חלומות צלולים – מה זה אומר אם אתם חווים אותם?


מחקר חדש שופך אור על תופעת המודעות בזמן שינה


בועז מזרחי | 13 ינואר, 2015

ניסוי קטן: לשלושת המילים – 'עידן', 'שואבת' ו'נגף' – יש מילה מקשרת אחת. מהי המילה? חשבו רגע לפני שאתם ממשיכים לתשובה.

אם המילה המקשרת שעלתה בראשכם היא 'אבן', סימן שיש לכם יכולת טובה לגלות דפוסים וקשרים נסתרים וכן לאתר חוסר עקביות, מה שמעיד על כישורים קוגניטיביים לפיתרון בעיות. המבדק הזה הועבר לנחקרים במסגרת ניסוי באוניברסיטת לינקולן, שנועד להסביר את הייחודיות שקיימת אצל אנשים שחולמים חלומות צלולים.


מהם חלומות צלולים?

כאשר אנו ישנים, ההכרה שלנו מטושטשת כמעט לחלוטין ואיננו מודעים לסביבה. במצב של חלימה צלולה לעומת זאת, החולם מודע לכך שהוא ישן ואף מודע לכך שהוא חולם. זוהי סיטואציה שניתן לתאר אותה כ"להיות ער בזמן חלום". חלומות צלולים נפוצים אצל ילדים וצעירים – וכן אצל בעלי כישורים קוגניטיביים מפותחים, מסקנה שעלתה במחקר המדובר.

את המחקר הוביל ד"ר פטריק ברק והוא נועד להסביר את התכונה יוצאת הדופן שמאפשרת לאנשים להישאר במודעות בזמן השינה. ההשערה היא כי התשובה טמונה ביכולות להגיע לתובנות או במילה אחת – בּוֹנְנוּת.

כיצד קשורה היכולת הקוגניטיבית לחלומות צלולים? ד"ר ברק מסביר "אנו מאמינים כי חולמים שיכולים להיות מודעים בזמן השינה, כנראה יכולים לראות מעבר למציאות המשונה המתקיימת בשעת החלום, ולהכיר בכך שהם חולמים". הכוונה היא שהיכולת לזהות חוסר עקביות, לפענח רמזים דקים ולאתר חוסר הגיון – המסייעת לפיתרון בעיות במצב של ערנות – מסייעת לחולמים להבין גם בזמן חלום כי משהו במציאות שלהם אינו כשורה ולהסיק כי הם חולמים.

חלימה צלולה מאפשרת גישה לתת-מודע בזמן שינה.

כלומר, לאנשים בעלי חלומות צלולים יש שמירה על רצף לוגי בין ערנות לשינה. הם מתרגמים את היכולת לפיתרון בעיות – למודעות בזמן שינה.

בחזרה לניסוי שפתחנו בו, ד"ר ברק ועוזרתו האנה שו, העבירו לנחקרים סדרה של מבחנים מהסוג הזה, בו הם נתבקשו להסיק מה המילה המקשרת בין 3 מילים שלכאורה אין חוט מחבר ביניהן. התוצאות הראו כי אנשים שדיווחו כי הם מרבים לחלום חלומות צלולים, הצליחו לפתור 25% יותר בעיות מאלה שאינם בעלי חלומות צלולים.

האם אפשר לשלוט במודעות בזמן שינה?

שאלה חשובה נוספת שמעוררת סקרנות בהקשר זה, היא האם אפשר ללמוד לחלום צלול, או האם ניתן ללמוד לשלוט במודעות בזמן שינה. התשובה המפתיעה של האנה שו, השותפה למחקר, היא שכן: "אנחנו לא בטוחים לגמרי מדוע אנשים מסוימים טובים יותר באופן טבעי בחלומות צלולים, אולם זה כישור שניתן ללמד אותו".  מחקר בהרווארד למשל, גילה כי ניתן לעורר חלומות צלולים על ידי הפעלת תדר ספציפי של מתח חשמלי במוח.

החדשות הטובות של שו הן שקיימת שיטה מדהימה בפשטותה וניתנת לתרגול יומיומי ללא צורך בביקור במעבדות או ציוד כלשהו – "אפשר למשל לסגל את ההרגל לשאול את עצמכם 'האם זה חלום?' אם תעשו את זה במהלך היום כשאתם ערים ותהפכו את זה להרגל, זה עשוי לחלחל גם לזמן שאתם חולמים".

חלומות צלולים הם מצב תודעתי משונה ומופלא, ואנשים שהתנסו בו בצורה מודעת מדווחים כי הם יכולים ממש לשלוט בהתרחשויות שבחלום, כמו היכולת לעוף, או לבקר בחלל, פעולות שכמובן אינן ניתנות לביצוע במציאות. זוהי דרך קיצור אל התת-מודע ויכול להיות לה פוטנציאל אדיר מבחינה אישית ותודעתית.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.