כיצד לנווט את חיינו בעזרת אטלס הרגשות של הדלאי לאמה


הסטטיסטיקה הנפשית של האנושות מומחזת בצורה גרפית


בועז מזרחי | 15 מאי, 2016

כשאחד האנשים המשפיעים בעולם שולח אתכם למסע בנתיבי האושר, מה הדבר הבסיסי שמן הראוי להצטייד בו? מפה, כמובן. מחשבה זו כנראה חלפה במוחו של הדלאי לאמה – ובשם הולדתו, טנזין גיאטסו – והייתה לנבט שהצמיח בסופו של דבר את אטלס הרגשות.

הדלאי לאמה הקדיש את חייו במטרה לקרב את האנושות אל האושר והשלווה. כמנהיג הרוחני של הבודהיזם הטיבטי הוא עושה זאת כמובן באמצעות חכמת המזרח העתיקה, אך השפעתו חרגה מזמן הרבה מעבר לגבולות ההימלאיה. החשיפה לקהל בכל העולם, מכל התרבויות, האמונות והלשונות, הובילה אותו ליצירת פרויקט שידבר לאנשים בשפה אוניברסלית: שפת הרגשות.

האטלס אפוא הוא מדריך להתמצאות בעולם הרגשי-פנימי שלנו. זוהי למעשה תצוגה גרפית שממחישה באופן ויזואלי ואינטראקטיבי ממצאים ממיטב המחקר הפסיכולוגי העדכני. האטלס מורכב מחמש 'יבשות' של רגשות אוניברסליים: הנאה, עצבות, כעס, גועל ופחד. מדוע דווקא רגשות אלו? מכיוון שקיים לגביהם קונצנזוס בקרב חוקרים כרגשות כלל אנושיים, חוצי תרבויות ושפות, שקיימים בכל אדם מלידה ללא השפעות חיצוניות, ועוד נרחיב על כך בהמשך. כל רגש מחולק לתת-מצבים המופיעים על סולם, מהצורה המעודנת ביותר ועד לחוויה האינטנסיבית ביותר שלהם. הרובד הבא של טופוגרפיית הנפש מפרט את הפעולות הנפוצות שאנו מבצעים בכל אחד מתת-המצבים, ולאחר מכן מתוארים הטריגרים לפעולות הללו. בהמשך, כל יבשת רגשית מופיעה כמצב רוח ולבסוף מזמינה המפה את הצועד אל היעד האולטימטיבי – שלווה.

למה בכלל צריך אטלס לרגשות

מחולל הרגשות שלנו נמצא באחד האזורים הפרימיטיביים ביותר של המוח. המשמעות של כך היא שהם מחוץ לשליטתנו. אנו חווים אותם וזהו. ואם אין לנו שליטה, האם יש תועלת בהתמצאות? לדעתו של הדלאי לאמה, כן: בדיוק בגלל האופי הספונטני של הרגשות חשוב לפתח אליהם מודעות אליהם – וזוהי מטרת המפה. כשכעס או פחד, למשל, מתגנבים בהיחבא אל לבנו, הם שוטפים בגוון מאוד מסוים את המציאות כולה, ולנו קשה להבחין בהשפעתם ובדרך שבה הם עלולים לסלף פרטים אובייקטיביים.

טנזין גיאטסו בהרצאה בניו זילנד. ChameleonsEye / Shutterstock.com

נניח לרגע שאתם חווים פרץ רגשי כלשהו ואתם לא מודעים אליו. לצורך העניין, משהו שכולנו עשויים לחוות ובדרך כלל חומק מתחת לרדאר – ידיעה מקוממת בעיתון. ייתכן שקראתם על עוולה שבוצעה ואתם חשים שילוב של כעס ותיעוב. בהנחה שנושא הידיעה נוגע בעצבים החשופים שלכם, הרגשות השליליים עלולים להציף וללוות אתכם גם בהתנהלות שכלל אינה קשורה לידיעה, כמו מפגש עם אנשים. במצב כזה, פנייה לאטלס הרגשי משולה למבט במראה – היא מעלה את הרגש אל המודעות ומאפשרת לטפל בו בצורה רציונלית יותר. באתר האטלס נכתב כי הוא נוצר "כדי להגביר את ההבנה של האופן שבו רגשות משפיעים על חיינו, הבחירות שלנו, הפעולות שאנו מבצעים והדברים שאנו אומרים". וזה למעשה מסכם בפשטות את התועלת העיקרית של הפרויקט – זהו כלי לשליטה רגשית גבוהה יותר שיכול לשדרג את כושר השיפוט שלנו לגבי כל היבט של החיים.

ד"ר פול אקמן, חלוץ בעל שם עולמי בחקר הרגשות, הוא המוציא לפועל של האטלס – האדם שהפך את רעיון המפה רגשית של הדלאי לאמה לכלי אינטרנטי מבוסס מחקר, אך פשוט וזמין לכל. סייעה לו בכך בתו, ד"ר איב אקמן, שעוסקת בהורדת מתח כדי לשמור על אמפתיה ולמצוא משמעות במקום העבודה. כאמור, העיקרון המנחה בעבודה היה למצוא את המכנה המשותף הרגשי האנושי, ולשם כך ערך ד"ר אקמן סקר בקרב חוקרי רגשות, מדעני מוח ופסיכולוגים מובילים בתחומם במטרה לברר היכן קיימת הסכמה מפה לפה לגבי קשת הרגשות ומצבי הרוח האנושיים. בשלב הבא זיקק אקמן את בסיס הנתונים של הסקר לחמש הקטגוריות שציינו, על תת-מצביהן, הפעולות הנגזרות מהן, הטריגרים וכן הלאה. במאמר מוסגר, אם חמשת הרגשות הללו מוכרים לכם כדמויות בסרט האנימציה, הקול בראש, זה מכיוון שאקמן שימש יועץ מדעי בהפקה המשותפת לאולפני פיקסאר ודיסני.

האוניברסליות של הרגשות מאפשרת את הפנייה לכלל אוכלוסיית העולם, כשהמטרה היא להביא כל אינדיבידואל קרוב יותר אל שלום פנימי. "יש בטבע או בביולוגיה שלנו רגשות הרסניים וכן רגשות בונים", אמר הדלאי לאמה. "אנשים צריכים להעניק יותר תשומת לב לפנימיות הזו… לא רק בעבור ידע, אלא כדי ליצור בני אדם מאושרים, משפחות מאושרות, קהילות מאושרות ובסופו של דבר, אנושות מאושרת". האטלס הרגשי או "מפת הנפש", כפי שכינה אותו הדלאי למה, הוא כלי נוסף בתוך המכלול הרחב של מפעל חייו, שנועד ליצור חברה יותר מודעת.

טנזין גיאטסו – או בתוארו הרשמי, הדלאי לאמה – מחזיק בידיו את אחד אוצרות הידע הגדולים על התודעה האנושית – הבודהיזם הטיבטי. ועדיין, הוא מכיר בחשיבותם של מקורות ידע נוספים כמו מדע הפסיכולוגיה, ויוזמת הפרויקט מוכיחה שהוא גם מאמין בתרומתם למטרת העל של האנושות. הפתיחות המחשבתית הזו הולידה את שיתוף הפעולה שכולנו יכולים ליהנות ממנו. כי לא משנה דרך איזה עולם ידע נביט פנימה, מה שנגלה שם בסופו של יום הוא זהה – סט רגשות שהופך אותנו ואת שאר בני מיננו, לבני אדם.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.