאיפות, הרצונות והתשוקות שלנו, ובין היכולת לממש אותם, ובמילים אחרות – הפער בין הרצוי למצוי.

אמיר מציעה משהו מהפכני למדי – לא לנסות כלל לפתור את הקונפליקט. פתירה שלו מסירה מאתנו את האנושיות, כיוון שאנו כבני אדם מוגדרים על ידי הפער בין הרצוי למצוי. לכן, מה שצריך זה כלי שיכול לשאת את הפער ללא הטרגיות שבו. הכלי הזה הוא הומור. תפיסה קומית של מה שנחשב טרגי מוציאה את העוקץ מהפער, מביאה שלווה, מפסיקה את העיסוק בטרדות שלנו ומפנה מקום עבור הזולת. אמיר אומרת כי "ההומור הוא כלי לשינוי עצמי, כלי שמאפשר לכל אדם לקבל את עצמו במידה ולערוך את השינוי הדרוש".

העצה שהיא מעניקה למאזינים היא לחשוב תוך כדי תנועה: "חיים תוך מודעות אלה חיים פילוסופיים, אבל המודעות צריכה להיות פרי רפלקסיה, חשיבה שעברה איזושהי הכשרה. הפילוסופיה היא הדבר המעשי ביותר בעולם".

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.