אתנחתא של טבע: מחזור הפריחה הלילית של הקקטוסים


כשכדור הארץ מפנה את גבו לשמש וחשיכה יורדת על הארץ, מתעוררים הקקטוסים לחיים.


בועז מזרחי | 28 יולי, 2015

כשכדור הארץ מפנה את גבו לשמש וחשיכה יורדת על הארץ, מתעוררים הקקטוסים לחיים. הצמחים מזן Echinopsis הם "חיות לילה" – לקראת ערב מתחילים הניצנים לבצבץ ועם רדת החשיכה הולכים הפרחים ונפתחים. לאחר כמה שעות הם מגיעים לשיא הפריחה ונשארים כך למשך שעה-שעתיים לכל היותר, כשהם מפגינים שלל צבעים עזים ובוהקים. מכאן ואילך מתחיל תהליך קמילה עד שהפרחים נעלמים. המחזור הזה לוקח בין 8 ל-24 שעות – מהר למדי במונחים של פרח ולכן קל מאוד לפספס את הפריחה החשאית באישון ליל.

גרג קרהל מגדיר עצמו כחובב קקטוסים מושבע, שהפך להיות צלם בעקבות החיבה שלו ובעקבות "התשוקה לשמר היבט כלשהו מהיופי המוזר שלהם". מחזור הפריחה הקצר יחסית מאפשר לקרהל לצלם את הפרחים למשך הלילה וללכוד בעדשתו את מלוא התהליך, מרגע הפריצה של עלי הכותרת, דרך שיא התפרחת וכלה בקמילה. הוא משתמש בטכניקת טיים-לאפס, חיבור רציף של מאות (לפעמים אלפי) תמונות סטילס היוצר וידאו שמציג את השינוי שחל בצמחים בפרק זמן קצר יחסית. מוצאם של הקקטוסים הוא בדרום אמריקה, אבל למרבה הפלא, כל הקסם שתראו מתרחש בעציצים שבגינתו.

Freaky Flowers: Echinopsis Cacti in Bloom from EchinopsisFreak on Vimeo.

מה מושך את קרהל בעוצמה דווקא אל הקקטוסים, צמחים שהתפוקה האסתטית שלהם היא נדירה וחמקמקה? הרי בוודאי יש צמחים שיחזיקו זמן רב יותר ויפרחו לעתים קרובות יותר. הוא מספר כי שילוב התכונות המיוחד של הקקטוסים הוא ששבה אותו: "הניגוד העז בין הפרחים לצמחים הקוצניים שמוציאים אותם, הצבעים הבהירים והססגוניים והשילוב ביניהם, העובדה שהם פורחים בלילה והעובדה שהפרחים האלה מחזיקים יום אחד מרגע הפתיחה עד הקמילה, ונמצאים בשיא למשך שעה, לכל היותר שעתיים".

את המאפיינים הייחודיים של פריחת הקקטוסים שכל כך מסקרנים את קרהל, אפשר למצוא גם אצל בני אדם. זה מאוד סמלי שצמח קוצני, כזה ש"סגור" לעולם, מוצא דווקא את הלילה כזמן הנוח ביותר להיפתח. הוא אמנם עושה זאת למשך זמן קצר, אבל כשהוא כבר חושף את יופיו הפנימי לעולם, מתגלה מחזה מרגש, ססגוני ומרהיב – שאנשים מופנמים או מחוספסים ידעו להזדהות עמו. "לא תוכו כברו" אומר הפתגם העתיק, ובהקשר של הקקטוסים וכן של אנשים רבים, צריך להכיר את התזמון הנכון כדי לזהות את מלוא הפוטנציאל ולהיות עדים להתפרצות הגועשת של חיים בשיא פריחתם.

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.