לפעמים הערך העצמי שלנו הוא עניין של בחירה


האמירה "לכל אדם יש מחיר" מציבה דילמה מוסרית נוקבת שרבים מאיתנו נתקלים בה בדרגות חומרה כאלה ואחרות. אומנם לכולנו יכולה להיות עמדה לגבי השאלה, אך בפועל היא נבחנת רק ברגע האמת. במובאה מהספר "המתנה" עומדת דילמת המחיר שלנו לבחינה.


| 2 מרץ, 2022

באסופת הסיפורים הקצרים המתנה בוחן המחבר ואיש העסקים היווני סְטֶפאנוֹס קְסֶנאקיס סיטואציות שונות מחיי היומיום ומעמיד אותן תחת זכוכית מגדלת לאחר מעשה. אף-על-פי שהן טריוויאליות במהותן – ואולי דווקא בגלל זה – הרהור בהן מוביל להבנה שבכוחנו לבנות ולעצב את עצמנו, לבנה אחר לבנה. הסיפור הבא מדגים כיצד בצורה מדויקת. באדיבות מטר הוצאה לאור.

כמה שווים חמישים אירו?

הזמנתי כרטיסי ביקור לבנות שלי. הן בנות תשע ושש. כדי שיוכלו לחלק אותם לחברות שלהן. אבל גם כדי שיֵדעו מה זו זהות. מה פירוש הגדרה עצמית. ומה זאת אומרת להציב מטרה. האחת רצתה לכתוב "מדריכת כושר — ספורטאית", והשנייה "מדריכת כושר — חוקרת ארצות". האחת רצתה צבע שחור, והשנייה מין תכלכל־ירקרק. הצבעים האהובים עליהן. דאגתי לכל הפרטים האלה.

מתישהו הבחורה מבית הדפוס מתקשרת אלי ואומרת שכרטיסי הביקור מוכנים. אני נוסע לקחת אותם. נראים יוצא מהכלל. בדיוק כמו שהן חלמו.

מגיע הרגע לשלם. היא אומרת לי שכבר שילמתי מקדמה של מאה אירו. אני זוכר שנתתי חמישים. בהתחלה אני לא פוצה פה. חמישים אירו הם חמישים אירו. אבל תכף אני חושב על זה עוד פעם. כבר עשיתי עם עצמי יותר מדי עבודה בשביל למכור את עצמי בחמישים אירו. אני מתעקש. "נתתי חמישים, לא מאה." היא בודקת שוב בניירות שלה, ומאשרת. היא לא מסתירה את ההפתעה שלה. מודה לי.

יש לי חמישים אירו מיותרים? אין לי. אבל לא זרקתי את הכסף. גם לא בזבזתי אותו. השקעתי אותו בעצמי. בקופת החיסכון שלי. זאת שלא נראית לעין. החשובה מכולן. קופת החיסכון הזאת היא הזהות שלכם. והיא הדבר הכי יקר ערך שיש לכם.

הזהות שלכם היא מי שאתם חושבים שאתם.

ומי שאתם ישקף תמיד את מי שאתם חושבים שאתם.

בדיוק כמו הצל שלכם, שמלווה אתכם. לעולם לא תצליחו להשיג את הצל שלכם. וזאת הרגשה מעולָה להרגיש מעולֶה. תהיה אשר תהיה המשמעות של המילה הזאת בשבילכם. כל הכסף שבעולם לא יכול לקנות את ההרגשה הזאת. וההרגשה הזאת תיקח אתכם אל החלומות הכי יפים שלכם. אקספרס. בלי תחנות ביניים.

כשיצאתי מבית הדפוס הייתי בעננים. הייתי מי שחלמתי להיות. ההוא שכל הכסף שבעולם לא יכול לקנות אותו.

כמה שווים חמישים אירו?

אל מול הערך העצמי שלכם? כבר אמרנו:

את כל הכסף שבעולם.

תמונת כותרת: Tim Mossholder on Unsplash

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.