5 תובנות אופטימיות שמסתתרות בתופעות פיזיקליות


בין תגליותיו המרעישות של המדע מסתתרות תובנות פילוסופיות מעודדות. לעיתים, מבלי שהמגלים בכלל התכוונו לכך. איזה חוק פיזיקלי מוכיח כי חוויית החיים שלנו היא ייחודית כל כך שאין שנייה לה? מה לא הולך לאיבוד לעולם? וכיצד מערכת מורכבת ורגישה – כמו החברה האנושית, היקום וגוף האדם – עשויה להגיב לתנודה המזערית ביותר?


תום לב-ארי בייז | 24 ינואר, 2024

לפני שאתם מציירים בדמיונכם לוחות וגירים, משוואות אינסופיות וחלוקים לבנים – למדע יש גם צדדים מרככים, מחממי לב ואופטימיים. לאורך השנים פרסמו פיזיקאים, מתמטיקאים, אסטרונומים ומדענים מתחומים נוספים תגליות המלמדות על האופן שבו העולם שלנו עובד, אך מעבר לכך – הן מעלות תובנות מרגשות על אודות הקיום האנושי. מהו תפקידנו בעולם? האם ישנם דברים שלא יאבדו עם הזמן? ומהו אחד העקרונות הכי מלבבים של הטבע? אספנו מקבץ של חוקים פיזיקליים ותיאוריות מדעיות מבוססות שהמשמעויות הפילוסופיות שהן טומנות בחובן גדולות לא פחות מהמשמעויות הגשמיות שלהן.

1. מהו הדבר שאינו אובד לעולם?

אובדן הוא אולי תמצית הכאב של הקיום האנושי. מפרידות קטנות ויומיומיות מדברים שאהבנו ואינם, דרך אובדן הנעורים, התמימות והפשטות, ועד לידיעה הכואבת שכל הקרובים אלינו והיקרים לנו לא יישארו פה לנצח. אל מול זה, מציע ג'ון הורגן בכתבה ב-Scientific American, בעולם ישנם כמה דברים שכן יישארו לנצח. חוק שימור האנרגיה הוא חלק ממקבץ חוקי בסיס פיזיקליים שמעולם לא הופרו. "אנרגיה", הוא מסביר, "יכולה ללבוש צורות רבות – קינטית, פוטנציאלית, חשמלית, תרמית, אנרגיית כבידה ואנרגיה גרעינית, והיא יכולה לעבור מצורה אחת לאחרת". אבל היא לעולם לא הולכת לאיבוד. אפילו כשהיא נפלטת בתהליך מסוים, היא נשארת כאנרגיית חום בתוך מערכת העל של היקום שלנו.

"זה מרגיע לדעת שברמה מסוימת הדברים נשארים כפי שהם", הוא כותב. "על פי מקבץ חוקי השימור אין בעצם סוף או התחלה אלא רק טרנספורמציות". חוק שימור האנרגיה אפילו מציע, באופן מסוים, כי גם האנרגיה שלנו ושל היקרים לנו לעולם לא תיעלם באמת, אלא רק תתגלגל לצורות אחרות של קיום. תחמם את גבם של אחרים לאחר לכתנו, תניע ספינות או תצמיח עצים.

2. לא רק החזק שורד בטבע

ההבנה השטחית של תיאוריית הברירה הטבעית מלמדת אותנו שבטבע – החזק שורד; שישנה תחרות תמידית על משאבים ובמסגרתה מי שלומד להסתדר זוכה להעביר את הגנים שלו הלאה. אך ישנו חוק יסוד פיזיקלי נוסף שמביא לידי ביטוי התנהלות קצת אחרת של טבע. חוק הכלים השלובים, מסביר רובין קומר ב-Brainly, "מבוסס על התנהגות בסיסית של נוזלים תחת לחץ (אטמוספרי)". בעודם זורמים אל המפלס הכי נמוך שבנמצא, מים תמיד ישאפו לאזן את גובה פני השטח שלהם. שני כלי קיבול המחוברים זה לזה, כך שמתאפשרת תנועה של המים הממלאים אותם, נקראים כלים שלובים – וללא תלות בגודל, זווית או צורת הכלי – המים תמיד ישאפו לפלס את פני השטח במערכת.

אחת מצורות הביטוי המשמעותיות ביותר של החוק הזה היא שכיוון שכל הימים מחוברים זה לזה, גובה פני הים בכל רחבי כדור הארץ הוא כמעט אחיד. מתוך כך, למשל, האוקיינוס האטלנטי עצום הממדים כמו שומר על הים התיכון הקטן וממלא אותו במים דרך מפרץ גיברלטר כשזה מאבד נוזלים מכורח הסביבה החמה שבה הוא ממוקם ומבנהו הסגור. הטבע, כך נראה, אומנם תחרותי ברמת המיקרו, אך במאקרו הוא מהווה מערכת שמבקשת לשמור על איזון ולפצות על פערים. אולי במבט על, הטבע הוא סט של תנאים שנועדו למקסם את שגשוגן של כמה שיותר צורות חיים מגוונות.

מפרץ גיברלטר המחבר בין האוקיינוס האטלנטי לים התיכון. צילום: Lukas Hodon / Shutterstock

3. מה הופך אותנו למשמעותיים?

בעשורים האחרונים לחייו, השאלה שסקרנה את המדען והפיזיקאי ג'ון ווילר הייתה: האם חיינו ותודעתנו הם בעלי תפקיד מרכזי במבנה היקום או שהם אינם רלוונטיים עבורו? ניסוי שערך בשנת   1984 ושוחזר בהצלחה בשנת 2007 הראה כי "לפני ביצוע תצפית, חלקיק תת-אטומי מתקיים בכמה מצבים, מה שנקרא סופרפוזיציה, וברגע שהחלקיק נצפה הוא מתמוטט באופן מיידי אל תוך אחד מהמצבים", מסבירה מרינה ג'ונס ב-Futurism. ממחקריו, הסיק ווילר כי "אף תופעה אינה תופעה אמיתית עד שהיא תופעה נצפית".

תורת הקוונטים, לדברי ג'ונס, מציגה תמונת מציאות שאינה אינטואיטיבית לתפיסה: שוב ושוב נמצא כי "תודעת הצופה נדרשת כדי להביא את היקום לכדי קיום". כלומר, תודעה (אנושית או לא) היא נדבך הכרחי ומשמעותי במבנה היקום. רק דרכה דברים הופכים לקיימים, מקבלים את צורתם. בתוך שלל דאגות שמעסיקות ומאיימות על המין האנושי, תורת הקוונטים היא גם תזכורת לכמה משמעותית נוכחותנו בעולם. וככזו, אפשר להניח כי גם ליקום יש אינטרס שנשתמר.

4. עד כמה ייחודית החוויה שלנו?

לרוב, מסע החיפוש אחר הייחוד שלנו מתחיל כבר בילדות. במידה כזו או אחרת, לכל אחד ואחת מאיתנו חשוב להרגיש חסר תחליף, נחוץ ובעל נקודת מבט ייחודית. תורת היחסות שפיתח וגיבש אלברט איינשטיין ידועה כהבנה ששינתה את האופן שבו אנחנו תופסים זמן ומרחב. למשל, כפי שמסביר פרופסור ג'ון ד. נורטון באתר של אוניברסיטת פיטסבורג, איינשטיין הוכיח כי "לעולם לא ניתן לקבוע כעובדה את הסימולטניות של שני אירועים המתרחשים במרחק זה מזה". למשל, בעוד שצופה אחד עשוי לחוות אותם כמתרחשים באותו הזמן בדיוק, צופה שני שנמצא במיקום אחר או בתנועה עשוי לחוות אותם כמתרחשים בזמנים שונים.

תורתו של גדול התיאורטיקנים כמו מציעה כי האופן שבו אנחנו חווים את העולם הוא סובייקטיבי ברזולוציה הגבוהה ביותר. כמעט כאילו הוכח בכלים מדעיים שאין איש בעולם שיכול לחוות משהו בדיוק כפי שאנחנו נחווה אותו. שכל מה שיש לנו לספר לעולם הוא יקר ערך ובלעדי.

5. יש דברים שלעולם לא נוכל לדעת – וזה אופטימי משזה נשמע

נוח לחשוב שאנחנו יודעים כיצד תיראה השתלשלות העניינים של ההחלטות שאנחנו לוקחים. אם נאחר לפגישה נאכזב את המנהלים, אם נשכיב את הילדים לישון מוקדם הם יישנו טוב יותר, אם נעבור דירה נזכה למעט נחת. אך האמת היא שאין לנו שום דרך לדעת על מה ישפיעו הבחירות הכי משניות, כביכול, שלנו. את המונח 'אפקט הפרפר' טבע פרופסור למטאורולוגיה אדוארד לורנץ בשנות ה-60. הוא גילה שעיגול הספרה הרביעית אחרי הנקודה העשרונית – מה שברוב היישומים נחשב לזניח מתמטית – שינה באופן דרמטי את התחזית.

בעוד שנהוג לחשוב שאפקט הפרפר אומר שלשינויים זעירים יכולות להיות השלכות גדולות, זה רק חלק מהעניין. "לורנץ ניסה לומר שאין באפשרותנו לעקוב אחר השינויים הללו", כותב נתן צ'נדלר ב-How stuff works. שבתוך מערכת מורכבת ורגישה – תיאור שמתאים לטבע, ליקום, לחברה האנושית ואף לנפש האדם – שינויים קטנים יכולים להוביל לתוצאות משמעותיות ובלתי צפויות. לדבריו, לכל בחירה קטנה שלנו יהיו אדוות ארוכות טווח וגדולות כל כך עד שכנראה לעולם לא נוכל לדעת שהן התרחשו בעקבותיה. כפועל יוצא, נוכל להניח שכל בחירה קטנה שלנו יכולה להתגלגל לכדי משהו גדול ונפלא ואילו ברגעים הקשים לנסות לזכור כי גם לבחירות הלא טובות, כביכול, שלנו יש פוטנציאל להפוך למשהו חיובי ומשמעותי שאנחנו אפילו לא מעלים על דעתנו. ובכך להוריד מעט מהנטל ומההלקאה העצמית המוכרת לרוב. להתמסר אל חוסר הידיעה ולהאמין ביכולת ליצור טוב.

תמונת כותרת: Khamkéo Vilaysing / Unsplash

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.