אתנחתא של טבע: כוראוגרפיה מחשמלת של סופות ברקים ותאי-על


נפלאות מזג האוויר החורפי בסרטון טיים לאפס


בועז מזרחי | 6 ינואר, 2015

"זה יכול להתחיל ביום בהיר, ואם התנאים נכונים, עננים יתחילו לצוץ. חלק מהם הופכים לסופות רעמים וכל מה שהופך לתא-על, עשוי להסתחרר למפלצת המתנשאת לגובה של 12-15 ק"מ באוויר. העננים שולטים לחלוטין בסביבה שלהם ויכולים לכסות 80 ק"מ או יותר".

מילים אלה שייכות לניקולס ווגנר, צלם מוויומינג שפיתח חיבה מיוחדת לסופות המתרחשות מעל המישורים הגדולים של אזור המערב התיכון בארה"ב. בסרטון Stormscapes 2 הוא מביא את סיפורן של הסערות במופע אור-קולי טבעי, בו הוא מצליח להעניק אישיות ואופי לתופעות מזג האוויר. הסרטון נפתח בסצנה של קשת (לאחר הקדמה קצרה), כשהשמש שוטפת את המישורים הירוקים והרעננים. אט אט מתעבים העננים ומאפילים על המרחב האינסופי, כשרק הברקים מאירים את הנוף כל כמה שניות. מוזיקה שנבחרה בקפידה, גורמת לסצנה להיראות כמו כוריאוגרפיה מתוזמנת היטב של העננים והברקים.

 Stormscapes 2 from Nicolaus Wegner on Vimeo.

ווגנר לא מגדיר את עצמו כצייד סופות, אבל כצלם מקצועי הוא מוצא משיכה עזה לתופעות מזג האוויר. בין חודש מאי לספטמבר 2014, הוא עבר בין המדינות ויומינג, מונטנה, דרום דקוטה, נברסקה וקולורדו – וצילם בטיים לאפס את התהוותן של סופות רעמים וברקים אדירות ממדים, בדגש על תאי- על בעלי המראה האופייני של עמוד מעובה. זהו סרטון הסופות השני שצילם, לאחר שהראשון זכה לחשיפה באתר נשיונל ג'יאוגרפיק. בראיון שנערך עמו הוא מספר מדוע החל לצלם סערות, "יש משהו מסקרן בלראות את העננים הללו נבנים ואת הכוח שמאחוריהם – כל היסודות מתחברים".

הוידאו ערוך כמו סיפור עם התחלה אמצע וסוף: כבר בראשיתו, כשמזג האוויר עוד שליו יחסית, מתחיל להיבנות המתח על ידי העננים. עם התגברות הסופה, עולה קצב היווצרות העננים הנראים כגושי צמר גפן הנמתחים מן הקרקע אל השמיים, והמוזיקה מלווה בדיוק מרשים את ההתרחשות. הסופה מגיעה לשיא בו העננים והברקים כמו נכנסים לסחרור מטאורולוגי ומציגים את הטבע במלוא עוצמתו. כפי שהסופה נוצרה, כך היא שוכחת – השמיים נרגעים, העננים שטים לאיטם ומפנים מקומם לאור השמש ולקשת בענן – שסוגרת מעגל.

צפייה בענני ענק ותאי-על המכסים שטח שנפרש עד לקו האופק מעוררת תחושה של יראת כבוד. יחד עם זאת, היא משמשת כתזכורת יפהפייה להרמוניה של מזג האוויר, למחזוריות של החיים בכדור הארץ ולאיזון המתקיים בכל תופעה בטבע.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.