הצד האפל של כדור הארץ דווקא נראה מעולה – סדרת צילומים חושפת את העולם בלילה


מה קורה בחוף הים באישון לילה? איך נראים הפרחים באפלה? האם הכבישים באמת ריקים מאדם? ועד כמה הירח והכוכבים מאירים את המדבר? יצאנו בשעות הקטנות של הלילה לתעד את כל אלה ועוד, כדי להיות לגלות כיצד נראה העולם בזמן שרובנו שקועים עמוק בחלומות.


בועז מזרחי | 22 מרץ, 2021

הלילה אינו סתם היעדר אור, הלילה הוא ממלכה בפני עצמה, עם חוקים ואישיות ייחודיים לה. כשם שנוכחות השמש משפיעה כל-כך על החיים, כך גם חסרונה. ואולם, אין זה אומר שהכול עומד מלכת וממתין לשובה, שכן בזמן זה העולם עוטה על עצמו אישיות חדשה ומתנהל בדרך אחרת, שקטה, מדודה, אלגנטית ומינימליסטית.

בלתי אפשרי לתפוס את כל נימי נימיו של הלילה, אבל זה לא יעצור אותנו מלנסות. יצאנו למגוון מקומות, מבורות מים במדבר, דרך כבישים סואנים ועד לחורבות מהתקופה הרומית כדי להביא סדרה אקלקטית ומגוונת של התרחשויות ליליות. פגשנו חיות נחבאות אל הכלים, מבנים אציליים וגם סתם מקומות רגילים שבלילה נראים אחרת לגמרי. יצאנו לשם באמת בעיצומו של הלילה כדי לתפוס לא רק את החשיכה של הערב המאוחר, אלא בעיקר את האופי הממשי של הלילה שהולך ונחשף ככל שמעמיקים אל תוכו.

בירכת חנון על רקע אצטדיון נתניה. בלילה, האצטדיון המואר מושך את כל תשומת הלב, אבל בצילו שוכן אתר מרתק. המבנה מסוף המאה ה-19 שימש בית אחוזה מפואר של חווה חקלאית שניצלה את מי הביצות שנקוו בסמוך לטובת גידול פרדסים. היום ניתן לראות עצי הדר מפוזרים בשטח האתר כמו מוצגי מוזיאון חיים לתקופה שחלפה.

 

בשעות הלילה מתעוררים דיירי הצמחייה כדי לנצל הזדמנויות בחסות האפלה.

 

חורבות בירכת חנון. בלילה האתר רוחש חיים בשל העטלפים שמצאו את משכנם בין מבניו השונים. תאורת האצטדיון המתחלפת צובעת את העתיקות בשלל גוונים כמו במופע אור.

 

אירוס הארגמן, פרח אנדמי בסכנת הכחדה המלבלב בחורפים באזור מישור החוף. בלילה הוא משמש כמקלט לדבורים זכרים, מה שמהווה חלק מתהליך ההאבקה שלו.

 

כביש החוף לכיוון דרום. אחד המוקדים הסואנים והפקוקים ביותר בישראל נושם בלילה לרווחה. ועדיין, התנועה לא נעלמת לגמרי אף פעם. נהגי משאיות רבים מנצלים את התנועה הדלילה כדי להגיע במהירות ליעדיהם השונים בכל רחבי הארץ.

 

שמי הלילה משתקפים בשלוליות לאחר הגשם בשדה בור. למרות זיהום האור החזק, שטחים חקלאיים מספקים חוויית לילה טבעית יותר מרחק דקות ספורות מערים גדולות.

 

המרינה בהרצליה מקבלת צבעוניות ייחודית בלילה בשל שילוב אורות הנמל והמבנים שמסביב המשתקפים על המים. כלי השיט משתדלים מאוד לעמוד כמו חיילים במסדר, אבל לרוח המערבית יש תוכניות משלה.

 

כמות עצומה של מבקרים מגיעה במהלך היום ליהנות מהמפגש החזיתי בין עיר שוקקת לים פראי. הלילה, כאמור, מינימליסטי – חושף הכול ברמזים.

 

הכוכבים והמעבר המדורג בין תאורת הרחוב לאפלת הלילה, יוצרים רקע מפואר ההולם את רעמתו המלכותית של דקל בודד.

 

אקוודוקט קיסריה. האמה העתיקה שסיפקה מים לעיר ההרודיאנית הייתה למעשה צנרת, מבנה תשתית. ואולם, בפרספקטיבה של כאלפיים שנה המבנה מעשה ידי האדם כמעט התמזג עם הטבע. בלילה, כשהמון האדם הפוקד את החוף איננו, אפשר ממש לדמיין את המבנה המונומנטלי בימי צעירותו, כשמים זורמים דרכו דרומה אל העיר.

 

בין אמת המים המפורסמת של קיסריה לעיר הנמל העתיקה מסתתרות פנינים עתיקות נוספות, כמו מבנה אבן עגול זה והחורבות שסביבו. ייתכן כי מדובר בחלק המחבר את האקוודוקט לעיר. שביל ישראל והאבן הלבנה בולטים בלילה על רקע הצמחייה והים האפלים.

 

לילה נוסף עובר על עמודי השיש בחלק הצפוני של קיסריה העתיקה, אחד מבין כ-700 אלף הלילות שעברו עליהם מאז נוסדה העיר בימי הורדוס.

 

שילוב ייחודי של צמחייה מדברית וצמחיית מים בבורות לוץ, בנגב המערבי סמוך לגבול מצרים. הבורות נחפרו על-ידי תושבי האזור לפני אלפי שנים, ככל הנראה בתקופה שקדמה אף לימי שלמה המלך, והיו בסיס לתרבות חקלאית. מדי חורף מתמלאים הבורות, שנמצאים מעט צפונה להר רמון – הנקודה הגבוהה ביותר בנגב – ולכן זוכים לכמות משקעים נאה יחסית. בעבר האזור היה מיושב, אך היום נטוש ומבודד מאוד, מה שהופך אותו אידיאלי עבור תצפיות כוכבים.

 

כשהלילה יורד על בורות לוץ בחודשי החורף האוזניים מופתעות לגלות הילולת קרקורים סואנת בלב המדבר. זוהי עונת הייחום של הקרפדה הירוקה. בתמונה נראה זכר מקרקר בתקווה למשוך בת זוג. עם התייבשות הבורות הקרפדות מתחפרות במחילות ובבורות ל"שנת קיץ".

 

שקד-רמון, תת-מין של השקד המצוי שניתן לפגוש באזור הר הנגב באופן בלעדי. לאור היום הוא נטמע בשמיים ובהרים הבהירים, ואילו אפלת הלילה מספקת רקע מושלם לפרחיו הוורדרדים-לבנים, שכמו מתכתבים עם הכוכבים הזרועים סביבם.

צילום: בועז מזרחי

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.