סיפור בהמשכים – אליס בארץ הפלאות נכתב מחדש בקעקועים


יוזמה עולמית: כל אדם הוא משפט מתוך הספר המפורסם


בועז מזרחי | 10 מאי, 2015

דורי דורות של ילדים ומבוגרים גדלו על הסיפור "אליס בארץ הפלאות" מאז 1865. בימים אלו יוצאת קבוצה של יזמים צעירים בפרויקט מיוחד לציון 150 שנה לפרסום הקלאסיקה של לואיס קרול, במסגרת חברת lithographs. הרעיון שלהם שואב מהדרך שבה חיבר הספר בין דורות ותרבויות, מה שהוביל אותם לנסות וליצור את שרשרת הקעקועים הארוכה בתבל.

השיטה היא פשוטה: הטקסטים של הספרים "אליס בארץ הפלאות" והמשכו "מבע למראה ומה אליס מצאה שם" פורקו ל-2,500 ו-2,757 משפטים בהתאמה. כל משפט הופך לקעקוע (זמני) שהגולשים יכולים לקעקע על גופם, לצלם ולהעלות לאתר. כל קטע מהספר מקועקע פעם אחת, ולכן צריך להגיש מועמדות ולהמתין למשפט שיתפנה כדי להצטרף לשרשרת. התמונות של הקעקועים מתוך הספר נערכו בגלריה והפכו את הסיפור לאנושי.

בסך הכול קיימים 5,258 קעקועים להשלים – רבים מהם כבר מסתובבים במקומות שונים בעולם, כשהם יוצרים חיבור אמורפי בין אנשים שכלל אינם מכירים אחד את השני, כשהמשותף להם הוא חדוות הקריאה ותו לא. ואכן, מטרת המיזם היא לעודד לקריאה ולהזכיר את מקומה החשוב בחיינו. כחלק מהקמפיין של lithographs, החברה תורמת ספרי איכות לקהילות נזקקות – ספר על כל חמישה קעקועים חדשים.

אנשים שונים נושאים עמם משפטים מהספר ויחד מתקבל הטקסט המלא. מתוך:lithographs.

 

פרויקט שרשרת "אליס בארץ הפלאות" שהושק למימון קהילתי באתר Kick Starter הוא גולת הכותרת של הפעילות, אך החברה מקדמת את תחום הספרות גם באמצעות קעקועי טקסטים מספרים אחרים, לצד הפקת חולצות, פוסטרים וכדומה. כל המוצרים מנציחים מילים מספרים,  ורכישה שלהם גם היא מתוגמלת בתרומת ספרים. כפי שמספר אתר החברה: "בדיוק כמו שהמילים על גבי הדפים בסיפורים האהובים עליכם מתעוררות לחיים בדמיונכם, המוצרים שלנו עוצבו כדי להמחיש את הדמויות והסצנות המושרשות בטקסט".

מלבד העובדה ששרשרת הקעקועים האנושית באה לקדם סיפור קלאסי וספרות בכלל, יש לה ערך מוסף לא פחות חשוב – היא מזכירה לנו שכולנו חלק מאותו הדבר. הפיזור של טקסט מאותו המקור על פני "סוכנים" רבים מזכיר כי בכל אחד קיים איזשהו חלק קטן שמחבר אותו לכלל, מן מטען שהוא נושא עמו ומזכיר לו שהוא שייך לסיפור גדול ומופלא שאת חלקיו האחרים נותר עוד לגלות.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.