7 ציטוטים של מרכוס אורליוס על התנהגות חיובית


שיעורים לחיים מלפני 1,800 שנה – רלוונטיים גם היום


בועז מזרחי | 12 ינואר, 2015

5 קיסרים ששלטו ברומי נחשבים למנהיגים הטובים והנאורים ביותר באימפריה. האחרון בשושלת זו היה מרכוס אורליוס. את המנהיגות שלו שאב אורליוס מדמות השליט-פילוסוף של אפלטון. הוא היה פילוסוף סטואי, ניהל אורח חיים צנוע ודאג לחינוך הדורות הבאים. כחלק מתהליך מתמיד בו ניסה לשפר את התנהלותו ואישיותו, כתב אורליוס את הספר "הרהורים", בו הוא מפרט את רעיונותיו לגבי מוסר ושיעורים שלמד מדמויות שונות בחייו. הנה כמה מהם שיכולים להיות אקטואליים גם 1,800 שנים אחרי זמנו.

1. על עבודה

 "מהמורה הראשון שלי למדתי: לא לתמוך בצד זה או אחר במרוץ מרכבות, בלוחם זו או אחר בקרב. לקבל חוסר נוחות ולא להעלות דרישות. לעשות את העבודה שלי, לעסוק בענייני ולא להקדיש זמן לרכלנים".

2. על למידה מקריאה

"מראסטיקוס למדתי: לקרוא בתשומת לב ולא להסתפק רק בהבנת התמצית של הדברים. לא ליפול ברשתם של בעלי לשון חלקלקה".

3. על המחמאה הגדולה ביותר

"מסקסטוס למדתי: להראות סימפתיה אינטואיטיבית לחבר, סובלנות לחובבנים ובעלי מחשבה מרושלת. [את] היכולת שלו להסתדר עם כל אחד. שהייה בחברתו הייתה המחמאה הגדולה ביותר".

פסלו של מרכוס אורליוס, "הקיסר הטוב", איטליה.

4. על השפעת הכוח

"מפרונוטו למדתי: להכיר בזדוניות, בתככנות ובצביעות שכוח מייצר, ובאכזריות המשונה שקיימת פעמים רבות בקרב אנשים 'ממשפחות טובות'".

5. על בחירה בדרך המלך

"ממקסימוס למדתי: התחושה שהוא נתן לגבי הישארות על הדרך, במקום להיות מוחזק עליה".

6. על להיות אדם

"מאבי למדתי: חמלה. היצמדות ללא היסוס להחלטות, לאחר שקיבל אותן. אדישות לכבוד שטחי. עבודה קשה. התמדה. האזנה לכל מי שיכול לתרום לטובת הכלל. הוא רדף בנחישות אחר התייחסות לאנשים כמו שמגיע להם. הוא נתן תחושה של מתי לדחוף ומתי לסגת. השאלות החוקרות שלו במפגשים. אדם מוכוון מטרה, שכמעט אף פעם לא מסתפק ברושם ראשוני, או קוטע דיון באמצע. דבקותו בחברים – אף פעם לא הספיק לו מהם ואף פעם לא בחר לו מועדף. סמך על עצמו, תמיד. עליצות. והתכנון-מראש שלו (הרבה מראש) ותשומת הלב הסמויה שלו אפילו לדברים פעוטים. והאיסור שלו על קריאות עידוד וכל ניסיון להחמיא לו. וניהול המשק שלו. היכולת שלו לקחת אחריות ואשמה. וגישתו כלפי אנשים: ללא דמגוגיה, ללא משוא פנים, בלי לספק יצרים. תמיד מפוכח, תמיד יציב ולעולם לא המוני או נתון לאופנות חולפות".

7. על חשיבה חיובית

"מאימי למדתי: אדיקות דתית וגמילות חסדים ופרישות, לא רק ממעשים רעים אלא גם ממחשבות רעות ויתר מכך פשטות בדרכי שלי, של חיי, לעזוב את הרגלם של העשירים".

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.