איך ייראו הערים הגדולות אם הן יוארו באור כוכבים בלבד?


סדרת תמונות מדמה תאורה טבעית במטרופולינים בעולם


בועז מזרחי | 5 אפריל, 2015

ישנו מחזה טבעי מרהיב ביופיו, השמור אך ורק לשממות, הרחק מריכוזי האוכלוסייה: שמי לילה זרועי כוכבים. הערים הגדולות לוקות במה שנקרא "זיהום אור", כלומר התאורה המלאכותית בהן כל כך חזקה, עד שהיא מאפילה (סליחה על בחירת המילים) על התאורה הטבעית המגיעה מהכוכבים. צלם צרפתי בשם טיירי כהן החליט ליצור תמונות שיחזירו את אור הכוכבים לעיר.

כהן טייל בערים גדולות בכל העולם – ביניהן ניו יורק, הונג קונג, ריו דה ז'ניירו, סן פרנסיסקו, שנגחאי, לוס אנג'לס, פריז וטוקיו. למרבה ההפתעה, הוא צילם את הערים דווקא באור יום, כשאת צילומי הלילה הוא ביצע בשטחים פתוחים שבהם השמיים צלולים והכוכבים נראים בבירור. לאחר מכן הוא חיבר את תמונות היום מהעיר ותמונות הלילה מהטבע, כך שנוצרה אשליה כאילו העיר מוחשכת לחלוטין, כשאור הכוכבים בלבד משתקף על גורדי השחקים.

העיר הונג קונג מוארת בזיו הכוכבים. צילום מסך מתוך / Thierry Cohen Wired

במהלך העבודה הקפיד כהן על רמה מאוד גבוהה של התאמה בין העיר לשמיים שחיבר אליה. הוא היה צריך לבחור את אתרי צילום השמיים בהתאם למדידות קווי הרוחב שבהם צילם את הערים, על מנת שהתוצאה הסופית תיראה הכי טבעית שניתן. כך נוצר מצב שאת פריז, למשל, האירו שמי מונטנה והכוכבים שמעל הסהרה ריצדו בשמי שנגחאי.

כהן התייחס לסדרה, שכינה בשם Villes éteintes (ערים מוחשכות) במילים הבאות: "על ידי שילוב של שתי מציאויות, אני יוצר מציאות שלישית שאי אפשר לראות… אך היא קיימת. אני מציג את הכוכבים הנעלמים". כהן מסביר גם את הגישה שלו לתמונות עצמן ולצילום בכלל, ואומר כי "צילום הוא הדרך להראות דברים שאנו לא יכולים לראות, צילום הוא דרך לחלום". ואם בחלומות עסקינן, הלילה בערים החשוכות של כהן מניח על הצופים שלווה ושקט, כאילו עם האור המלאכותי נעלמים גם הרעש והלחץ שכל כך מאפיינים את המטרופולינים.

אתם מוזמנים להביט בגלריה המלאה ולדמיין איך היו נראים הרחובות בעיר גדולה כשרק הכוכבים המנצנצים בשביל החלב מאירים את דרככם – והלילה חוזר למעמדו הטבעי.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.