אלון נוימן יסביר לכם ב-2 דקות מדוע כדאי להוריד הילוך


אלון נוימן משתף ברדיו מהות החיים איך החליט לקחת את החיים בקלות


בועז מזרחי | 14 אוקטובר, 2015

האם לכל דבר חייבת להיות סיבה? לא בהכרח, טוען אלון נוימן ברדיו מהות החיים. יעילות ותכליתיות הן מילים כמעט מקודשות בתרבות שלנו – מה שלא עומד ברף הגבוה שהן מציבות נחשב לבטלה או לבזבוז זמן. האמנם כך אנו רוצים לחיות את חיינו?

חיי היומיום שלנו מתנהלים כמו מרוץ, אלא שבמקום להגיע לנקודת הסיום ולנוח על זרי הדפנה, נדמה כי כל פעם כשאנו מתקרבים לקו הסיום ומגבירים את הקצב, הקו מתפוגג והמרוץ נמשך עד אין קץ. אבל מה הוא הדבר שאנו כה נכספים להגיע אליו בתום הריצה הסיזיפית? לנוח קצת, לעשות את מה שאנו אוהבים? אלון נוימן מציע שבמקום לרוץ, פשוט נשב – נשב ונעשה את כל מה שאנו מצפים לו בקו הסיום של הריצה היומיומית.

"זוכרים את הימים שהיינו עושים דברים סתם כי בא לנו?", שואל נוימן. "לנגן, ללכת ברגל, לקרוא איזה ספר טוב?". הנטייה היא לדחות את הדברים הללו לאחר כך, כשיתפנה זמן. אבל האם הזמן הזה אי פעם יתפנה מאליו, או שעלינו לפנות אותו באופן יזום? את המרדף אחר המטלות והמשימות אנו עושים כדי להגיע בסוף למנוחה ולנחלה – אך באופן פרדוקסלי מנוחה נתפסת כבזבוז זמן. ולא רק מנוחה, אלא כל מה שעושה לנו טוב: "הדברים האלה הם המזון של הנפש שלי," אומר נוימן, "בלי זה היא מרגישה חנוקה ואז מחפשת מפלט בחצרות האחוריות של החיים".

"הרי זאת התכלית, הזמן הזה, מה שאנחנו אוהבים לקרוא לו 'זמן איכות'. לשם אני ממהר להגיע. אז למה לא עכשיו?" זהו כנראה המסר החזק ביותר של נוימן – "למה לא עכשיו?" במקום לדחות ולקוות שאחרי העבודה, הבנק והמוסך נוכל ליהנות מזמן האיכות, אולי כדאי להוריד את הרגל מהגז ולעשות הפסקות יזומות מהמרוץ, פשוט "לעשות משהו, בשביל לעשות אותו. זהו".

כדי להאט צריך ללמוד לשחרר – לעשות דברים בקצב אחר, לא להתרגש אם לא הספקנו הכול או שלא היינו 'יעילים' או 'תכליתיים' מספיק. את כל מה שצריך לעשות הרי נעשה ממילא. הדברים בשביל הנשמה, אלה שאף אחד לא יאיץ בנו לעשות – דווקא הם צריכים תשומת לב מיוחדת. כשמרווחים את הזמן נוצר מקום גם לעסוק באהבות שלנו – בין אם אלו אנשים אחרים או עיסוקים ותחביבים.

המחויבות הסמויה שרובצת על לבנו להשיג ולהספיק (לפעמים אפילו לא ברור מה), יוצרת לחץ ומונעת מאתנו ליהנות מכאן ועכשיו. אז בכל פעם שתחושת המרדף מתגנבת אליכם, נסו להוריד הילוך, לפתוח את החלון וליהנות מהנוף בדרך.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.