3 הוכחות לכך שהמתמטיקה לא רק שימושית, היא גם ממש יפה


3 הוכחות לכך שהמתמטיקה לא רק שימושית, היא גם ממש יפה


בועז מזרחי | 11 ינואר, 2016

"אבל מה אני אעשה עם זה בחיים?" שאלה זו חולפת במוחו של כמעט כל תלמיד שחווה תסכול מלימודי מתמטיקה בבית הספר. נכון, עיסוק במספרים יכול להיות משמים, אבל כך גם קריאת ספר או צפייה בסרט. הכול שאלה של איך מועבר המסר. גם אם לחלקנו אין קשר ישיר לנוסחאות, וקטורים או לוגריתמים, כולנו מושפעים בצורה זו או אחרת ממתמטיקה. ברמה המעשית, כל שימוש במכשיר אלקטרוני מנצל אלפי שנים של צבירת ידע מתמטי. במישור הפילוסופי, נאמר על המספרים שהם השפה האלוהית של היקום, ובמובן הזה כל המציאות שלנו מושפעת – או אפילו נובעת – ממספרים.

אם כן, יש הרבה מה לעשות עם מתמטיקה בחיים, אבל כאמור, כדי ללמוד לאהוב אותה לא די בשימושיות, צריך גם ערך אסתטי. מן הסתם, זה לא המאפיין המזוהה ביותר עם מתמטיקה, בלשון המעטה, אבל כאמור, הכול תלוי באופן ההגשה. ולראיה, ספר חדש בשם Mathematics and Art: A Cultural History של ההיסטוריונית לין גאמוול (הקדמה מאת הפיזיקאי ניל דה-גראס טייסון), חוקר את השימוש שביצעו אמנים שונים בחוקי המתמטיקה כדי ליצור. בכתבה ב-Guardian היא מסבירה כי "לאורך ההיסטוריה מדענים גילו דפוסים מתמטיים בטבע". מוחות יצירתיים של ממציאים הפכו את הדפוסים הללו לטכנולוגיה שימושית, ואילו מוחות יצירתיים של אמנים ראו את היופי שמסתתר בדפוסים ותרגמו אותם ליצירות אסתטיות.

בשל הטבע המופשט של המתמטיקה, לא פשוט לזהות את קסמה בכל פינה שבה היא נמצאת. לשם כך אספנו שלושה סרטונים שעשו את עבודת התרגום עבורנו – הם מציגים את היופי של המספרים מזוויות שונות, וכיצד היופי הזה משתלב בחיי היומיום שלנו.

1. יופי בשלושה ממדים

הווידאו הזה מציג את קסם המתמטיקה בשלושה מישורים במקביל. בצד ימין של המסך מופיעה תופעה יומיומית כלשהי, במרכז נראית אנימציה גרפית המתארת את התופעה, ובצד ימין הביטוי המתמטי שלה. ההמחשה הזו מאפשרת להבין את הכוחות שפועלים על הכנפיים בזמן שאנו יושבים להנאתנו במטוס, את חוקי האופטיקה שמאפשרים שימוש בזכוכית מגדלת, את דפוסי הצמיחה של עצים, את הכימיה של כוס קפה וכן הלאה. זו כנראה אחת התשובות היפות ביותר לשאלה "מה אני אעשה עם זה בחיים?"

2. ארס קוביקה

אחד הענפים החשובים ביותר של המתמטיקה הוא הגאומטריה. מכיוון שהמדע הזה עוסק בצורות ובמרחב, הוא מהווה את אחת מאבני היסוד החשובות ביותר של האמנות. הווידאו הזה ממחיש באמצעות אנימציה כיצד משחקים של זוויות הופכים ליצירות. כל חלק בסרטון מתחיל מייצוג מתמטי של זווית וצורה שקורמים עור וגידים והופכים לערבסקות, דפוסים אבסטרקטיים ויצירות אמנות אחרות.

3. הסוד המתמטי של משולש פסקל

אחת הדוגמאות המופלאות לטבעה של המתמטיקה מופיעה במשולש פסקל. באנימציה קצרה של TED-Ed מתגלים הסודות של המשולש, שהוא למעשה ארגון מתמטי של מספרים. ראשית, הווידיאו חושף מספר תכונות מעוררות פליאה של המספרים במשולש: כיצד השורות השונות עונות לאותם חוקים, למשל, או איך חיבור האלכסונים מייצר צורות תלת-ממדיות. בהמשך מציג הווידיאו גם את השימושים של המשולש בחיי היומיום, כמו למשל כיצד לחשב את הסיכוי להבאת בן או בת לעולם. זה בדיוק מסוג הסרטונים שככל שיש בו יותר מידע, כך הוא מעורר יותר שאלות.

 

תמונה כותרת: יישום של מתמטיקה בערבסקות. חצר בעיר פס, מרוקו. SvetlanaSF / Shutterstock.com.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.