מדוע כדאי לכל אחד לקרוא את ספרי הארי פוטר


התועלת האישית והחברתית שבספרי פנטזיה


בועז מזרחי | 8 פברואר, 2015

אין ספק שסדרת ספרי הארי פוטר הטביעה את חותמה על התרבות, כשהפכה לסדרת הספרים הנמכרת ביותר בכל הזמנים עם מכירת מעל 450 מיליון עותקים. מתברר שאלו חדשות מעולות, כך על פי מחקר שפורסם ב- Scientific American.

אלו הם לא רק ספרי הארי פוטר שטובים לנו, אלא ספרי פנטזיה בכלל, אך המחקר המסוים הזה התמקד בסדרה הפופולארית. כבר כמה עשורים ידוע כי אחת הדרכים ליצור גישה חיובית כלפי קבוצת חוץ (קבוצה כלשהי שאיננו רואים עצמנו כשייכים אליה), היא על ידי שיתוף פעולה עם חבר מקבוצת החוץ. אפילו קריאת סיפורים על חברויות בין מישהו מקבוצת פנים (קבוצה שאנו רואים עצמנו שייכים אליה) למישהו מקבוצת חוץ יכולה לשפר דעות וסטיגמות על קבוצת החוץ כולה.

באופן ספציפי, ספרי הארי פוטר הוכיחו את האפקט הזה בניסוי פסיכולוגי-סוציולוגי שנערך באוניברסיטת מודנה ורג'ו אמיליה באיטליה. החוקרים ביצעו 3 ניסויים: הראשון בוצע בקרב ילדי בית-ספר יסודי, אשר עברו הערכה של עמדתם לגבי מהגרים. לאחר מכן הילדים חולקו לשתי קבוצות שנפגשו אחת לשבוע לקריאת קטע מהארי פוטר ולדיון עליו עם עוזר מחקר. קבוצה אחת קראה קטעים שבהם מתוארים אירועים הכוללים דעות קדומות, למשל קוסם טהור דם (ששני הוריו קוסמים), הקורא לחבר של הארי פוטר בשם "בוצדם (Mudblood) קטן ומלוכלך" – כינוי גנאי שנחשב לעלבון קשה. קבוצת הביקורת קראה חלקים ניטרליים כמו הקטע שבו הארי פוטר רוכש את השרביט הראשון שלו.

ספרי פנטזיה מורידים מחסומים בין קבוצות ומסייעים לקבלת האחר.

הילדים נפגשו במשך שישה שבועות, ושבוע לאחר המפגש האחרון עברו הערכה נוספת של עמדתם כלפי קבוצות חוץ. החוקרים גילו כי הילדים שהזדהו עם דמותו של הארי פוטר והיו בקבוצה שקראה קטעים עם דעות קדומות הפגינו יחס חיובי יותר כלפי מהגרים. הילדים שהיו בקבוצה הניטרלית לא שינו את עמדתם. התוצאות הללו חזרו בשני מחקרי המשך שביצעו ד"ר לוריס וזלי ועמיתיו: האחד מצא שיפור ביחס כלפי הומוסקסואלים בקרב תלמידי תיכון איטלקיים והשני מצא קשר בין קריאת הארי פוטר לבין שיפור ביחס כלפי פליטים בקרב סטודנטים באנגליה.

ההשערה של המחקר היא כי השיפור ביחס לקבוצות חוץ בעקבות קריאת הספרים, נובע מהקשר של הארי פוטר עם קבוצות שאינן זוכות להערכה בעולמו, כמו חצויי הדם או המוגלגים. ילדים שהזדהו עם הארי פוטר הזדהו למעשה עם דמות סובלנית שמקבלת את השונה למרות שהוא מוקע בקבוצת הפנים שלו. ג'יי קיי רולינג יצרה מרקם חברתי מורכב בסיפור שגורם לקוראים להזדהות עם החלש.

זוהי לא הטבה בלעדית של סדרת הארי פוטר. קריאת ספרות פנטזיה, כפי שנמצא במחקר שנערך בניו-סקול שבניו יורק, משפרת את הכישורים החברתיים, כמו למשל הבנה מעמיקה של המצב המנטלי שבו נמצאים אנשים אחרים ועקב כך אמפתיה מוגברת.

נראה כי המורכבות של ספרי הפנטזיה מסייעת לקוראים לאמץ נקודות מבט שלא היו יכולים לאמץ לולא פגשו בספר. מלבד התועלות הכלליות של קריאה, היתרון הגדול של הז'אנר הוא הריחוק. כלומר, הספרים עוסקים בדמויות ובקבוצות מומצאות, ובכך עוקפים מחסומים של דעות קדומות. הם לא מכילים אוכלוסיות אמיתיות ולכן נמנעים מהעלאת מחסומים מנטליים בקרב הקוראים. "בהתבסס על עבודתנו," אומר ד"ר וזלי, "ספרי פנטזיה דוגמת הארי פוטר יכולים להיות כלי עזר גדול עבור מחנכים והורים בלימוד סובלנות".

קשה לאמוד את מידת הסובלנות בעולם, וכל העת פועלים כוחות לכאן ולכאן, אבל מעודד לגלות שמאות המיליונים שקוראים ספרי פנטזיה עוברים תהליך שהופך את כדור הארץ למקום יפה ומאוחד יותר.

תמונת כותרת: meunierd / Shutterstock.com.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.