נעים להכיר: חסידות ברסלב – לרקוד עם חרדים ולתרגל מדיטציה יהודית


הזרם החרדי שמרקיד את האנשים ברחובות


בועז מזרחי | 15 נובמבר, 2015

אתם נוסעים ברכבכם ונהר של מחשבות וטרדות שוטף אתכם. לפתע באבחה אחת, המוח מכבה את כל הרעש השגרתי ומפנה את מלוא תשומת הלב לרכב מסחרי מלא מדבקות שרמקולים עצומים המותקנים על גגו מנגנים בקול גדול שירי שמחה, וחבורת צעירים בטליתות רוקדת באמצע הרחוב לצליליהם. את המצח הקודר מגודש המחשבות מחליף חיוך אוטומטי שמתפשט על הפנים.

נדמה כי אין קיר בארץ שלא מופיעה עליו הכתובת "נ נח נחמ מאומן" – הלא הוא רבי נחמן, מייסד חסידות ברסלב. זהו אחד מהזרמים החרדיים הבולטים בתודעה הישראלית, אולי הודות לשלל הגימיקים שמופצים בחיוך ובשמחה על ידי החסידים. אבל מאחורי הגימיקים המשעשעים והפופולאריים עומדת תפיסת עולם עמוקה, פילוסופיה שמשלבת התבודדות כמדיטציה, מידות טובות בין איש לרעהו, ושמחה כדרך חיים.

רבי נחמן מברסלב נולד וחי במאה ה-18, במה שכיום הוא חלק מאוקראינה. כצאצא של הבעש"ט הוא גדל בסביבה קבלית והגותו שואבת את עיקריה מהקבלה. רבי נחמן החל לקבץ סביבו תלמידים רבים – מה שנחשב לחריג מאוד בהתחשב בגילו הצעיר ולאור המסר הכמעט מהפכני שהביא לעולם היהודי האורתודוקסי של מזרח אירופה. לא נעמוד על ההבדלים התיאולוגיים בין הזרמים השונים ביהדות, אך השמחה כערך יסודי לחיים יהודיים, למשל, היא מהרעיונות המהפכניים של רבי נחמן.

ה'נחמן-מוביל' בפעולה ברחובות תל-אביב. Elena Dijour / Shutterstock.com.

מדיטציה ומנטרות

בהיותו בן 38 נפטר רבי נחמן ממחלת השחפת ונקבר לבקשתו בעיר אומן שבאוקראינה, מכאן כינויו הנוסף. בשונה מחסידויות אחרות, לא מונה לו יורש והיו אלה תלמידיו שהחלו להפיץ את הגותו, את סיפוריו ואת הפילוסופיה היהודית שלו. השמחה התמידית היא כנראה הערך המזוהה ביותר עם החסידות, אך גם פרקטיקות מדיטטיביות הן נדבך מרכזי בחייהם הרוחניים של הברסלבים.

ההתבודדות, למשל, היא תרגול שחותר להשיג את אותה מטרה של סוגי המדיטציה המוכרים מתורות המזרח – להתחבר לאלוהות, לאחד, ליקום או לכל הוויה אחרת, איש איש לתפיסתו. חוקר הדתות ד"ר תומר פרסיקו עסק בהתבודדות הברסלבית בעבודת הדוקטורט שלו. בהרצאה שנשא על טכניקות מדיטציה יהודיות, התייחס להתבודדות כפי שמפרשים אותה רבנים מהחסידות: "השיטה [המדיטטיבית] הבטוחה ביותר היא זו של ר' נחמן, אשר עיקרה להתבודד כדי לחולל דו-שיח עם ה' יתברך בצורה ספונטנית, בשפת האם שלנו".

פרסיקו מסביר כי חסידי ברסלב מתרגלים גם את טכניקת המנטרות: "אחת הדרכים היעילות שגילה רבי נחמן להיכנס למעמקים היא דרך השינון. על האדם לבחור לעצמו פסוק מסוים או אמירה מדברי חז"ל, ואפילו צירוף מילים משלו, ולשנן אותו שוב ושוב מתוך ריכוז מירבי (מסתבר שישיבה נינוחה בעיניים עצומות מתאימה ביותר לשיטה זו).[…] מה אומרים? 'אם אינך יודע מה לומר', לימד פעם הרבי, 'אז אמור אלף ריבונו של פעמים ריבונו של עולם'".


פתוחים לקהל הרחב

משום מה, תפיסת העולם החרדית הזו קסמה מאוד דווקא לאנשים חילוניים. אחד הערכים של הברסלבים הוא לקרב בין יהודים. מסיבה זו הם יוצאים לרחוב ולא מסתגרים בתוך עצמם. נדמה כי המהות הזו הצליחה למדי, שכן שלושה מהרבנים הבולטים ביותר בחסידות היום הם חילוניים לשעבר והגיעו מרקע רציני ומשכיל. כך, למשל, ארז משה דורון, בנו של הסופר והעיתונאי עמי דור-און, שלום ארוש בוגר יחידה 669 ורואה חשבון בהשכלתו, ועופר ארז שסיים בהצטיינות תואר ראשון בפיזיקה ומחזיק גם בתואר שני בפיזיקה גרעינית. הכתב צבי יחזקאלי, שחזר בתשובה בשנים האחרונות, גם הוא מצא את דרכו להגות הברסלבית ומעיד על עצמו כמתרגל אדוק של מדיטציית ההתבודדות.

החיבור החשוב ביותר שמלווה את חסידות ברסלב הוא אוסף כתביו של רבי נחמן המכונה ליקוטי מוהר"ן (מורנו ורבינו הרב רבי נחמן). כאן נמצאים ציטוטים שהפכו בחלקם לפזמונים מפורסמים, את חלקם שומעים לעתים ברכב הנחמנים או ב'קראש' שהם עושים בחתונות ובאירועים נוספים:

"אין ייאוש בעולם כלל."

"מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד."

"ודע, שהאדם צריך לעבר על גשר צר מאוד מאד, והכלל והעיקר שלא יתפחד כלל."

אולי זו הספונטניות המשעשעת והמשוחררת – ואולי זו הפתיחות – שקנתה לחרדים של ברסלב פינה חמה בלבם של הרבה ישראלים. ואולי זוהי הבחירה הטוטאלית של הברסלבים במשקפיים הוורודים שמדברת למקום עמוק בתוכנו, למכנה משותף שהוא רחב וחזק יותר מכל הבדל – השאיפה של כולנו להיות שמחים ולהתגבר על אתגרי החיים.

תמונת כותרת: ChameleonsEye / Shutterstock.com.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.