איך היו נראים החיים שלכם לו הייתם בוחרים בדרך אחרת…


פרויקט צילום בוחן: מי הייתם יכולים להיות?


בועז מזרחי | 3 פברואר, 2015

האם תהיתם פעם איך החיים שלכם היו נראים אם הייתם נולדים בארץ אחרת, בוחרים בן זוג אחר או אפילו עוסקים במקצוע אחר? עד כמה זה היה משפיע על הזהות שלכם?

הצלמת הצ'כית דיטה פפה עונה לעצמה על השאלות הללו באמצעות סדרת תמונות שנקראת Self Portraits with Men, ובה היא הופכת לזיקית אנושית שמחליפה זהויות ביחס לשאלה 'מה אם?'

פפה יוצרת לעצמה משפחה דמיונית עם בן זוג, ילדים ולפעמים גם כלבים מתחלפים. כל תמונה מייצגת תרחיש אחר שיכול היה להיות חייה. מבט בכל תמונה בנפרד לא יגלה דבר מיוחד, כיוון שכל תמונה נטמעת בצורה מושלמת בסביבה הסוציו-אקונומית שבחרה האמנית. אולם, כאשר מתבוננים בסדרה כולה מגלים עד כמה נזיל גיבוש הזהות שלנו: פעם היא בורגנית אמידה, בתמונה הבאה – כבר דיירת שכונת קרוואנים, לאחר מכן היא חיה בפרברים עם משפחה וכלב וכך הלאה.

סדרת תמונות שבוחנת את אפקט הפרפר. צילום מסך: Ditapepe.

במידה מסוימת, התמונות בוחנות את "אפקט הפרפר" של תורת הכאוס. על פי הפתגם, "משק כנפיו של פרפר בסין יכול לחולל טורנדו בצדו השני של העולם". העיקרון הוא ששינויים קטנים בתנאי ההתחלה של מצב מסוים, יכולים להתפתח לכדי שינויים עצומים במורד הדרך. במצב היפותטי, די והיינו בוחרים לחזור מבית הספר בדרך אחרת פעם אחת בלבד – כדי שחיינו ייתעצבו במסלול שונה לחלוטין.

כשהיא מדמיינת מחדש כיצד היו יכולים להיראות חייה היא מעוררת שאלות של מקור, בחירות החיים, השפעה סביבתית וכמובן זהות אישית. ואולי יותר מהשאלה כיצד החיים שלנו היו נראים לו בחרנו אחרת, חשובה השאלה כיצד החיים שלנו יכולים להשתנות בהתאם לבחירות שנעשה בעתיד.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.