פרדוקס הסימטריה – כך הפיזיקה מקיימת אחידות אוניברסלית לצד חגיגה של שונותש


חוקי הטבע הופכים את העולם למקום יפה ומלא גיוון


בועז מזרחי | 6 יולי, 2015

שאנג ג'ון שי היא סטודנטית לפיזיקה ויוצרת סרטים חובבת שמגיל צעיר הוקסמה מרעיון השלמות של היקום. "בזמן שחיפשתי אחר עולם רציונלי, אי-רציונליות האפילה על כל צעד במסע שלי", היא אומרת, "האם המרדף הזה נועד להסתיים בדילמה?" במילים אחרות, חוקי הפיזיקה הכל כך מדויקים ואחידים, יצרו יקום כל כך מגוון ומלא סטיות.

בוידאו שמאוייר בצורה פשוטה ומקסימה, מסבירה ג'ון שי את הפרדוקס הפיזיקלי – סימטריה ואחידות מול מגוון ושונות. היא מתארת את החיפוש של פיזיקאים אחר מעגל מושלם וכללי, כזה שמתאר את כל הקשרים ביקום. אם אכן קיים מעגל כזה, ייתכן שהוא המשוואה ששימשה ליצור את העולם. אבל האם הוא באמת קיים?

חוקי הפיזיקה מגדירים כיום את הקיום שלנו כולו – מהדרך שבה גלקסיות נוצרות ועד לרמת החלקיק התת-אטומי. פיזיקאים עמלים על מציאת תיאורה אחידה שמאגדת את כל חוקי המציאות הללו: ניוטון ניסה לעשות זאת, איינשטיין אחריו עם תורת היחסות והיום פיזיקאים מנסים לשכלל את תורת הקוונטים או תיאוריית המיתרים כך שיתנו מענה לכל התופעות ביקום . במשך מאות שנים אנשים ניסו למצוא את התיאוריה האחידה – המעגל המושלם, זה ששומר על תכונותיו תחת כל תנאים ונסיבות. אך כל פעם שנדמה שהתקרבו אליו התגלתה היא התאמה בתיאוריה הפיזיקלית.

במקביל, המציאות שאנו חווים הוא רחוקה מלהיות מלהיות עולם סימטרי מושלם. החיים הם התפוצצות בלתי נתפסת של מגוון ושונות – לא תמצאו שתי כבשים זהות באותו עדר. אקראיות או מזל הם חלק בלתי נפרד מכל דקה בחיינו וקשה לקבל את המחשבה שחוק אחד יכול לשלוט בכל זה.

אז מצד אחד אנו מחפשים אחר חוק כללי שמגדיר את כל מה שקיים במציאות, מאידך, העולם מלא בחוסר סימטריה, שונות וגיוון. לעין הבוחנת את הדברים דרך הפיזיקה, זה עלול להיראות כמו מציאות סכיזופרנית. אבל – אם מסתכלים על זה רגע מהצד, זה מדהים באיזו שלמות אנו מותאמים לחיים במציאות כזו.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.