ההרצאה השבועית של TED: האם אפשר להפחית מעוצמת האהבה שלנו לאדם אחר?


לצאת לדייט? לאמץ תחביב חדש? לנסוע לחופשה? יש הרבה תרופות סבתא ללב שבור, אך על מה ממליץ המדע? לעיתים, כך מעידים החוקרים, דווקא הדרך הארוכה – היא הקצרה ביותר.  


ירדן להבי | 24 פברואר, 2022

כאשר אדם מתמודד עם כאב נוהגים לומר לו שהזמן מרפא את כל הפצעים. אבל כמה זמן בדיוק זה לוקח? פצע נרפא לאחר כשבועיים, עצם שבורה מתאחה לאחר כשלושה חודשים, ומה לגבי לב שבור?

השאלה הזו העסיקה חוקרים רבים שניסו למצוא לה תשובה מדעית. אך מסתבר שהדבר לא פשוט כל כך בשל הקושי לאסוף נתונים מדויקים לאורך זמן. אז מה בכל זאת יכול המדע להציע ללב דואב?

מונה חלבי היא "נתונאית", כלומר עיתונאית שעושה שימוש במספרים ונתונים בכדי לספר סיפור. בסדרת הפודקסטים והסרטונים "האם אני נורמלי", נעזרת חלבי באמצעים גרפיים ויזואליים על מנת לאפשר לצופי TED לצלול לעומקן של שאלות העוסקות בחוויות אנושיות חמקמקות – כאלה שאנו מכירים היטב אך למדע קשה לחקור באופן אמפירי.

בפרק זה של הסדרה חלבי עושה סדר במחקרים ובנתונים, מציעה לנו תשובות אפשריות לשאלה הכואבת ואף מציגה מספר טכניקות יעילות להתמודדות עם הפרידה.

עד החתונה זה יעבור?

במסגרת עבודתה כעיתונאית מידע, חלבי רגילה לבסס את סיפוריה על עובדות ונתונים מדויקים. אך הפעם נראה כי המשימה מאתגרת במיוחד. "כדי באמת לענות על השאלה כמה זמן לוקח להתגבר על פרידה", היא מסבירה, "צריך לקיים מחקר רוחבי, מחקר שלמעשה ילווה הרבה אנשים מהרגע שבו התרחשה הפרידה,  וימדוד את ההתקדמות שלהם לאורך השנים. הבעיה היא שמחקרים מסוג זה הם יקרים ומסובכים לביצוע".

על כן חלבי החליטה לפנות לאיש מקצוע – המטפל הזוגי ד"ר תמיר הוד – ולהשוות את דעותיו בנושא לנתונים ממחקרים קיימים. ומה מסקנותיה?

נתחיל מהסוף. אם ציפיתם לתשובה קונקרטית לשאלה 'כמה זמן לוקח להתגבר על פרידה?', לחלבי יש חדשות רעות וחדשות טובות: החדשות הרעות הן שאין מספר קסם. כל מערכת יחסים היא אחרת בדיוק כפי שכל אדם הוא שונה. ואפילו עבור אותו אדם, ההתמודדות עם סיום קשר עשויה להיות אחרת בתקופות שונות בחייו.

החדשות הטובות הן שאין זה אומר בהכרח שאנחנו פשוט צריכים לשבת בחיבוק ידיים ולחכות שהזמן יעשה את שלו. על פי הוד ומחקרים בתחום, ישנן מספר אסטרטגיות שאנו יכולים לאמץ על מנת להקל על הרגשתנו ולהשלים עם הפרידה.

 לאחות את השברים

לדברי הוד, קשה לשים את האצבע על הרגע שבו מתגברים על שיברון לב, אך ניתן לשים לב לכמה מאפיינים שמבטאים זאת. "ברגע שאתם עושים דברים אחרים שמעסיקים אתכם ומסיחים את דעתכם, אז באיזשהו שלב אתם פתאום נזכרים, ׳אה כן, זה האקס שלי.׳ או ׳נפרדנו.׳ ואתם שמים לב שהרגשות שלכם לא חזקים כמו פעם. אתם יכולים לפגוש בהם ולא להרגיש כאב".

במילים אחרות, ניתן לומר שבמידה מסוימת התגברות על פרידה משמעותה הטבה בכמה מישורים במקביל: היכולת לעסוק וליהנות מדברים אחרים, ירידה בעוצמת תחושות האהבה כלפי האדם השני והרגשה טובה יותר. אחד המחקרים שעליו מספרת חלבי בדק את יעילותן של 3 אסטרטגיות בהאצת תהליך ההתאוששות.

הראשונה היא הסחת הדעת. נמצא כי נבדקים שחשבו על דברים אחרים במקום על האקס שלהם, כמו תחביב אהוב או קריירה אידיאלית, דיווחו שעוצמת האהבה שלהם לאקס לא השתנתה, אבל הרגשתם הכללית הייתה טובה יותר.

 

"בסופו של דבר, ייתכן שבאופן אירוני דווקא הדבר שממנו אנו מנסים להימנע הוא זה שיכול לקדם אותנו יותר מכל בתהליך ההתגברות".

 

האסטרטגיה השנייה מכונה "הערכת מצב מחודשת שלילית". בניסוי זה נתבקשו הנבדקים להיזכר בכל הדברים הרעים שהאקס שלהם אמר ועשה. נמצא כי אומנם הנבדקים חשו שעוצמת אהבתם נחלשה, אך יחד עם זאת דיווחו כי התרגיל גרם להם להרגשה לא נעימה.

האסטרטגיה השלישית שנבדקה נקראת "הערכה מחודשת של האהבה". במסגרת התרגיל, הנבדקים נתבקשו לקרוא הצהרות מנרמלות כמו ״אהבה היא חלק מהחיים״ ו-״זה בסדר להמשיך לאהוב מישהו שאנחנו כבר לא איתו", אך אסטרטגיה זו לא נמצאה יעילה באף אחד מהמישורים.

אין שלם מלב שבור

על פי הממצאים, נראה שאף אחת מהאסטרטגיות שנבדקו אינה מספקת פתרון מלא. יתרה מכך, חוקרים ואנשי מקצוע כאחד מציינים שגם הפתרונות החלקיים שעולים מחלק מן השיטות, כמו שיפור ההרגשה עקב הסחת דעת, פועלים באופן זמני בלבד ואינם מהווים פתרון לטווח ארוך.

בסופו של דבר, מסבירה חלבי, ייתכן שבאופן אירוני דווקא הדבר שממנו אנו מנסים להימנע הוא זה שיכול לקדם אותנו יותר מכל בתהליך ההתגברות: התמודדות עם הפרידה במקום להדחיק אותה.

"כשאנחנו מסוגלים להביע את עצמנו ואת הרגשות שלנו, אנחנו לא צריכים לשמור אותם בבטן", אומר הוד. "הזמן שאנו משקיעים בלעכל ולהבין את הפרידה עוזר לנו להחלים ממנה הרבה יותר מהר מאשר אם היינו מתעלמים ממנה". וחלבי מחזקת: "לטובתנו ולטובת בני הזוג העתידיים שלנו נהיה חייבים להתמודד עם הרגשות שלנו".

אז כמה זמן לוקח להתגבר על פרידה, וכיצד ניתן לזרז זאת? "גיליתי שבמקום לספור את הימים", היא מסכמת, "עדיף להתמקד בדברים שאנחנו אוהבים לעשות. למצוא משהו שיסיח את דעתנו ולשחרר את הרגשות שלנו כשאנחנו מוכנים לכך. אם נצליח לעשות את כל זה, יום אחד פשוט נרגיש טוב. ובסופו של דבר, זה מה שבאמת חשוב, לא"?

 

תמונת כותרת: Watchara Ritjan on Dhutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.