אתנחתא של טבע: כאשר מכבים את האורות מתחילים לראות באמת


וידיאו המציג שמיים זרועי כוכבים בדרגות זיהום אור שונות


בועז מזרחי | 30 אוגוסט, 2016

מה חשוב לנו כשאנו בודקים דירה או בית המועמדים לשמש כמעוננו החדש? מספר החדרים, מרפסת, כיווני אוויר… הרשימה הרגילה. לכל אחד סדר העדיפויות שלו, אבל איפשהו ברשימה הזו מופיע סעיף שחשיבותו הולכת וצוברת מודעות – תאורה טבעית. מאיזה כיוון השמש זורחת? מה רוחב החלונות? באיזו זווית הקרניים שוטפות את החלל הפנימי בכל שעה ביום? אם תיכנסו לפורומים, תגלו כי אנשים אף ממליצים ללכת לראות את הדירה בשעות היום כדי לאמוד את התאורה הטבעית שלה.

מחקרים גילו כי במקומות עבודה שבהם יש חשיפה לאור טבעי חל שיפור בבריאות העובדים, וכתוצאה מכך מדווחת גם עלייה בפרודוקטיביות. אור השמש חשוב לנו מבחינה אסתטית, אקולוגית, כלכלית ובריאותית. כשאנו בתוך מבנים חשוב לנו לשמור על קשר עם העולם שמקיף אותנו באמצעות חלונות גדולים, מרפסות ושאר פתרונות עיצוב. כל זה נכון לגבי מהלך היום, אבל מה קורה בלילה?

בזמן שאור מתקשר אסוציאטיבית עם היום, הלילה נתפס אצלנו כהיעדר אור. ואולם, גם בלילה יש מקורות אור טבעיים, אלא שזיהום האור המלאכותי מונע מאתנו להבחין בהם. הצלם סריראם מוראלי החליט לברר כיצד נראים שמי הלילה באמת, בעלטה מוחלטת. כדי להמחיש עד כמה מוארים השמיים בלילה, ועד כמה אור מלאכותי מפריע לנו להבחין בכוכבים, הוא יצא לאתרים בעלי דרגות זיהום אור שונות ברחבי קליפורניה. את הצילומים הוא ערך לסרטוני טיים לאפס שחושפים את המעבר מזיהום כבד לשמיים צלולים. אתם מוזמנים להתרשם בעצמכם מהפרויקט Lost in Light.

על פי הערכות מדענים, תחת תנאי חשיכה מוחלטת העין האנושית מסוגלת להבחין באור של נר ממרחק של כ-50 ק"מ. אבל הניחו נר דולק באמצע הרחוב בשעה שתיים-עשרה בצהריים, והמרחק הזה יתקצר למטרים ספורים. וזה מה שמתרחש בזיהום אור. החוקים הפיזיקליים של אורכי גל, מהירות התנועה של פוטונים ומבנה קולטני האור בעין – כל אלה משפיעים על בליעת אורות חלשים בתוך תאורה חזקה. לא ניכנס להסברים המדעיים, ונסתפק בכך שמקורות מלאכותיים כמו תאורה עירונית יוצרים מיסוך של השמיים ובולעים את האורות הטבעיים. למרבה האירוניה, האור שיצרנו הוא זה שמקצר את טווח הראייה שלנו.

זיהום האור נמדד על פי חישוב מידת הצלילות האופטית של עצמים אסטרונומיים, או במילים אחרות, עד כמה בהירים השמיים במיקום מסוים. על פי הנוסחה קיימות תשע דרגות של זיהום אור: הדרגה התשיעית היא המזוהמת ביותר ומצויה במטרופולינים, ואילו הדרגה הראשונה היא הבהירות הגבוהה ביותר הזמינה בכדור הארץ, ואפשר לחוות אותה בעיקר בשממות כמו המדבר. מוראלי צילם אתרים שנעים בין דרגת זיהום שמונה לאחת, והפער ניכר בבירור.

בדרגה שמונה מצולמת העיר סן חוזה בלילה, ובשמיים לא ניתן לראות ולו כוכב אחד. הילה כתומה עוטפת את העיר והופכת בהדרגה לכחול כהה. לאחר מכן יוצא מוראלי לאזור כפרי, כשאורות עירוניים נראים במרחק. בשלב זה כבר מתחילים לצוץ גרמי השמיים, אם כי ההילה המלאכותית עדיין שולטת ברקיע. עם היציאה אל מרחבי הפרא הולכים השמיים ומתבהרים, כשבדרגה חמש כבר ניתן להבחין בשביל החלב. הלאה אל הטבע הפראי, והשמיים נדלקים בצבעוניות. מיליארדי כוכבים מנקדים את החופה שמעל ראשינו ויוצרים סצנה חיה וזוהרת. בדרגות אחת ושתיים מתגלים הגוונים הירוקים-סגולים של החלל, המנפצים ברגע את המיתוס של שמי לילה שחורים. בדרגה אחת הגלקסיה שלנו נראית בבירור, כמו ציור אבסטרקטי על תקרת העולם. תקרת הקפלה הסיסטינית בגרסה האוניברסלית, אם תרצו.

קשה להטיל ספק באיכות האסתטית של שמיים זרועי כוכבים, אבל האם למגע עם האור הטבעי של הלילה יש ערך מוסף עבור האדם? מוראלי מאמין שהתשובה היא בהחלט כן – לשהייה במחיצת שמיים נקיים יש אפקט תודעתי משמעותי. "שמי הלילה מזכירים לנו את מקומנו ביקום", טוען מוראלי. "התזכורת שאנו חלק קטן מהקוסמוס, הפליאה והקשר המיוחד עם העולם המדהים הזה יהפכו אותנו לאנשים מודעים יותר, חוקרים יותר, אמפתיים יותר". הוא מאמין כי המראה הצלול של שמי הלילה יכול לחבר אותנו ליקום ולטבע, כיוון שהוא מסיר מחיצה מלאכותית בינינו ובין הסביבה הטבעית של הפלנטה שבה אנו חיים.

אם נחיה בבית שבו הווילונות מכסים את הנוף כל הזמן, לא יהיה לנו מושג מה קורה מעבר לארבעת הקירות שלנו. זה ינתק אותנו וייצור בועה מבודדת שבה המרחב מצומצם וצפוף. זיהום האור הוא וילון שמנתק אותנו תודעתית מהיקום ולמעשה תוחם את הקיום שלנו לנקודה זניחה בתוך מציאות אינסופית. שמיים צלולים אמנם לא יאפשרו לנצל פיזית את כל המרחב הזה, אבל לכל הפחות הם יכולים להוציא אותנו מהקונכייה המנטלית – וזה לא פחות חשוב. על אחת כמה וכמה כשזה מגיע עם 'תופעת לוואי' של יופי מסנוור.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.