ההרצאה השבועית של TED: מה מכביד על הכבד שלנו?


סוגים שונים של ניקויי רעלים מציעים תערובות לניקוי הכבד. ואולם, ד"ר ג'ן גונתר מסבירה כיצד האיבר החיוני הזה פועל באמת ומדוע הדבר היחיד שיכול באמת לנקות אותו הוא לצמצם את מה שנכנס אליו. מה יש, גם לו מגיע קצת זמן פנוי.


תום לב-ארי בייז | 30 דצמבר, 2021

בכמה רבדים של חייכם מצאתם את עצמכם כמהים ללחוץ על כפתור restart פלאי, להמתין כמה רגעים, ולקבל שולחן עבודה נקי? ככה, בקלות. מבלי להצטרך לנהל את השיחה המורכבת עם ההורים עד שהקשר יתנקה ממשקעים; מבלי לרוץ 3 פעמים בשבוע במשך חודשים כדי להחזיר את הגוף לכושר או לשלם אלפי שקלים על טיפולים ותיקונים לרכב שהתחיל לגמגם בשנה האחרונה. פשוט להניח את האצבע על אייקון של דלי ומגב – ו…הופ! הבית נקי ומסודר. לא פעם ולא פעמיים אנחנו מייחלים לקיצורי דרך: משהו שיהפוך את המשימה לפשוטה ומהירה יותר. ואכן, בלא מעט גזרות בחיינו, הטכנולוגיה מאפשרת בדיוק את זה: חוסכת לנו זמן בעולם שבו הזמן הוא אולי המשאב היוקרתי ביותר.

עם קשת של חידושים טכנולוגיים, מטוחן אשפה ועד מדרגות נעות, אין זה פלא שהמוח שלנו מקווה ומצפה לפתרונות קסם בכל תחום אפשרי. זו סיטואציה שכיחה במיוחד בתחום השלוֹמוּת (wellness). אנחנו רוצים גוף בריא וחזק ויש לנו מעט מאוד זמן ומוטיבציה להשקיע בזה.

קחו למשל את הכבד, מהאיברים החיוניים בגופנו ושחקן מפתח בהתמודדות עם פסולת. חלקנו אולי מדמיינים אותו כגוש שסופח אליו את כל הרעלים ותוצרי הלוואי. בהחלט נשמע כמו משהו שכדאי להכניס למדיח מפעם לפעם. ואכן, לא מעט תעשיות משתמשות בתפיסה הזו כדי להציע לנו שיטות ניקוי זריזות ויעילות.

חלק מהפתרונות היצירתיים שצצים בתחום הבריאות הם אכן טובים ויעילים. הם מקצרים את דרכנו מבלי שרכיבים מהותיים של התהליך ילכו לאיבוד. אך חלקם, כפי שמסבירה ד"ר ג'ן גונתר בסרטון מבית TED, לא בהכרח עושים את העבודה, שלא לומר עלולים להזיק. כדי להבחין בין השניים, כדאי להכיר את תהליך העבודה המלא ולהבין מה מתקבל על הדעת ומה פחות.

במקום להזמין שרברב, כדאי ללמוד למנוע סתימות

דיאטות לניקוי רעלים מהגוף הפכו למושג שגור. הווריאציות שונות ומגוונות – מלימונדת פחם ועד לתה מטהר – אך רובן, לדברי גונתר, מציגות קונספט דומה: "שופכים נוזל ניקוי לצנרת ונפטרים מכל הלכלוכים". נשמע קל ומהיר, בדיוק כפי שחלמנו. זה נתפס בעינינו כאפשרי כיוון ש"אנחנו לא מכירים את הדרך שבה הכבד שלנו עובד", היא אומרת ומציעה לגשר עבורנו על הפער.

תחילה, מעט נתונים בסיסיים. "הכבד ממוקם בבטן העליונה, בצד ימין. הוא שוקל קצת יותר מקילו וגודלו בערך כגודלו של חצי כדור פוטבול", היא מסבירה. עכשיו לנקודה – מה בעצם עושה הכבד? אפשר לדמות אותו למפעל ממיין ומסנן. כמעט כל מה שאנחנו צורכים על ידי מערכת העיכול עובר דרכו ומתויג כשמיש או כפסולת. מה שיכול להועיל לנו מפורק ונארז בצורה נגישה באיברים הרלוונטיים ומה שלא – מנותב לכיס המרה או לכליות ומסולק מהגוף, בדרך כלל בצורת שתן.

כל מה שאנחנו מכניסים לגוף, טוב או רע, מייצר עבודה במפעל הכבד. ארוחה דשנה של פחמימות, ירקות וחלבונים מעסיקה את הפועלים, כמו גם ערב רווי באלכוהול. התוצאה היא כמובן הבדל משמעותי בתוצאות (אריזות של שומנים, סוכרים וויטמינים שמשונעות בגוף או ביקורים תדירים בשירותים). לעומת זאת, אם אנחנו רוצים לעשות אתחול לכבד, עלינו בעיקר לאפשר לו לנוח במידה.

ניקוי פופולארי שדרכו מדגימה גונתר את פערי המידע הוא "משקה פלפל חריף, פלפל שחור ומיץ לימון, שממותג כמסייע לכבד להיפטר מרעלנים". בפועל, מה שקורה הוא שאנחנו שותים את המשקה, הוא מתעכל וחומרי המזון נספגים בדם ומגיעים אל הכבד. שם, העובדים החרוצים – תאים שנקראים הפטוציטים – מעבדים את חומרי המזון בדיוק כמו כל דבר אחר. הם דולים ממיץ הלימון ומהפלפל את כל אבני הבניין שיכולות להועיל לנו ומפיצים אותן ברחבי הגוף. מה שלא מנוצל הופך לפסולת ומסולק החוצה. "אין שום דבר קסום במיוחד בתערובת של פלפל חריף ולימון", היא אומרת, "היא לא מנקה את הצנרת, והיא גם לא גורמת לכבד לעבוד טוב יותר או מהר יותר".

 

"אין שום דבר קסום במיוחד בתערובת של פלפל חריף ולימון. היא לא מנקה את הצנרת, והיא גם לא גורמת לכבד לעבוד טוב יותר או מהר יותר".

 

אנחנו לא נהנים להיות בתפקיד משביתי השמחות אך נראה כי בנושא הזה עוד לא פותחו קיצורי דרך מוצלחים מספיק. כדי לשמור על המפעל שלנו חיוני עלינו להשקיע בו מחשבה ומאמץ יומיומיים. גונתר מציעה נוסחה מבוססת מדע: להימנע מעישון, לאכול באופן מאוזן, להתעמל בקביעות ולישון הרבה. לא משהו שלא שמענו לפני, אבל אולי עכשיו ההבנה שלנו את המניעים היא אחרת. אם אנחנו בכל זאת רוצים להקדיש שבוע בסימן "אני והכבד המאושר שלי" אפשר לנסות לוותר על קפה, על מזון מתובל ומטוגן או על נשנושים בין הארוחות. במילים אחרות, להפחית מכל מה שמייצר עבודה ואינו תורם למחסנים של הגוף. ההפטוציטים הנאמנים שלנו יודו לנו בטוח.

"קראו את תוויות האזהרה על התרופות", מוסיפה גונתר לנוסחה ומצרפת לקטגוריה גם את תוספי המזון ועשבי המרפא. כל אלו יגיעו בסוף לכבד. חשוב שנשמור על המינון המומלץ ונוודא שהחומרים שאנו צורכים נמצאים תחת פיקוח מהימן. "עשרים אחוזים מפגיעות הכבד שמדווחות בארצות הברית הן למעשה תוצאה של תוספי תזונה", היא אומרת.

האג'נדה של גונתר יכולה לשמש אותנו בכל תחום. לִמְדוּ את הנושא לעומק, הבינו את המנגנון ואז תוכלו לקבל החלטות מושכלות. "אני מאמינה שהטיפול העצמי הטוב ביותר הוא פשוט ללמוד על הגוף שלנו. ככה נוכל לסנן את כל הרעש החוצה ולקבל החלטות מודעות בנוגע למה שאנחנו באמת צריכים".

תמונת כותרת: Explode / Shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.